همراه اول
31. مرداد 1394 - 12:36   |   کد مطلب: 24839
مسکن و اشتغال و حل بحران آب مهمترین خواسته جوانان همدان
بسیاری از همدانیان خواسته های متعددی از رییس جمهور خود دارند. خواسته هایی که در معیشت و بهبود زندگی ساکنان این استان سرسبز، تاثیری مستقیم دارد.

به گزارش همدان ورزش؛ سه شنبه هفته آینده بیست و دومین سفر رییس جمهور به همراهی وزرا به همدان رقم می خورد.

با اینکه طی سال های اخیر اولین بار نیست که همدان میزبان رییس دولت و هیات همراه است با اینهمه بسیاری از همدانیان خواسته های متعددی از رییس جمهور خود دارند. خواسته هایی که در معیشت و بهبود زندگی ساکنان این استان سرسبز، تاثیری مستقیم دارد.

اشتغال نخستین دغدغه همدانی هاست

با توجه به آماری که مرکز ملی آمار کشور طی سال های اخیر اعلام کرده به طور متوالی همدان یکی از استان های با درصد بیکاری بالا در چند سال گذشته بوده است که خوشبختانه با تلاش استاندار همدان این روند کاهش نزولی داشته داشته اما وضعیت اشتغال باز هم در همدان مناسب نیست.

 نبود شغل پایدار برای همدانیان دانش آموخته ای که نسبت به سایر استان ها از سطح بالای تحصیلات برخوردارند به دغدغه ای جدی برای جوانان و به تبع آن خانواده ها تبدیل شده و بهبود وضعیت کسب و کار و اشتغالزایی از نخستین انتظارات مردم همدان از رییس جمهور است.

اشتغال مهمترین خواسته جوانان همدانی از دولت یازدهم است و انتظار داریم که دولت به وعده های خود برای بهبود وضعیت اشتغال در همدان عمل کرده و زمینه های لازم برای اشتغالزایی را در استان فراهم کند

یکی از جوانان دانش آموخته همدانی که به گفته خودش با وجود داشتن مدرک کارشناسی ارشد شیمی، به مدت سه سال جویای کار است، در گفت و گو با خبرنگار برنا بیان می کند: طی سال های اخیر برای یافتن شغلی که متناسب با تحصیلاتم باشد تلاش فراوانی انجام داده ام اما هیچ نتیجه ای نگرفته ام.

محمد ایمانی ادامه می دهد: وضعیت اشتغال دوستانم نیز به همین صورت است مگر اینکه جوانان برای دوری از بیکاری دست به شغل های موقتی بزنند. به عنوان مثال یکی از دوستانم با وجود داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در آژانس کار می کند تا بتواند از عهده هزینه های خانواده ای که تشکیل داده، برآید.

این جوان تاکید می کند: اشتغال مهمترین خواسته من و هم سن و سال هایم از دولت یازدهم است و انتظار داریم که دولت یازدهم به وعده های خود برای بهبود وضعیت اشتغال در همدان عمل کرده و زمینه های لازم برای اشتغالزایی را در استان فراهم کند.

زهرا امینی از دیگر شهروندان همدانی به خبرنگار برنا می گوید: سه فرزند دارم که هر سه تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده و جزو شاگردان ممتاز دانشگاه بوده اند اما با این وجود هر سه مشغول کاری غیر مرتبط با تحصیلاتشان هستند.

این خانم ۵۲ ساله که خود بازنشسته آموزش و پرورش است ادامه می دهد: کار کردن عار نیست ولی اگر قرار بود که بچه های ما درس بخوانند و آخر سر منشی یا ویزیتور بشوند که اصلا چرا درس خواندند و این همه وقت خودشان و سرمایه ما را هدر دادند؟ وقتی جوانان را به تحصیل تشویق می کنیم باید به فکر بعد از تحصیل هم باشیم که باید کاری فراخور تحصیلاتشان فراهم شود.

بحران آب اساسی ترین دغدغه کشاورزی و مردم استان همدان

استان همدان از نظر منابع خاک وضعیت مطلوبی دارد ولی میزان بارش جوابگوی منابع خاک در بخش کشاورزی استان نیست و هر ساله نیز این میزان کمتر از سالهای گذشته می شود و بویژه با فرا رسیدن فصل تابستان اخبار نگران کننده ای در مورد کمبود آب و بحران در این زمینه منتشر می شود.

مرتضی عزالدین مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان هم از کاهش بارندگی امسال نسبت به سال گذشته در استان خبر می دهد و می گوید : با توجه به میزان بارش در سطح استان وضعیت آب نگران کننده است.

استان همدان از نظر آب های زیرزمینی در بعضی از مناطق مثل دشت های نهاوند ، رزن ، فامنین ، کبودرآهنگ و همدان ، بهار در گذشته وضعیت مطلوبی داشته ولی در سال های اخیر به علت بهره برداری بی رویه سطح آب های زیرزمینی در این دشت ها با کاهش شدید مواجه شده و وضعیت بحرانی پیدا کرده است.

بیشترین استفاده از منابع آب استان در بخش کشاورزی است و پس از آن ، مصارف شهری و روستایی و سپس بخش صنعت و معدن قرار دارند.

مطالعه مجدد و دقیق منابع آب استان ، بازنگری شیوه های استفاده از این منابع و اقدام به ذخیره سازی آب ممکن است مشکلات کمبود آب و توزیع نا برابر آن را در فصول مختلف سال حل کند.

این استان با وجود داشتن قابلیت های فراوان اقتصادی به ویژه در زمینه کشاورزی از کمبود آب در مقیاس راهبردی رنج می‌برد و موضوع منابع آب به چالش مهمی در عرصه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این استان تبدیل شده است.

کارشناسان می‌گویند کاهش شدید آب دهی منابع زیرزمینی ناشی از برداشت های بی رویه در سال های اخیر ، وجود تعداد قابل توجهی چاه غیر مجاز در دشت های استان همدان ، متکی بودن اکثر فعالیتهای کشاورزی و آب آشامیدنی و صنعت به منابع آب زیرزمینی ، توسعه پایدار این استان را به چالش کشیده است.

تاکنون بسیاری از مقامات استان در زمینه کمبود منابع آب استان لب به شکایت گشوده اند .

آخرین گله را در این زمینه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان داشته است.

امام جمعه همدان کم آبی همدان را یکی از مصیبت های این استان دانسته و می گوید : بارها به مسئولان گفته‌ام که ما در استان صنعت نداریم اگر نتوانیم اصل کشاورزی را احیا کنیم جامعه به کارهای سطحی و شغل‌های کاذب روی خواهد آورد.

آیت الله محمدی با اشاره به اهمیت کشاورزی در آیات و روایات اسلامی می گوید : کشوری که آب و خاک داشته باشد و باز هم فقیر باشد ، باید جستجو کرد که چه ضعفی دارد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان می گوید : بحران آب اساسی ترین دغدغه کشاورزی استان است که بیش از همه شهرهای قهاوند و فامنین را تهدید می کند.

 رنجبر ضرابی می افزاید : حفظ کاربری اراضی و استفاده صحیح از منابع آب استان یک امر ضروری است.

وی یکی از مشکلات کشاورزی استان را عدم سرمایه گذاری مناسب در پوشش انهار ، کانال انتقال آب و بهینه سازی قنوات می داند.

بر اساس اطلاعات و آمار موجود علت عمده مهاجرت روستانشینان استان همدان به مناطق شهری در حداقل 40 سال گذشته همین کمبود آب برای زراعت مطمئن بوده است ‌به طوریکه اکنون تنها هزار و 80 روستای دارای سکنه در این استان وجود دارد.

مشکل کمبود آب حتی برای شرب روستاییان استان همدان به همین جا ختم نمی شود ، چون هم اکنون نه تنها منابع آبی برای کشاورزی در بسیاری از روستاهای استان محدود است بلکه آب آشامیدنی مورد نیاز بیش از 100روستا به ویژه در فصل های کم آب با تانکر از مناطق دیگر حمل می شود .

به این مشکلات باید فرسوده بودن شبکه های موجود آب را هم اضافه کرد که در جای خود قابل تامل است.

مرتضی عزالدین مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان می گوید ه: حدود 35 درصد از شبکه‌های آب استان فرسوده است.

وی می افزاید : طول شبکه آب‌رسانی استان همدان دو هزار و 400 کیلومتر بوده که حدود بیش از 700 کیلومتر آن فرسوده است.

 نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت هم با بیان اینکه مشکل آب در همدان جدی است می گوید : تامین آب همدان از سد تالوار زنجان 70کیلومتر لوله گذاری شده و 40کیلومتر باقی مانده و با تامین و تخصیص 150 میلیارد تومان اعتبار انجام و بحران آب حل می شود.

آقای کارخانه ای با بیان اینکه 90میلیارد تومان از این اعتبارات تخصیص یافته است و تخصیص 30 میلیارد تومان دیگر در حال پیگیری و اقدام است می افزاید : با تزریق اعتبارات به این طرح بزرگ می توان به بهره برداری از طرح آب رسانی از سدتالوار زنجان به همدان در سال آینده امیدوار بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون سالانه آب تنها سد همدان یعنی سد اکباتان 36میلیون متر مکعب و مصرف مردم 34میلیون مترمکعب است می افزاید : با توجه به اینکه سالانه 40 هزار مصرف کننده به مصرف کنندگان اضافه می شود اگر همدان به اجرای طرح آبرسانی اقدام نکند تا دوسال آینده با بحران کم آبی مواجه خواهد شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس به مشکلات آب کشاورزی فامنین اشاره کرده و می گوید : در 4 مرحله طرح تغییر سیستم خنک کننده از تر به خشک نیروگاه شهید مفتح اجرا خواهد شد که برای راه اندازی این طرح و اجرای همه مراحل 300 میلیارد تومان اعتبار نیز است .

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی می گوید : اگر مرحله اول طرح اجرا شود 8چاه از 24 چاه از مدار خارج می شود و به تدریج مشکلات تامین آب کشاورزی این منطقه حل می شود.

به نظر می رسد که باید برخی اقدامات توسط مسئولان به طور جدی مورد توجه قرار گیرد اقداماتی که باید در سه سطح کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی کرد و پیش از اینکه استان به مرحله بی بازگشت و خیلی بحرانی برسد اقدامات انجام شده بتواند مانع از بحران جدی شود.

بازنگری دقیق در طرح و اجرای برخی برنامه های عمرانی مرتبط با منابع آب ، هماهنگی دقیق بین سازمانها و ادارات مرتبط در این موضوع ، فرهنگ سازی در زمینه اصلاح ساختار مصرف در بخش مختلف ، قانونمند کردن و نظارت دقیق بر استفاده از مصارف آب در بخش های مختلف ، بهینه کردن استفاده از آب در مصارف کشاورزی ( روی آوردن به کشت های صنعتی و جدیدتری مانند آبیاری قطره ای و مکانیزه و بارانی ) و صنعتی و محدودیت فعالیت و حذف صنایع و کارخانجات و نیروگاههای تولید برق می تواند بخشی از اقدامات در این زمینه باشد.

رفع مشکلات بهداشت و درمان

اما مشکلات همدان تنها به کشاورزی آب نمی شود. بسیاری از همدانیان از دولت یازدهم انتظار دارند که وضعیت درمانی و زیرساخت هایی چون بیمارستان ها و درمانگاه ها در همدان بهبود یابد.

در دولت یازدهم فعالیت های خوبی در عرصه بهداشت صورت گرفته است اما کمبود نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان استان باعث شده که نه تنها کادر بیمارستان ها از ساعات طولانی نوبت های کاری خود ناراضی باشند بلکه در بیمارستانی چون بعثت به دلیل کمبود نیرو، تنها بخش اورژانس فعالیت داشته  و مابقی بخش ها بلا استفاده باقی مانده است.

نیاز است که برای بهبود وضعیت درمانگاه ها و بیمارستان ها در همدان تدبیری اندیشیده شود تا علاوه بر بهبود وضعیت کادر پزشکی، ارتقای خدمات درمانی و پزشکی را نیز شاهد باشیم

یکی از پرستاران شاغل در بیمارستان سینا نیز به خبرنگار برنا توضیح می دهد: تعداد زیادی از دوستان من در رشته های مختلف پزشکی و پیرا پزشکی تحصیل کرده اند که در حال حاضر یا بیکار هستند و یا شغل غیر مرتبط دارند. تعدادی هم که مشغول به کار مرتبط هستند، عموماً جذب مراکز خصوصی شده اند.

وی  ادامه می دهد: با توجه به اجرای طرح نظام سلامت، باید تدبیری اندیشیده شود که در بخش دولتی جذب نیرو داشته باشیم تا هم از فشار کاری نیروهای مشغول به کار کاسته شود و هم گستره خدمات دهی درمانی گسترده تر شود.

مسکن، دغدغه بسیاری از همدانیان

مسکن و شرایط سخت تهیه آن برای زوج های جوان نیز از دیگر مشکلاتی است که اگرچه تنها مختص به همدانیان نیست اما بهبود شرایط آن برای همدانیان انتظاری است که مردم از رییس جمهور دارند.

مادر یک خانواده ۴ نفره می گوید: برای مستاجران هیچ خواسته ای از رییس جمهور مهمتر از تسهیل شرایط خانه دار شدن نیست.

فاطمه سلطانی می افزاید: تا زمانی که تسهیلات بانکی برای حمایت از مستاجران در کار نباشد هیچ مستاجری نمی تواند خانه دار شود و نیاز است که دولت برای بهبود این شرایط چاره اندیشی کند.

تاخیر بانک ها در پرداخت وام ازدواج در همدان

پرداخت وام ازدواج در همدان به مشکلی بزرگ برای زوجین همدانی تبدیل شده است و بسیاری از جوانان پس از گذشت چندین ماه از ازدواج خود منتظر دریافت تسهیلات هستند.

ثریا و امید، زن و شوهر جوانی هستند که برای سراغ گرفتن از تقاضای وام ازدواجشان به بانک آمده‌اند اما از چهره هر دوی آنها پیداست که موفق به دریافت وام نشده‌اند.

این زوج جوان می‌گویند: ‌از سال گذشته تقاضای وام ازدواج داده‌ایم اما انگار به ما که رسید بساط این کمک از سوی بانک ها هم جمع شد.

 آنها با اشاره به تورم بسیار بالا و مشکلات اقتصادی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارند، وام ازدواج 3 میلیونی را کمک ناچیزی می‌دانند که می‌تواند گوشه‌ای از مخارج تشکیل زندگی را بگیرد.

این زوج جوان یکی از زوج‌های بی‌شماری هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی ناگزیر شده‌اند ازدواجشان را به تأخیر بیندازند.

احمد و ناهید هم زوج دیگری هستند که صدای بحثشان با رئیس بانک بلند شده و در نهایت با چهره‌ای درهم از در بیرون می‌آیند.

هر چند هر یک از کارمندان و مشتریان بانک درباره این مسئله نظری دارند اما همه بر این نکته اتفاق نظر دارند که یکی از دلایل مهم بالا رفتن سن ازدواج و به تبع آن پایین آمدن نرخ زاد و ولد همین بی تفاوتی بانک ها است.

معاون امور جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان همدان پیرامون این موضوع گفت: اجرای چندین طرح بزرگ و حل مشکل وام ازدواج در استان را به عنوان درخواست‌هایی در سفر ریاست جمهوری ارائه داده‌ایم.

اسد‌الله ربانی‌مهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار برنا  با اشاره به جمعیت جوان استان همدان اظهار کرد: یک سوم جمعیت استان متشکل از جوانان است که از لحاظ اهمیت و تأثیر‌گذاری در همه عرصه‌های علمی، فرهنگی، جهاد و شهادت نیز جزء بهترین‌ها در کشور هستند.

وی با بیان اینکه استان همدان در حوزه‌ سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها جزء پنج استان برتر در کشور است، گفت: به دلیل برتری در این بخش استان همدان شهریور‌ ماه میزبان سمن‌های کشور خواهد بود.

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان همدان بیان کرد: با توجه به سفر رئیس جمهور و هیئت همراه در حوزه جوانان درخواست‌هایی داریم که به استانداری ارائه شده است.

وی اصلی‌ترین مشکل جوانان همدان را بیکاری دانست و تصریح کرد: در این سفر انتظار نگاه ویژه مسئولان را به حوزه جوانان همدان داریم که با اختصاص اعتبار ویژه به پروژه‌های بزرگ و راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی مشکل بیکاری تا حدودی حل می‌شود.

ربانی‌مهر یاد‌آور شد: استاندار در حال حاضر در بحث ایجاد اشتغال در استان توجه ویژه‌ دارد و اولویت اول استان را نیز اشتغال قرار داده است.

وی اختصاص اعتبار ویژه به اشتغالزایی در استان را در حل مشکل بیکاری موثر دانست و افزود: با اختصاص اعتبار به پروژه‌های ناتمام و تکمیل طرح‌ها و ایجاد اشتغال تا حدودی مشکل اشتغال در استان حل می‌شود.

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان همدان ادامه داد: ازدواج یکی دیگر از مشکلات حوزه جوانان است که با ارائه درخواست‌های مالی به کمیته تخصصی فرهنگی و اجتماعی استانداری در این رابطه امیدواریم این موضوعات در سفر رییس جمهور و هیئت همراه مورد بررسی قرار گیرد.

وی به بحث تامین اعتبار در برنامه‌های حوزه ازدواج اشاره کرد و گفت: اجرای چندین طرح بزرگ و حل مشکل وام ازدواج در استان را به عنوان درخواست‌هایی در سفر ریاست جمهوری ارائه داده‌ایم.

ربانی‌مهر خاطر‌نشان کرد: هم اکنون 10 هزار زوج همدانی در نوبت درخواست وام ازدواج قرار دارند که در صورت تأمین اعتبار لازم این مشکل برطرف خواهد شد.

وی کمک به طرح‌های سازمان‌های مردم‌نهاد را از دیگر درخواست‌ها در سفر ریاست جمهوری دانست و بیان کرد: تاکنون 85 طرح از سازمان‌های مردم‌نهاد جمع‌‌آوری شده است اما به دلیل مشکل اعتباری قابلیت اجرا نداریم.

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان همدان افزود: مهمترین مشکلات در این بخش مشکلات اعتباری و مالی است که نیاز‌ها را در قالب درخواست‌هایی ارائه دادیم.

وی به سه برنامه اساسی در زمینه ازدواج و طلاق اشاره کرد و گفت: اجرای هر یک از سه طرح نیاز به 200 میلیون تومان دارد که در صورت تأمین اعتبار اجرایی، چاره‌ساز مشکلات بسیاری در این خصوص می‌شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار