همراه اول
2. فروردين 1398 - 13:44   |   کد مطلب: 34300
ورزشی برای همه فصول

به گزارش سایت همدان ورزش ، مجید دیبافر کارشناس علوم ورزشی در گزارشی نوشت : تکواندو از جمله رشته های ورزشی موفق در کشور ما به شمار می رود. اما اگر نگاهی به موفقیت این رشته در بین سایر رشته های ورزشی دیگر در جهان بیندازیم ، تکواندو بازهم جزو موفق ترین هاست که این موضوع را مدیون مدیران خویش در سطح بین المللی است بویژه مدیران اهل کره جنوبی .
پومسه و کیوروگی جزو اجزای جدایی ناپذیر ورزش تکواندو هستند .خوشبختانه تکواندو استان همدان در این سال ها توانسته است مدال های خیلی ارزشمندی در این دو بخش کسب کند و خود را به عنوان مدعی در هر دو بخش مطرح نماید بویژه در بخش پومسه که علت و چون و چرای آن را باهم بررسی خواهیم کرد .
.
در شیوه برگزاری مسابقات و ثبت در فدراسیون جهانی کیوروگی سابقه بسیار کهنی دارد اما حدود یک دهه است که پومسه با تلاش اعضای فدراسیون جهانی وارد مسابقات رسمی شده است و آن هم به همت مدیران ورزش تکواندو کره جنوبی صورت گرفته است .
تکواندو از مهد تکواندو دنیا یعنی کشور کره جنوبی بوجود امده است و این چشم بادامی ها برای حفظ آن در المپیک و فراگیر کردن آن دست به هر کاری میزنند.
با توجه به اینکه آسیب های کیوروگی بشدت بالاست و رقابت برای کسب مدال در این بخش بسیار طاقت فرساست کره ای ها تصمیم گرفتند تا در بخش حرکات آکروباتیک (پومسه ابداعی ) و بخش فرم های تکواندو دست به تحولاتی بزنند.
وقتی شما در تیم ملی تکواندو در بخش کیوروگی انتخاب می شوید تا یک محدوده سنی خاص می توانید به رقابت بپردازید و بعد از سپری شدن سن فیزیولوژیک دوران قهرمانی به ناچار باید به امور دیگری در بخش تکواندو بپردازید اما تصمیم سازان کره ای به دوران بعد از قهرمانی نیز فکر کرده اند که مبادا شما خانه نشین شوید .در واقع درست است که تکواندو در بخش کیوروگی فقط 8 نفر می توانند در مسابقات جهانی شرکت کنند ولی در بخش پومسه بیش از 20 نفر می توانند در مسابقات جهانی شرکت کنند و این جزو اهداف توسعه ای ورزش تکواندو است .
در بخش پومسه از خردسال تا بزرگسال و حتی پیشکسوت را درگیر این نوع مسابقات کردند تا بیش از پیش بر جامعه اماری تکواندوکاران بیفزایند .بدین صورت که اگر فردی 55 سال سن دارد و فقط به مربیگری می پردازد اگر بخواهد در مسابقات شرکت کند راه برای حضور وی هموار باشد بدون اینکه آسیب های کیوروگی متوجه وی باشد.در ورزش کشتی نیز مسابقات پیشکسوتان در مقاطعی از زمان انجام می شد که به دلیل فشار بسیار بالایی که به قلب شان وارد می شد برخی از شرکت کنندگان دچار سکته های قلبی می شدند و جان خود را از دست می دادند.
اما مدیران تکواندو در سطح بین المللی بجای فعال کردن پیشکسوتان در بخش پر از آسیب کیوروگی ؛ مسیر را برای حضور آن ها در پومسه باز کردند بطوریکه کمترین اسیب را می بینند و براحتی و بدون هیچگونه فشار عصبی و روانی می توانند برای کسب مدال و افتخار آفرینی تلاش کنند .

اما کار دیگر کره ای ها در مورد رده های سنی خیلی پایین حدود 8 تا 13 سال هم ستودنی است . در این سن هم فشار کیوروگی هم به لحاظ عصبی و عضلانی بسیار بالاست و ممکن است صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. بنابراین راه را برای این گروه سنی باز کردند تا اعتماد به نفس این گروه را مورد تقویت قرار دهند برای شرکت در مسابقات پومسه بدون تحمل آسیب هایی که برای کیوروگی ذکر کردیم .این هوش بالای مدیران کره ای تکواندو را می رساند که همه جانبه راه را برای حضور هر فردی با هر استعدادی باز می کنند و یک رشته را در همه ابعاد توسعه می دهند .

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار