همراه اول
1. دى 1397 - 11:49   |   کد مطلب: 34246
هیجان در ورزش دانشگاهی

به گزارش سایت همدان ورزش ، مجید دیبافر کارشناس ارشد علوم ورزشی در یادداشتی نوشت : اضطراب حالت ناخوشایند مواجهه با شرایط نامطلوب و غیرقابل کنترل در انسان هاست که کم و بیش توسط تمام افراد تجربه شده و نقش مهمی در سلامت بشر ایفا می کند. اگر چه اضطراب در زندگی هر کس وجود دارد اما به نظر می رسد در زندگی دانشجویان از شدت بیشتری برخوردار است. هر چند کیفیت زندگی فرد به عنوان یک دانشجو به زمینه قبلی، درجه رشد و تکامل فردی و احساس جداافتادگی او مرتبط است. اما باید در نظر داشت که دانشجویان با عوامل تنش زای متعددی از جمله مشکل در تطابق با سیستم آموزشی جدید، فشارهای درسی، زندگی خوابگاهی و ... روبرو هستند. درمان اثربخش اضطراب دانشجویان می تواند در بهبود کیفیت زندگی و آینده آنان موثر باشد. یکی از راههای فرونشاندن این احساسات، استفاده از فعالیت های بدنی است. امروزه به ورزش و فعالیت جسمانی نه به عنوان روشی برای گذراندن اوقات فراغت، بلکه به عنوان ضرورتی غیرقابل چشم پوشی برای سلامت وبهزیستی می نگرند. تحقیقات متعددی که در داخل و خارج از کشور بر روی دانشجویان انجام شده، نشان داده اند که ورزش به دلیل اثرات مثبت ذهنی و فیزیکی اش، نقش با ارزشی در بازتوانی و مدیریت درمان بیماری های روانی از جمله اضطراب دارد و می تواند شدت آن راکاهش دهد.

 

یکی  از کارهای بسیار مناسبی که در این ایام با همکاری اداره تربیت بدنی  دانشگاه بوعلی سینا و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی صورت گرفت برگزاری مسابقات فوتسال جام وحدت بین حوزه و دانشگاه بود.کاری بسیار زیبا که موجب افزایش نشاط و تحرک در جامعه دانشجویی گردید.جامعه ای  که اگر سلامتی ذهنی و بدنی اش تامین شود می تواند آینده چندین نسل را تامین کند.

به جرئت می توان گفت اگر نقش ورزش در جامعه دانشجویی پر رنگ شود ، ابرهای افسردگی و اعتیاد از حال و هوای دانشجویی رخت خواهند بست.

اما اگر بخواهیم نگاهی به تیم های شرکت کننده این مسابقات داشته باشیم از دانشگاه بوعلی سینا ، دانشگاه علوم پزشکی ، حوزه  ، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه صنعتی همدان  هم در بخش کارکنان و هم در بخش دانشجویان شرکت کنندگانی وجود داشتند. آقای سعید مرادی شرف(دانشجوی دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی)  که خود از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا هستند و زحمت برگزاری این مسابقات را کشیدند ، ورزش را عامل حیات و شادابی یک جامعه دانستند و از زحمات دکتر مهرداد عنبریان مدیر اداره تربیت بدنی  دانشگاه بوعلی سینا و حجت الاسلام  عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در حمایت از ورزش دانشجویی ابراز تشکر داشتند .

در پایان این مسابقات تیم بوعلی ب  مقتدرانه بر سکوی قهرمانی قرار گرفت  و تیم بوعلی الف و صنعتی ب  به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند .

مهم تر از همه کاپ اخلاق به تیم شهید هادی  و بازیکنانش به خاطر انجام بازی های جوانمردانه تعلق گرفت و مهدی کرمی به عنوان فنی ترین  بازیکن مسابقات از سوی کمیته فنی انتخاب گردید. هر چند جای استعدایاب های ورزشی در مسابقات خالی بود اما بیشتر کارشناسان علوم ورزشی بازیکنانی چون ابوالفضل ابوالفتحی ، کاوه گودرزی ، سامان چراغی ،  محمدرضا غلامی ، رضاترکاشوند ، رضا چگینی ، علی زارعی ومعین صمدی را به عنوان استعدادهای جوان این مسابقات معرفی کردند.

 

حرف آخر : هر چقدر در ورزش دانشجویی هزینه و زمان گذاشته شود ، کم است چرا که دانشجویان تامین کننده و تعیین کننده در سرنوشت یک ملت هستند. دانشجویان سالم ، امید و عشق را هدیه می دهند و وظیفه سازندگی  را بخوبی انجام می دهند اما دانشجویان افسرده و خمود خود باری می شوند بر روی شانه های کشور.

این انتخاب با مسئولین ماست که چه کسانی  را برای اداره کشور تربیت کنند !!! دانشجویانی پر شور و مشتاق به ورزش یا دانشجویانی افسرده و نا امید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار