همراه اول
20. فروردين 1398 - 13:49   |   کد مطلب: 34592
شطرنج سیمولتانه

مجید دیبافر کارشناس ارشد علوم ورزشی در گزارشی نوشت : سیمولتانه یا نمایش همزمان ، یک نمایش سر گرمی در شطرنج است که در آن، یک بازیکن (به‌طورمعمول رتبه‌بالا، مانند یک استادبزرگ یا بازیکن سطح دان) هم‌زمان چندین بازی با چند بازیکن دیگر انجام می‌دهد. اغلب به‌طور ساده‌تر، چنین نمایشی را یک «سیمول» می‌گویند.

در یک سیمول عادی، هیچ ساعت شطرنجی به‌کار نمی‌رود. تخته‌ها معمولاً در یک دایرۀ بزرگ یا چهارگوش چیده می‌شود و نمایش‌دهنده (بازیکن)، از تخته‌ای به تخته‌ای دیگر، در راستای ثابتی راه می‌رود. بازیکن می‌تواند پیش از بازی کردن حرکتش، مکث کوتاهی کند، ولی معمولاً برای جلوگیری از مکث‌های بلند تلاش خواهدکرد؛ چرا که شمار بسیار این مکث‌ها، نمایش را وا می‌دارد تا زمان زیادی به درازا بکشد. نمایش‌های بلندتر، ریسک اشتباهات ناشی از خستگی از سوی نمایش‌دهنده را افزایش می‌دهد، به‌ویژه چون تک شرکت‌کنندگان باقی‌مانده در پایان، گرایش بیش‌تری دارند که بازیکنان قوی‌تری به عنوان «چالش‌برانگیزترین رقبای نمایش‌دهنده» باشند.

از رکورد داران این نوع بازی می توان به احسان قائم مقامی ، استاد بزرگ ایرانی اشاره نمود .احسان قائم مقامی، استادبزرگ ایرانی، نمایش سیمولتانۀ خود با ۶۱۴ شطرنج‌باز را که بیش از 24ساعت به طول انجامید، با ۵۹۰ پیروزی به پایان رساند.                                                     نمایش سیمولتانۀ قائم مقامی با ۶۱۴ شطرنج‌باز، از ساعت ۱۰:۱۰ روز سه‌شنبه، ۱۹ بهمن سال ۱۳۸۹ (در دانشگاه شهید بهشتی) آغاز شد و پس از گذشت بیش از ۲۵ ساعت و ثبت رکوردی تازه به نام وی، به پایان رسید. قائم مقامی با بیش از ۵۶ کیلومتر پیاده‌روی، صاحب ۵۹۰ پیروزی شد؛ همچنین در ۱۶ دیدار به تساوی رضایت داد و ۸ دیدار را واگذار کرد و با به دست آوردن بیش از ۹۰ درصد امتیازات، رکورددار مسابقات سیمولتانه شد تا نامش در کتاب رکوردداران جهان گینس ثبت شود.

اما در استان همدان جوان جویای نامی به نام امیر علی دلاوری  دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا چند سالی هست که این نوع رقابت را در ورزش دانشگاهی  ایجاد نموده است و با 68 رقیب خود در دانشگاه بوعلی سینا  که از تمامی استان آمده بودند به رقابت پرداخت . در این رقابت نفس گیر وی توانست 58 دیدار خویش را با پیروزی سپری کند ، 8 دیدار را با تساوی به پایان برساند و 2 دیدار را وگذار کند .اماری با 91 درصد امتیاز که خیلی رسیدن به آن مشکل است .

امیر علی دلاوری معتقد است  که این نوع شطرنج به جز آمادگی فکری  نیازمند آمادگی جسمانی ویژه ای است. وی اضافه کرد برای اینکه بتواند 12 ساعت روی پای خویش بایستد و شطرنج بازی کند 6 ماه بطور منظم  تمرینات سختی را پشت سر گذاشته است  و در پایان اضافه کرد تنها خواسته اش توجه ویژه مسئولین به رشته ورزشی شطرنج و برگزاری این نوع مسابقات مهیج است.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار