همراه اول
29. مهر 1396 - 11:31   |   کد مطلب: 22360
علاوه بر لذت بردن از رنگ های زیبای زرد و نارنجی در پاییز، از خواص سبزیجات و میوه های نارنجی هم غافل نشوید، نارنجی برای شما سلامتی به ارمغان می آورد!

اگر بخواهیم رنگی را به عنوان نماد پائیز انتخاب کنیم، به طور حتم آن رنگ نارنجیست. از خشخش برگهای نارنجی زیر پای عابرین تا طعم سالم و شیرین سبزیجات نارنجی همانند کدو حلوایی، سیب‌زمینی، کدو تنبل و سیب‌زمینی شیرین. نارنجی رنگ خرمن و درو  و رنگ به رخ کشیدن نعمت عظیم سلامتی می‌باشد.

راز سلامت مواد غذایی نارنجی رنگ در چیست؟

رنگ نارنجی سبزیجات از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی کارتنوئید که بتاکاروتن نامیده می‌شود، ناشی می‌گردد. این ترکیبات شهرت خود را مدیون خاصیت افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن در برابر رادیکال‌های آزاد هستند از آن جهت که سلول‌های بدن ما را در برابر صدمات ناشی از آن‌ رادیکال‌ها محافظت می‌نمایند. این سبزیجات نارنجی، قوه بینایی را بهبود می‌بخشند، به حفظ سلامت سیستم تولید مثل کمک می‌کنند و خاصیت ضد سرطانی از خود نشان می‌دهند. پس تعجبی ندارد که سبزیجات نارنجی رنگ در برنامه غذایی چینی‌هایی که صد سال عمر می‌کنند به وفور یافت می‌شود! و از جمله امتیازات این سبزیجات طعم شیرین و لذیذ آنها و در اکثر موارد کالری بسیار کم آنهاست.

سیب زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین و توازن شاخص قند خون

سیب‌زمینی شیرین بعلاوه صدها ماده غذایی نارنجی رنگ دیگر، میزان قند خون را در حالت تعادل نگه می‌دارند که همین امر موجب کنترل واکنش‌های بدن به غذایی که می‌خوریم، خواهد شد. اگر بدن فردی به انسولین مقاومت نشان دهد، در واقع بدنش به هر چیزی که می‌خورد واکنش منفی نشان داده، انسولینی فراتر از آنچه بدنش نیاز دارد در کبد تولید می‌کند و همین امر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش داده، منجر به فرسودگی بدن و پیری زودرس شده، زمینه‌ سرطان و دیگر بیماری‌ها را فراهم می‌سازد. مصرف سیب‌زمینی شیرین این فرایند را کند می‌کند.

پس در عوض پوره سیب‌زمینی سفید، دنبال پوره سیب‌زمینی شیرین بگردید! و به جای چیپس‌های سیب‌زمینی معمول، چیپس‌های ترد سیب‌زمینی شیرین را امتحان کنید.

کدو‌ تنبل و خاصیت آنتی اکسیدانی

کدو تنبل را در سوپ بریزید، به عنوان غذای جانبی در کنار غذای محبوبتان سرو کنید و اگر آن را دارویی شیرین تلقی کنید و بدانید که چنان سرشار از مواد مغذی است که به جنگ انواع بیماری‌ها می‌رود، طعم دلپذیر آن برایتان چند برابر می‌شود.

کدو‌ تنبل سرشار از پتاسیم، منبعی مفید از آهن، روی و فیبر است. گوشتِ نارنجی کم‌رنگ آن مملو از بتاکاروتن می‌باشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، برای قوه بینایی مفید بوده، مانع از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شده و حتی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. کدو تنبل برای کاهش وزن عالیست زیرا به صورتی غیرقابل باور کم‌کالری اما سرشار از فیبر است. با این پیشنهاد ساده یک غذای خارق‌العاده خلق کنید: کدوتنبل را تنوری کرده و سپس روی آن مغز کدو برشته بپاشید و میل کنید.

کدو تنبل و کدو حلوایی

کدوحلوایی و افزایش بتاکاروتن در بدن

نزدیک‌ترین خویشاوند کدوتنبل همین کدو حلواییست که دارای طعمی شیرین و سرشار از ویتامین A،B وC است. در زمستان با خوردن کدو می‌توان بدن را از بتاکاروتن بی‌نیاز کرد. بتاکاروتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بسیار نیرومندی دارد و گفته می‌شود که مانع از اکسیدشدن کلسترول در رگ‌ها می‌گردد؛ به عبارت دیگر، بتاکاروتن مانع از ایجاد پلاک‌ می‌شود، در صورت تجمع پلاک‌ها جریان خون محدود شده و منجر به بیماری‌های قلبی عروقی می‌گردد. بهترین روشِ پخت کدوحلوایی: از وسط به دو نیم تقسیم کنید گوشت‌ آن را خارج کرده، در فر بگذارید تا خوراکی لذیذی داشته باشید.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار