همراه اول
6. تير 1394 - 8:57   |   کد مطلب: 24008
شروع هفته با تیتر شیرین پیروزی/ ایران ماراتن والیبال را از لهستان برد
تیم های ملی والیبال ایران و لهستان در هفته هفتم لیگ جهانی والیبال از ساعت 21 امشب (جمعه) در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی تهران به مصاف هم رفتند و ایران موفق شد در یک بازی فشرده حریف قدرتمند خود را با نتیجه 3 بر 2 شکست دهد.

به گزارش همدان ورزش؛ در این بازی تیم ملی والیبال ایران با ترکیب سعید معروف، محمد موسوی، شهرام محمودی ، میلاد عبادی پور ، عادل غلامی و مهدی میرزاجانپور بازی را آغاز کرد.تیم لهستان هم با ترکیب نواکوفسکی ، جاکوب زاروسک ، بینیک ، کوبیاک و متیوس میکا به میدان رفت.

جعفر علی از بحرین و اندرسون کاکادور از برزیل نیز به ترتیب به عنوان داور اول و دوم قضاوت این مسابقه را برعهده داشتند.

تیم ملی والیبال ایران با پیراهن های قرمز در برابر سفید پوشان لهستان در این دیدار به میدان رفت. «شانریت» دبیرکل کنفدراسیون والیبال آسیا نیز به عنوان ناظر و نماینده ویژه فدراسیون جهانی والیبال در این مسابقه حاضر بود.

 

ست اول : ایران 25 - لهستان 21

دو تیم در آغاز مسابقه نمایش پایاپایی داشتند. بازی تماشایی شهرام محمودی از پشت خط اما سرانجام تیم ایران را پیش انداخت . این درحالی بود که بازیکنان لهستان در جو پر شور و حال ورزشگاه نمی توانستند خوب سرویس بزنند و بیش از آنکه امتیاز بگیرند، سرویس خراب می کردند. در مقابل بازیکنان ایران نمایشی تماشایی در سرویس داشتند. عادل غلامی هم در دفاع روی تور کاملا موثر بود. با این حال آنتیگا مربی جوان تیم لهستان برنامه تاکتیکی ایران را در کارهای ترکیبی پیش بینی کرده بود . هر قدر حملات ایران از کناره ها به امتیاز بدل می شد، اما از میانه زمین با دفاع مستحکم حریف روبرو می شد.

با این حال ایران برتری سه امتیازی خود را تا پایان وقت استراحت دوم حفظ کرد. در ادامه، بازی خوب لهستان به ویژه کاپیتان این تیم ، فاصله را به یک امتیاز کاهش داد اما تیم ایران با بازی خوب بازیکنانش در نهایت توانست ست اول را با امتیاز 25 به 21 به سود خود به پایان برساند.

میرزاجانپور در اواخر این ست دچار افت فشار شد و از بازی بیرون رفت. کواچ دست به تعویض زد و معروف را بیرون کشید . تاکتیکی که جواب داد و پاسهای بلند مهدوی روند کار را به سود ایران پیش برد.

 

 

ست دوم : ایران 23 - لهستان 25

 

تیم ملی والیبال لهستان در یک بازی نزدیک و نفس گیر توانست ست دوم را به نفع خود به پایان ببرد تا هر دو تیم یک ست را به نفع خود داشته باشند و بازی حساس تر شود.

لهستانی ها که نمی خواستند تسلیم شوند ست دوم را مقتدرانه آغاز کردند و خیلی زود سه امتیاز پیش افتادند. لهستان با بازی خوب کوبیاکو و بینیک در دفاع روی تور بهتر از ایران کار می کرد و رافایل روژک که در این مسابقه جانشین کورک شده بود، با حملات قدرتی خود دریافت های ایران را از کار می انداخت. با این حال لهستانی ها هنوز نمیتوانستند در جو سالن 12 هزار نفری آزادی خوب سرویس بزنند. اشتباه های مکرر آنها در سرویس و نقش آفرینی خوب شهرام محمودی سرانجام در امتیاز 9 کار را به تساوی کشاند. ایران در حملات کناری موفق بود. محمد موسوی مثل همیشه غیرتی بازی می کرد. تک دفاع او روی تور بارها سرعتی های حریف را از کار انداخت. ایران سرانجام در امتیاز 14 از حریف پیش افتاد. برتری که زیاد دوام نیاورد. دو تیم پایاپای هم پیش می رفتند. جاکوب ژاروسک سرانجام یکی - دو سرویس موثر برای لهستان زد. اعتراض لهستانی ها به داوری مسابقه در ست دوم هم ادامه داشت. نیمکت مربیان لهستان حتی به تذکر ناظر مسابقه هم توجهی نداشت. میلاد عبادی پور با گرفتن یک امتیاز سرویس مستقیم موجب تهییج دوباره تماشاگران شد. کوبیاک بدون تردید بهترین بازیکن لهستان در این ست بود که یک تنه و با هوشمندی برای تیمش امتیاز می گرفت. در ادامه داور حتی پس از تقاضای ویدیو چک هم به رای مشکوک خود در برخورد معروف به تور اصرار داشت و همین موضوع سبب اعتراض کواچ شد. دو تیم تا امتیاز 23 مساوی پیش رفتند، اما هوشمندی لهستانی ها در دریافت و حملات موثر آنها از پشت خط سرانجام موجب شد این تیم در آستانه پیروزی قرار بگیرد. کواچ وقت استراحت گرفت، اما یک دفاع خوب موجب شد تا ایران ست دوم مسابقه را با امتیاز 25 بر 23 به حریفش واگذار کند.

 

 

ست سوم: ایران 21 - لهستان 25

 

تیم ملی والیبال لهستان باز هم در یک بازی نزدیک یک ست را به نفع خود به پایان برد تا تماشاگران پرشور داخل سالن به همراه میلیونها ایرانی ست چهارم را با حساسیتی بیش از پیش به نظاره بنشینند.

لهستانی ها ست سوم را هم مقتدرانه آغازکردند. هر چه از روند بازی می گذشت به نظر، بازیکنان این تیم بیشتر به جو سالن آشنا می شدند. آنها بر خلاف ست نخست بازی، خوب سرویس می زدند. بازی خوب و موثر بینیک و ژاروسک خیلی زود لهستان را سه امتیاز پیش انداخت. اما بازی خوب و موثر عادل غلامی در دفاع روی تور و حملاتی سرعتی اجازه نمی داد اختلاف امتیازها زیاد شود. هرچقدر عبادی پور خوب سرویس می زد دریافت کننده های حریف به خوبی دریافت را انجام می دادند. وقت استراحت فنی دوم با اختلاف دو امتیاز به سود لهستان تمام شد. تماشاگران دیگر جوش و خروش شروع مسابقه را نداشتند. به همین دلیل گوینده سالن از اواسط ست سوم مسابقه از آنها می خواست که همچنان با حرارت تیم ایران را تشویق کنند و هنگام زدن سرویس حریف با ایجاد سر و صدا کار را برای لهستانی ها سخت کنند. فرهاد قائمی و عبادی پور سعی داشتند تا با حملات قدرتی و اسپک های محکم خود تیم را به بازی برگردانند. ایران 3 امتیاز از لهستان عقب افتاده بود. کواچ ، مهدوی را جای معروف به میدان فرستاد تا تیم ایران در سرویس و حمله با تنوع بیشتری کار کند، اما حتی این تغییر نیز جواب نداد. لهستانی ها خوب سرویس می زدند و این موضوع کار را برای تیم ایران سخت می کرد. شهرام محمودی موثر ترین مهاجم ایران بود که نمی گذاشت اختلاف امتیازها زیاد شود. لهستان روی حملات سرعتی براحتی امتیازمی گرفت. آنها اختلاف امتیازهای خود را بیشتر کردند. لهستان با امتیاز 25 بر 21 ست سوم بازی را هم برد و حداقل یک امتیاز از این مسابقه را برای خود قطعی کرد.

 

ست چهارم: ایران 25 - لهستان 16

 

تیم ملی والیبال ایران در ست چهارم با یک بازی محکم و مقتدرانه، شکست در دو ست قبلی را به بهترین شکل ممکن جبران کرد و با اختلاف 9 امتیاز حریف قدرتمند خود را شکست داد.

تیم ملی والیبال ایران در ست چهارم سر شوخی نداشت. بازیکنان ایران نمی خواستند به هیچ قیمتی در برابر هزاران هوادار حاضر در سالن تسلیم شوند. شهرام محمودی به خوبی قدر پاس های کوتاه معروف را می دانست و مثل یک بازیکن سرعتی حمله می کرد. موسوی هم با جایگیری مناسب خط دفاعی حریف را فریب می داد. درحالی که گوینده سالن مدام از تماشاگران می خواست با تشویق های بی امان تمرکز بازیکنان حریف را در ارسال سرویس بهم بزنند، تیم ایران با اختلاف چهار امتیاز وقت استراحت فنی نخست را برد. عبادی پور در این بازی مثل یک بازیکن کارکشته و با تجربه اسپک می زد. ایران با اختلاف چهار امتیاز پیش افتاده بود و دفاع مستحکم غلامی نمی گذاشت فاصله کم شود. غلامی یکی از ستاره های بی چون و چرای این میدان بود. مجتبی میرزاجانپور نیز در این ست به میدان آمده بود و اسپک های قدرتی تاکتیک های هجومی ایران را تقویت می کرد. بازیکنان ایران در ست چهارم مسابقه واقعا غیرتی بازی می کردند و نمایش آن ها بی نقص بود. شاگردان کواچ اختلاف امتیاز را به عدد 7 افزایش دادند. تا آنتیگا مجبور شود وقت استراحت بگیرد. اما انگار موتور تیم ایران تازه روشن شده بود. کواچ همچنان با هیجان بازی را دنبال می کرد. کوبیاک اما تنها بازیکنی بود که همچنان بارقه هایی از امید را برای تیمش زنده نگه می داشت. ایران به راحتی و با برتری مطلق ست چهارم بازی را با امتیاز 25 بر 16 به سود خود تمام کرد.

حالا همه منتظر ست نفس گیر پنجم بودند.

 

ست پنجم: ایران 15 - لهستان 11

 

تیم ملی والیبال ایران سرانجام در یک ست حساس و پرتنش بر حریف قدرتمند خود غلبه کرد و پیروز مسابقه شد. بازی در این ست بارها با اعتراضات عجیب مربی تیم لهستان متوقف شد، اما این اعتراضات در نهایت برای این تیم نتیجه ای نداشت.

لحظات بسیار حساسی بود. هر اشتباه می توانست با باخت یکی از دو تیم لهستان و یا ایران ختم شود. دو تیم در امتیازهای ابتدایی ست پنجم پایای هم پیش می رفتند. رافائل در سرویس موثر بود. میرزاجانپور اما در این ست هم بهترین مهاجم ایران به شمار می رفت. اسپک های او غیرقابل مهار بود. استرس بازیکنان هر دو تیم بسیار بالا بود. حتی کوبیاک هم اشتباه می کرد. موسوی هم مثل همیشه در حملات سرعتی بهترین بازیکن میدان بود.اگر چه ایران دو امتیاز پیش افتاده بود اما در امتیاز 8 همه چیز باز هم مساوی شد. سرانجام با هوشمندی شهرام محمودی ایران دو امتیاز پیش افتاد. حالا آنتیگا به شدت به رای داور اعتراض داشت و سعید معروف از داور می خواست که به بازی برگردد. تماشاگران هم مکرر سوت می زدند و به اعتراض لهستانی ها واکنش نشان می دادند. کوبیاک هم وارد این جنجال شد. داور اول و دوم مسابقه با هم حرف می زدند و تماشاگران ایران اعتراض داشتند. داور دوم بازی سراغ ناظران رفت و بازی برای چندین دقیقه متوقف بود، اما سرانجام داور به ایران امتیازداد. عادل غلامی مطمئن ترین چهره برای ارسال سرویس و در نهایت ایران تیم برتر این میدان بود. در نهایت ملی پوشان ایران ست پنجم را با امتیاز15 بر 11 با اقتدار به سود خود تمام کردند.

 

در نهایت تیم ملی والیبال ایران در این مسابقه با نتیجه 3 بر 2 و امتیازهای 25-21، 23-25، 25-21، 16-25 و 11-15 مقابل لهستان به برتری رسید.

 

تیم های ملی والیبال ایران و لهستان روز یکشنبه آینده نیز از ساعت 21 برای چهارمین بار در لیگ جهانی 2015 در سالن آزادی تهران به مصاف هم می روند.

این دو تیم در دور رفت دو بار در لهستان با یکدیگر دیدار داشتند که لهستان موفق به دو پیروزی 3 بر 1 و 3 بر 2 مقابل ایران شد. ایران نیز نخستین امتیازش را در لیگ جهانی امسال با گرفتن دو ست در خانه لهستان بدست آورد.

تیم ملی والیبال ایران که در دو هفته قبل چهار پیروزی ارزشمند و مقتدرانه برابر آمریکا و روسیه کسب کرده بود، انگیزه زیادی داشت تا در این مسابقه علاوه بر گرفتن انتقام باخت از لهستان، نوار پیروزی های خانگی خود را ادامه دهد که همین طور هم شد.

لهستان که سال گذشته عنوان قهرمانی رقابت‌های جهان را از آن خود کرده بود یکی از کشورهای صاحب سبک در والیبال به شمار می‌رود که مردمش علاقه زیادی به این ورزش دارند. این تیم یک مدال طلای المپیک و دو طلای قهرمانی جهان و یک طلای لیگ جهانی را در کارنامه دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار