همراه اول
4. خرداد 1396 - 13:44   |   کد مطلب: 22588
ورزش، بهره‌وری و اقتصاد مقاومتی
پيروزي قهرمانان كشورمان در مسابقات آسيايي كره جنوبي و درخشش چندين باره پرچم جمهوري اسلامي و سرود ملي كشور ، همچون مسابقات گذشته، زمينه نشاط عمومي و احساس هويت ملي و تقويت روح همبستگي را فراهم آورد. بسيار مناسب است كه مسئولان محترم ورزش كشور و رسانه‌هاي موثر، از اين فضاي مثبت در جهت گسترش اقبال عمومي به ورزش همگاني بهره‌گيري كنند چرا كه «ورزش قهرماني سنگ بنا و پشتوانه حقيقي ورزش عمومي است».

مسئولان ورزش مي‌توانند از موج‌آفريني ورزش قهرماني در جهت انگيزش عمومي براي ورزش، سلامت و پويايي استفاده كنند.
ظرفيت‌هاي عظيم و كم نظير ورزش در جهت پيشرفت و توسعه كشور بسيار فراتر از آن است كه به دستاوردهايي از قبيل مدال‌هاي به دست آمده در مسابقات بين‌المللي بسنده كنيم و دستگاه ورزش در جاذبه دوربين‌ها و فلاش‌ها و عكس‌هاي يادگاري متوقف شود.
«كشوري كه بخواهد خوب اداره شود و به اهداف خود برسد و نيز جامعه‌اي كه بخواهد در دنيا سرافراز بماند و استقلال حقيقي را به دست آورد و در عرصه‌هاي نبرد سياسي، اقتصادي و نظامي پيروز شود نيازمند مردمي سالم، بانشاط و برخوردار از قدرت اراده و تصميم‌گيري است كه اين همه از رهگذر توجه جدي به امر ورزش حاصل مي‌شود». (2) 
يكي از تفاوت‌هاي مفهومي ورزش با تربيت بدني همين است كه ورزش در محدوده بدن متوقف نمي‌شود. هر توان و ظرفيتي در وجود انسان كه «قابليت ورزيدگي» و «رشد» داشته باشد، مي‌تواند موضوع ورزش قرار گيرد(3) و تربيت بدني نيز منحصر به ورزش قهرماني و عمومي نيست. هر مهارت بدني كه منجر به افزايش كارآمدي و كسب مهارت جديد و توان استفاده صحيح از تجهيزات فني و بهبود درروابط کارو به كارگيري روش‌هاي فناورانه و نگرش مثبت به كار و كسب رزق حلال گردد، مي‌تواند در فهرست ماموريت‌هاي تربيت بدني تعريف شود.
دشمنان استقلال اين ملت كه از به كارگيري روش‌هاي گوناگون تهديد و فشار، به خاطر مقاومت مردم، طرفي نبستند، اكنون به تحريم اقتصادي روي آورده‌اند. 
ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري، نشانه عزم جدي اين ملت براي زانو نزدن در برابر رفتار غيرانساني ستمگراني است كه براي سلطه بر جهان و غارت ذخاير ملت‌ها به هر اقدامي مبادرت مي‌كنند.
پايداري ملت ايران نه تنها اين حربه را ناكارآمد مي‌سازد، بلكه به ساير كشورها و ملت‌ها جسارت و شجاعت مقاومت در برابر تهديد تحريم را، به عنوان يك تجربه هديه مي‌كند.
اكنون لازم است از همه ظرفيت‌هاي كشور از جمله ورزش براي تحقق سياست‌هاي ابلاغي يادشده بهره‌گيري به عمل آيد. 
در بند 3 سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، بر محور قرار دادن رشد بهره‌وري با تقويت عوامل توليد و توانمندسازي نيروي كار و 
به كارگيري ظرفيت و قابليت‌هاي متنوع در جغرافياي مزيتهاي مناطق كشور تاكيد شده است.
اگر براساس همين ضرورت «ورزش بهره‌وري» تعريف شود، نقش مهمي در بهبود كارآمدي عوامل توليد و توانمندسازي نيروي كار ايفا خواهد كرد. ورزش بهره‌وري محدود به عرصه توليد نمي‌شود و به عرصه خدمات و خوداتكايي و اعتماد به نفس و باورداشت توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي داخلي نيز، تسري مي‌يابد.
در كشورهاي مختلف جهان نيروهاي مسلح براي افزايش كارآمدي و توان مقاومت سربازان در شرايط دشوار، ورزش‌هاي دفاعي و رزمي تعريف كرده‌اند.
عوامل آتش‌نشاني و امدادگران هلال‌احمر و نيروهاي ساير خدمات فوريتي، ورزش‌هاي مخصوص به مشاغل خود را دارند تا بتوانند در ايفاي نقش سازماني خود، چابك‌تر، كارآمدتر ، دقيق‌تر و سريع‌تر عمل كنند. گاهي يك دقيقه تاخير منجر به از دست رفتن جان چند انسان مي‌شود. حتما امدادگر «ورزيده» كه در كمترين زمان بهترين و بيشترين خدمت را در عمليات نجات ارائه مي‌كند از ديگران مطلوب‌تر و موثرتر است. موفقيت و كارآمدي در بسياري از مشاغل از يك نانوا تا بنا و كارگر ساختمان و نقاش، كارگر تاسيسات و باغبان و كشاورز و آهنگر و نجار و تكنيسين و مهندس كارخانه‌هاي بزرگ و كوچك صنعتي و توليدي و... براي انجام درست كارها و بهبود هماهنگي بين هوش و حركت و دقت و سرعت عمل و بهبود كيفيت توليد يا خدمت، تحت تاثير ميزان «ورزيدگي» است. 
ورزيدگي و چگونگي ورزيده شدن از خانواده ورزش است. ولذا انتظار مي‌رود در سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي وزارت ورزش و جوانان براي اين مهم، تدابير لازم اتخاذ شود.
ورزش هر يك از مشاغل نيازمند استانداردسازي است. اين مسئوليت از سوي وزارت ورزش و جوانان مي‌تواند به فدراسيوني كه به همين منظور تشكيل مي‌شود  تفويض گردد مثلا فدراسيون «ورزش بهره‌وري». 
با توجه به اينكه در اكثريت قريب به اتفاق دستگاه‌ها و نهادها و مجموعه‌هاي صنعتي و توليدي، براي امر ورزش كاركنان ساختار سازماني نظير اداره، اداره كل، مركز، كانون و... تعريف شده است،‌ فدراسيون ورزش بهره‌وري با همكاري بخش ورزش هر يك از سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي نسبت به استانداردسازي ورزش تخصصي هر يك از مشاغل مي‌تواند اقدام نمايد.
ادارات كل ورزش دستگاه‌هاي اجرايي و سازمان‌ها و نهادها كه نوعا تاكنون كاركردهاي خود را به برگزاري چند مسابقه مناسبتي براي كاركنان در برخي رشته‌هاي پرطرفدار مثل فوتبال، واليبال و... و همچنين مديريت بهره‌برداري از سالن‌ها و امكانات ورزشي دستگاه خودمحدود كرده بودند براساس ضرورت‌هاي فعلي اقتصادي و توسعه كشور،لازم است مسئله  ورزش بهره‌وري رادر اولويت وظايف خود قرار دهند.
در عرصه اقتصادي، رشد بهره‌وري فقط منجر به بهبود و افزايش توليد نمي‌شود و آثار ديگري از قبيل افزايش انگيزه كاري، بهبود زندگي كاري، رقابت سالم، امنيت شغلي و ارتقاي شغلي را نيز در پي خواهد داشت.
براي ايجاد رغبت در جهت شركت كاركنان و كارگران در دوره‌هاي ورزش مهارتي و شغلي، به تناسب رشد كارآمدي آنان، مشوق‌هايي نيز لازم است تعريف گردد. از دريافت فوق‌العاده بهره‌وري تا بهره‌مندي از بيمه‌هاي تكميلي و طلايي و....
به فعليت رساندن ظرفيت‌هاي عظيم و كم‌نظير و ناشناخته منابع انساني كشور و تبديل كار و تلاش به عنوان نماد بالندگي، از عوامل زيرساختي براي انقلاب در عرصه توليد ودستيابي به استقلال اقتصادي است و البته در اين زمينه دستگاه‌هاي ديگري مثل آموزش و پرورش نيز مسئوليت مهمي برعهده دارند.
يكي از اهداف هشت‌گانه تعليم و تربيت مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش، «تربيت اقتصادي» است كه چندان به آن اعتنا نشده است.
موضوع تربيت اقتصادي از دوران كودكي، و زمينه‌سازي براي فهم و مشاركت فكري و عملي در توليد و مصرف، و درآمد و هزينه خانواده با بهره‌گيري از ظروف و محمل‌هاي متناسب سن دانش‌آموزان و بذري كه بايد در فصل كاشت نهاده شود تا در بزرگسالي، در حوزه بهره‌وري و رقابت سالم اقتصادي محصول دهد، در يادداشت ديگري مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
به اميد روزي كه در جشن مدال‌آوري استقلال اقتصادي از وزراي محترم آموزش و پرورش و ورزش و جوانان نيز دعوت به عمل آيد و آنان نيز مشاركت و تاثير وزارت خود را در درخشش قهرمانان و مدال‌آوران اين عرصه باور كنند.
با اميد به ترسيم چشم‌انداز جديد از سوي وزارت ورزش و جوانان در 26 مهرماه آغاز هفته ورزش، و از سوي وزارت آموزش و پرورش در 13 آبان آغاز هفته تربيت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار