همراه اول
27. فروردين 1397 - 8:38   |   کد مطلب: 27511
داوری ورزشی عبارت است از کنترل یک مسابقه ورزشی از سوی یک یا چند داور. در مسابقات ورزشی، داور به فرد یا افرادی گفته می‌شود که کار داوری یا قضاوت مسابقه ورزشی بین دو تیم را بر عهده دارند.

به گزارش همدان ورزش؛ داوری ورزشی عبارت است از کنترل یک مسابقه ورزشی از سوی یک یا چند داور. در مسابقات ورزشی، داور به فرد یا افرادی گفته می‌شود که کار داوری یا قضاوت مسابقه ورزشی بین دو تیم را بر عهده دارند.

در بازی فوتبال داور فردی است که بر روند اجرای قوانین فوتبال نظارت می‌کند و می‌تواند با افراد خاطی بر اساس قوانین بازی فوتبال برخورد کند. علاوه بر داور وسط دو کمک داور نیز او را در این راه یاری می‌کنند. داور بر پایه قوانین برای جریمهٔ خطای یک بازیکن فوتبال٫ یا یک ضربهٔ خطا به سود حریف می‌دهد و یا یک کارت زرد به بازیکن خاطی می‌دهد و یا یک کارت قرمز که در این صورت بازیکن خاطی باید زمین مسابقه را ترک کند.

اگر کسی دو کارت زرد بگیرد داور به او کارت قرمز خواهد داد. داوری فوتبال در ایران قدمتی چندین ساله دارد. محمد فنایی کمک داور ایرانی در فینال جام جهانی سال ۱۹۹۴ آمریکا کمک داور این دیدار بود. از جمله کمک داوران فوتبال ایران می‌توان رضا سخندان را نام برد که از داوران بین‌المللی ایران به شمار می‌رود و قضاوت‌های بسیاری را در سطح بین‌المللی فوتبال انجام داده‌است.

رئیس کمیته داوران استان همدان محمد رضا جابری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت : داور ملی و بازنشسته فوتبال هستم در لیگ های مختلف کشور فعالیت داشته ام .

وی با اشاره به قدمت قضاوت ورزشی در همدان بیان داشت: قضاوت و داوری در همدان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و تعداد زیادی داور تربیت شده داریم پیشکسوتان زیادی از جمله مرحوم امامی ، حضرتی ، مشفق و ...... دوستانی بوده اند که شاگردان و داوران زیادی تربیت کردند و بسیاری از آنها نیز در کلاسها و مکان های دیگر نیز آموزش دیده اند .

جابری ادامه داد: تقریبا 100 داور فعال در استان همدان پرورش یافته است که 25 داور فعال خانم داریم و خوشبختانه همگی جوان و تحصیلکرده هستند و در رده های مختلف سنی قضاوت می کنند .

استان همدان در تمام لیگ ها و رده های سنی دارای داوران با تجربه بوده است و دو دوار بین المللی پیام حیدری و بیژن حیدری هستند که لیگ برتر هم قضاوت می کنند .

وی با اشاره به پیشرفت داوری در کشور بیان داشت : ارتقا سطح داوری در همدان داریم و تشکیلات فنی و و از تجربیات یکدیگر استفاده می کنیم خانم بهاره صیفی از نهاوند در مسابقات کشوری قضاوت می کنند خانم مرادی و خانم نمکی هستند و اکثرن در لیگ های فوتسال قضاوت می کنند .کمیته ملی داوران همدان برای به روز کردن داوران و آموزش آنها کلاسهای ارتقا داوریتشکیل داده و و کلاسهای متعددی در نظر داریم که برگزار کنیم و تست داوری می گیریم کمیته ملی داوران استان از 5 نفر تشکیل شده است .

گفتنی است : ما در حوزه فوتسال آقایان دو تا داور خوب داریم ، امید مصداقی و حمید قدسی راغب که در لیگ برتر و لیگ یک قضاوت می کنند . 

داوران همدانی اکثرا تحصیلکرده هستند و از اطلاعات روز دنیا باخبرند بیژن حیدری دارای مدرک دکتری ارتوپد هستند در استان همدان دو داور خوب ساحلی که امین تیموری و عبدی از شهرستان ملایر در فوتسال ساحلی قضاوت می کنند .

وی در پایان با اشاره به اینکه باید یک داور در وهله اول خوش نام و خوش برخورد باشد و اطلاعات و به روز باشد و آمادگی بسیار بالایی داشته باشد و متواضع باشد .داور خوب داوری است که تعامل داشته باشد با دیگران و روانشناسی داوری داشته باشد و مدیریت بحران نیز داشته باشد .

 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار