همراه اول
13. آبان 1396 - 9:03   |   کد مطلب: 23187
سولفورافان ماده جدیدی برای افزایش حجم عضلانی و کاهش آتروفی
سولفورافان آنتی اکسیدانی قوی است که در خانواده چلیپائیان و بویژه جوانه های سه روزه بروکلی یافت می شود. نقش این ماده پیش از این به عنوان عامل پیشگیری کننده از سرطان شناخته شده بود. سولفورافان (Sulforaphane) تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می دهد.

به گزارش همدان ورزش؛ سولفورافان آنتی اکسیدانی قوی است که در خانواده چلیپائیان و بویژه جوانه های سه روزه بروکلی یافت می شود. نقش این ماده پیش از این به عنوان عامل پیشگیری کننده از سرطان شناخته شده بود. سولفورافان (Sulforaphane) تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می دهد، در نتیجه از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سینه، معده، روده بزرگ، رکتوم و ریه ها در انسان پیشگیری می کند. این آنتی اکسیدان قوی بدن را در برابر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، مقاومت انسولین و پوکی استخوان مقاوم می سازد. سولفورافان علائم بیماری های توهمی نظیر "اوتیسم" را نیز به طور موقت کاهش می دهد و برای مقابله با آسم و آلرژی‌ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سولفورفان فعالیت آنزیم‌های مخربی را که به بافت غضروفی مفاصل آسیب می‌رسانند، را متوقف می‌کند و برای پیشگیری و درمان دردهای مربوط به بیماری آرتروز مفید است.

 

علاوه بر بروکلی کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ و تربچه نیز حاوی سولفورفان هستند و همین خواص را دارند.

 

 

 

 

 سولفورفان یکی از مهارکننده های طبیعی غذایی هیستون دی استیلاز (HDAC) است که نهایتا با افزایش P21 همراه خواهد بود. سولفورفان بواسطه فعال کردن فاکتور کپی برداری NRF-2 نقش مهمی در افزایش بیان آنزیم ها و پروتئین های فاز 2 از جمله سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز، NADPH کوئینون ردوکتاز، گلوتاتیون، گلوتاتیون ردوکتاز، گلوتاتیون S ترانسفراز، گلوتاتیون پراکسیداز و درنتیجه تعدیل سیستم آنتی اکسیدانی می شود. همچنین بررسی اثرات سولفورفان در تعدیل مسیرهای التهابی نشان می دهد که آن موجب کاهش سیتوکاین های پیش التهابی از جمله اینترلوکین 1 بتا و اینترلوکین 8 می شود و می تواند با مهار NF-KB تاثیر مستقیم در کاهش TNF-a، اینترلوکین 6، پروستاگلاندین ها و نیتریک اکساید داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

  

 

نکته جدید در مورد سولفورفان اینست که این ماده می تواند سطوح میواستاتین را در سلول های ماهواره ای بصورت اپی ژنتیکی کاهش دهد. نتایج مطالعه نسبتا جدیدی که در نشریه Epigenetics به چاپ رسید نشان می دهد که سولفورفان سطوح بیان ژن میواستاتین را در سلول های ماهواره ای کاهش داده و از این طریق سیگنالینگ آن را تضعیف می کند. میواستاتین یکی از اعضای خانواده TGF-B است که موجب آتروفی عضلانی و کاهش ترمیم موثر بافت عضلانی پس از آسیب می شود. سلول های ماهواره ای بطور طبیعی پس از آسیب یا تمرین بدنی برای ترمیم و هایپرتروفی عضلانی فعال می شوند و میواستاتین می تواند از فعال شدن سلول های ماهواره ای و تولید مجدد آنها جلوگیری کند. بنابراین سولفورفان بطور بلقوه می تواند به ترمیم مجدد بافت عضلانی پس از آسیب کمک نماید. درنهایت سولفورفان می تواند به عنوان یک مکمل ورزشی نیز بکار گرفته شود. هرچند متخصصان آمريکايي عقيده دارند که تلاش در جهت بهره مند شدن از مزاياي کلم بروکلي با استفاده از مکمل‌ها بيهوده است. زیرا در برخي از مواد غذايي مانند کلم بروکلي بايد خود اين سبزي و موادغذايي را مصرف کرد، زيرا ريزمغذي‌هاي آن از طريق مکمل جذب نمي شوند. يک آنزيم ضروري به نام myrosinase در بسياري از مکمل‌ها وجود ندارد، آنزيمي که در جذب مواد مغذي تاثير بسيار دارد. براي بدست آوردن اين آنزيم بهتر است کلم بروکلي را 2 تا 3 دقيقه بپزيم و يا آنکه آن را بخار پز کنيم. همچنین می توان این آنزیم را در مکمل سولفورفان نیز بکار برد.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار