همراه اول
23. اسفند 1394 - 8:55   |   کد مطلب: 26787
داوری فوتبال در سال 94 نوسان زیادی داشت به طوریکه پای رئیس جمهور هم به میان آمد و هواداران تراکتورسازی به او کارت قرمز نشان دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با کارت قرمز به حسن روحانی رئیس جمهور در سفر استانی مسایل داوری فوتبال ایران ابعاد گسترده تری به خود گرفت. هواداران عصبانی تراکتورسازی که علیرضا فغانی را عامل قهرمان نشدن تیم شان می دانستند از دست او عصبانی بودند و این عصبانیت و گلایه شان را با روحانی در میان گذاشتند. نتیجه آن اعتراض ها محرومیت چند هفته ای فغانی در ابتدای لیگ برتر این فصل و استعفای حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری بود.

عسگری که با فریدون اصفهانیان تعاملی نداشت از دپارتمان داوری رفت و خانواده داوری تصور می کردند رئیس جدید بتواند با فریدون اصفهانیان روابط بهتر کاری داشته باشد اما جنگ قدرت بین دپارتمان داوری و کمیته داوران با انتخاب مسعود عنایت همچنان ادامه پیدا کرد تا این اختلاف های مدیریتی در داوری، تنش را به داوری فوتبال ایران تزریق کند!

نوید مظفری از داوران بین المللی سابق فوتبال ایران با تایید این اختلاف می گوید:« اختلاف بین دپارتمان داوری و کمیته داوران در فوتبال ایران را می توان نوعی زورآزمایی هیات رئیسه فدارسیون فوتبال با دبیر فدراسیون دانست. این اولین مشکل داوری فوتبال ایران از گذشته تا امروز بوده و در سال 94 هم ادامه پیدا کرد. در حالیکه در فیفا دپارتمان و کمیته داوران نه تنها از هم جدا نیستند که نیرویی واحد و در یک پیکره قرار دارند اما در فوتبال ایران این دو باهم تقابل دارند!»

شاید همین تقابل مدیریتی در راس جامعه داوری فوتبال یکی از دلایل سردرگمی داوران هم باشد. داوران وقتی مدیریتی یکپارچه ندارند شاید ضریب اشتباهشان در قضاوت هم بالا برود.

علی خسروی یک کارشناس دیگر داوری هم با تایید اختلاف بین دپارتمان و کمیته داوران گفت:« وقتی حسین عسگری از دپارتمان بعد از حوادث تبریز جدا شد. اصفهانیان به دنبال حضور افشاریان یا میرزابیگی بود اما در نهایت دبیرکل فدراسیون فوتبال مسعود عنایت را جانشین عسگری کرد. همین مسایل و مشکلات مالی باعث شد که کلاس های آموزش پیش فصل داوران در آستانه لغو قرار بگیرد و اگر فشار رسانه ها و کارشناسانی مثل من نبود شاید اصلا این کلاس برگزار نمی شد. مسعود عنایت مثل قبل هم پر انرژی نبود. او خسته تر از قبل رئیس دپارتمان داوری شد. در نهایت هم اعضای کمیته داوران مثل مسعود مرادی و هدایت ممبینی از این کمیته استعفا کردند.»

اختلاف های مدیریتی در داوری به حدی رسید که حتی برای یک مسابقه دو داور انتخاب شد! دپارتمان یک داور و کمیته داوران هم یک داور برای یکی از دیدارهای این فصل تراکتورسازی انتخاب کردند. 

چیدمان اشتباه داوری هم از دیگر مشکلات اصلی این فصل داوری بود.

نوید مظفری می گوید: «وقتی در سیستم داوری معیار رشد و پیشرفت برای داوران فقط مدت حضورشان در داوری باشد شاید وضع از این بهتر هم نشود. وقتی یک داور فقط به صرف اینکه 6 سال داور بوده در موقعیت بهتر و ممتازتری قرار می گیرد و عملکرد داوران کمتر ملاک پیشرفت است شرایط داوری ایران بهتر از این هم نخواهد شد.»

علی خسروی هم با تایید چیدمان های اشتباه در داوری لیگ برتر این فصل گفت: « به جای اینکه در ابتدای فصل از داوران جوان استفاده شود در آغاز فصل داوران با تجربه ای چون علیرضا فغانی، یدالله جهانبازی، حسین زرگر، احمد صالحی به کار گرفته و سپس با محرومیت های طولانی سلاخی شدند! در حالیکه بهتر بود به داوران باتجربه در بازی های حساس وسط فصل قضاوت می دادند و داوران جوان بازی های اول فصل را سوت می زدند. داورانی نظیر برادران حیدری، موعود بنیادی فر، مصطفی اکرمی، رضا کرمانشاهی و...»

در داوری این فصل فوتبال ایران بازهم شاهد این بودیم که مدیران ارشد داوری برای خودشان نظارت داوری در نظر می گیرند. در حالیکه کارشناسان داوری معتقدند که این رفتار در شان یک مدیر نیست او باید نظارت کل بر داوری داشته باشد نه اینکه خودش ناظر یک مسابقه فوتبال باشد.

علی خسروی در این مورد می گوید:« مسعود عنایت و فریدون اصفهانیان باید هر کدام با یک دستیاران 4 دیدار لیگ برتر را زیر نظر بگیرند اما شاهد آن هستیم که این دو نفر برای خودشان نظارت قائل می شوند. شاید بهتر باشد بگوییم که عادل فردوسی پور ناظر ویژه داوری فوتبال ایران است چون او در برنامه خندوانه گفت که همزمان 4 بازی لیگ برتر را زیر نظر می گیرد. کاری که مدیران ارشد داوری فوتبال ایران باید انجام بدهند.»

داوران لیگ برتر پانزدهم را هم خوب شروع نکردند. اشتباه های متوالی داوری علیه تیم پرسپولیس باعث شد که وزیر ورزش بار دیگر مثل انتهای فصل گذشته نسبت به مساله داوری فوتبال  واکنش نشان بدهد و حتی فرضیه دست های پشت پرده هم در داوری مطرح شد فرضیه ای که مورد قبول کارشناسان داوری و حتی مسئولان ارشد داوری کشور نبود.

شرایط برای داوران آنقدر در چند هفته ابتدایی لیگ سخت و دشوار شد که داوران با استرس برای تیم های پرطرفدار قضاوت می کردند. محرومیت فغانی، صالحی، زرگر، جهانبازی و... به خاطر قضاوت اشتباهی به ضرر تیم های پرطرفدار از جمله پرسپولیس باعث شد که اکنون دیگر شاهد قضاوت فغانی برای پرسپولیس نباشیم! 

نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش هم با پیشکسوتان داوری جلسه گذاشت تا راهکاری برای خروج داوری فوتبال در لیگ برتر پانزدهم از بحران پیدا کند. کارشناسان داوری هم 22 راه حل را به معاون وزیر گفتند.

علی خسروی می گوید: «همه آن 22 بندی که مو سپید کرده های داوری به معاون وزیر گفتند بدون کم و کاست از سوی کمیته داوران ابلاغ شد البته هنوز هیچ کدام آنها اجرایی نشده است!»

داوری فوتبال ایران همچنان افتان و خیزان پیش می رود و داوران اکنون تلاش کرده اند که مشکلات را به فراموشی بسپارند و قضاوت های بهتری از خود به نمایش بگذارند، حتی اگر دستمزد آنها ریالی در فصل جدید افزایش پیدا نکرده باشد. حتی اگر لباس های گرم شان در زمستانی که روبه پایان است به موقع به دستشان نرسیده باشد و در برخی دیدارها آنها مجبور شده بوده باشند که با لباس آستین کوتاه در سرمای تبریز قضاوت کنند!

داوری فوتبال ایران قطعا از فوتبال مان در سطح قاره آسیا عقب تر نیست چون ما داورانی چون محسن ترکی، علیرضا فغانی داریم که هنوز می توانیم به حضورشان در عرصه بین المللی افتخار کنیم. فغانی فینال جام ملت های آسیا را سوت زد.

ترکی در جامعه داوری آسیا یکی از چهره های ممتاز است اما برای تقدیر از این داوران ارزشمند و سایر داوران زحمتکش و پرتلاش دیگر در ابتدای فصل به آنها سس سالاد اهدا شد! وقتی هم ماجرا به رسانه ها کشیده شد مدیران ارشد فدراسیون فوتبال به داوران در نیم فصل سکه طلا اهدا کردند و داوران برتر را سکه باران کردند اما حواله های سکه ها نیز همچنان کاغذ باطله باقی مانده و خبری از سکه های طلای واقعی نیست ولی ما از داوران مان همچنان توقع داریم که برترین باشند و مثل برترین داوران فوتبال جهان قضاوت کنند! حتی اگر از ابتدای فصل به آنها وعده خرید سیستم های رادیویی داده باشیم و هنوز این وعده ها عملی نشده باشد.

داوری در فوتبال ایران یعنی عشق و علاقه واقعی به فوتبال نه مثل عشق و علاقه ستاره های کاغذی فوتبال به یک تیم خاص! عشق و علاقه ای که با صفرهای مبلغ قرارداد سنجیده می شود، در داوری خبری از پرداخت های میلیاردی نیست ولی عشق ها به فوتبال و داوری واقعی است. با این حال این عشق واقعی نیاز به مدیریتی یکپارچه ، صحیح و با برنامه ریزی است تا بتوانیم شاهد قضاوت های بهتری در آینده از داوران فوتبال مان باشیم.

انتهای پیام/ا

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار