همراه اول
31. ارديبهشت 1396 - 11:30   |   کد مطلب: 31361

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،آبشار ریجاب یا آبشار پیران در قسمت شمال غرب شهرک ریجاب و در روستای ژالکه واقع شده و یکی از جمله بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. در قسمت بالای این آبشار روستایی با نام ژالکه و در قسمت پایین این آبشار با عبور از دره هونه به روستای پیران منتهی می‌شود. ریجاب تغییریافته کلمه "ریژآوو" به زبان کردی کرمانشاهی می باشد که "آوو" به معنی آب و "ریژ" به معنی ریختن می باشد.
 

آبشار پیران در نزدیکی روستای شالان و 9 کیلومتری سرپل ذهاب در استان کرمانشاه واقع است. این آبشار که ارتفاع آن حدود صد متر است، از فراز صخره ای بسیار عظیم به پایین سرازیر می‌شود. در نزدیکی آبشار پیران، ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‏‌رسد. از جمله جاذبه های این آبشار، فرود کوهنوردان از بالای سخره و ارتفاعات آبشار به پایین است. به طوری که هر سال تعداد زیادی کوهنورد به منطقه زیبا سفر می‌کنند. برای رفتن به آبشار پیران باید از سرپل‌ذهاب حدود 9 کیلومتر به سمت روستای شالان رفت و با حدود یک ربع پیاده‌روی به منطقه زیبایی که آبشار در آن واقع شده می‌رسیم. آبشار بلند و زیبای پیران، که از دل کوهها و صخره‌های اطراف سرازیر می‌شود، در زمره جاذبه‌های بسیار کم نظیر روستا قرار دارد.

دیدنی ها و تفریحات

مناظر تماشایی، بساط خود را در سراسر این منطقه پهن کرده اند. کوه های سر به فلک کشیده در همه جا به چشم می خورند و وسوسه ای عجیب را برای ثبت تصاویر به یاد ماندنی به جان آدم می اندازند. عکاسی در این منطقه لذتی وصف نشدنی را به همراه دارد پس در منطقه گشتی بزنید و حواستان را برای شکار عکس های زیبا جمع کنید.

لذت آب تنی و شیطنت در این فضا خاطره ای به یاد ماندنی را در ذهنتان به یادگار می گذارد که از به یاد آوردنش خسته نخواهید شد.

صلابت و شکوه این آبشار، سالانه کوهنوردان زیادی را به سوی خود می کشاند تا لذت فرود از ارتفاعات بالای آبشار به پایین را تجربه کنند چرا که به سبب ارتفاع بلند و دیوار مانند صخره ها صعود از آن ممکن نیست. پس اگر از علاقه مندان به کوه نوردی هستید و با اصول آن آشنایی دارید معطل نکنید و به جاده بزنید.

 باغ های انجیر، زردآلو، انار و همچنین درختان با شکوه چنار، تبریزی و گردو دردره ی پیران جلوه ای خاص به طبیعت این منطقه بخشیده اند. 

دوچرخه سواری در این منطقه طرفداران زیادی دارد و علاقه مندان به این رشته در این منطقه دیده می شوند. برنامه های هیجان انگیزی توسط ورزشکاران حرفه ای همچون اسلک لاین نیز در این منطقه اجرا می شود و طعم به یادماندنی از هیجان را القا می کند.

در فاصله ی ۴۰۰ متری آبشار پارکینگی برای پارک ماشین ها وجود دارد. سرویس های بهداشتی و آلاچیق ها در فاصله ی ۳۰۰ متری آبشار ایجاد شده اند. مسیر پارکینگ تا پای آبشار نیز سنگفرش و برای دسترسی از پای آبشار به طبقه ی میانی راه پله ای ایجاد شده است.

هزینه ها

استفاده از این امکانات و خدمات رایگان است اما در ایام افزایش مسافرت ها و شلوغیِ منطقه، به منظور خدمات رسانی بهتر مبلغ ۲۰۰۰۰ ریال از هر وسیله ی نقلیه دریافت می شود.

 

صلابت و شکوه طبیعت کرمانشاه در یکی از بلندترین آبشارهای ایران
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار