همراه اول
18. فروردين 1397 - 13:49   |   کد مطلب: 25571
۵ روش برای کمک به تحرک بیشتر در نوجوانان
هیچ نوجوانی محکوم به چاق بودن نیست. یک مطالعه اروپایی در سال ۲۰۱۰ نشان داد حتی نوجوانانی که ژن مرتبط با چاقی دارند می‌توانند با ۶۰ دقیقه ورزش در روز، بر آن غلبه کنند. نوجوانان بررسی شده در این مطالعه، به طور منظم ورزش کردند و موفق شدند به چربی بدن کمتر، شاخص توده پایین تر(BMI) و دور کمر کوچک‌تر دست یابند.

یک ساعت ورزش در روز ممکن است زیاد به نظر برسد. اگر نوجوان چاق شما از نظر جسمی فعال نیست یا بخاطر بدنش خجالت می‌کشد، ممکن است احساس کند که تحت فشار است.

در اینجاست که شما به عنوان والدین وارد می‌شوید. شما می‌توانید به نوجوان‌تان کمک کنید که تحرک داشته باشد و تا ۶۰ دقیقه در روز ورزش کند. راه حل این است که با قدم‌های کوچک شروع کنید و الگوهای زیادی برای او فراهم کنید و در طول راه از او پشتیبانی کنید.

در اینجا ۵ نکته بیان می‌کنیم که با استفاده از آنها می‌توانید به نوجوان‌تان کمک کنید که به راحتی شروع به ورزش کند و باانگیزه بماند تا بتواند از مزایای آن بهره‌مند شود:

نکته شماره ۱: به آرامی جلو بروید

کودکانی که به ورزش کردن عادت ندارند، ممکن است فعالیت جسمی کمی را تحمل کنند و سپس دست از ورزش بکشند. بنابراین با قدم‌های کوچک شروع کنید، مثلا یک پیاده روی ۱۰ دقیقه ای هر روز بعد از مدرسه. (اگر فکر می‌کنید هر روز ورزش کردن به او فشار می‌آورد، با پیاده روی یک روز در میان شروع کنید). هر بار، یک دقیقه به زمان پیاده روی اضافه کنید و از او بخواهید پیشرفتش را دنبال کند.

در نظر گرفتن اهداف کوچکی مانند این با کودکان بسیار مهم است. دیدن اینکه هر روز به زمان پیاده روی‌اش اضافه می‌شود، می‌تواند به افزایش انگیزه او کمک کند. همچنین، می‌توانید با او قرار بگذارید که به ازای دقایق بیشتری که فعالیت می‌کند، به او جایزه خواهید داد.
موفقیت‌های کوچک، اعتماد بنفس کودک شما را بالا خواهد برد و او را تشویق می‌کند که ورزش را به بخشی از زندگی خود تبدیل کند. برای هر گام مثبتی که به سوی سالم‌تر بودن بر می‌دارد، او را تشویق و تمجید کنید.

نکته شماره ۲: زمان استفاده از تلویزیون و کامپیوتر را مشخص کنید

تمام اوقاتی که کودک شما در جلوی تلویزیون یا کامپیوتر سپری می‌کند، اوقاتی است که او فعالیت نمی‌کند. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که نوجوانان بیشتر از دو ساعت در روز تلویزیون تماشا نکنند یا بازی‌های ویدیویی یا بازی‌های کامپیوتری انجام ندهند. بنابراین، همراه با هم در مورد مدت زمان تماشای تلویزیون یا کار با کامپیوتر در خانه، قوانینی در نظر بگیرید.

هنگامیکه خانواده شما در حال وقت گذرانی جلوی تلویزیون هستند، این موارد را امتحان کنید:
یک تمرین کوتاه ترتیب دهید. ببینید که چه کسی می‌تواند در طول تبلیغات بازرگانی تلویزیون، بیشتر از همه شنا برود یا پایش را بالا ببرد. می‌توانید در طول بازی با کامپیوتر، چند بار وقفه ایجاد کنید تا کودکتان فعالیت کند.

الگوی آن‌ها باشید. حتی اگر نوجوان شما تمایلی به فعالیت بدنی در هنگام تماشای تلویزیون ندارد، اما شما این‌کار را انجام دهید، او متوجه خواهد شد. در هنگام تماشای تلویزیون حرکات کرانچ یا تمرینات دیگر انجام دهید یا در یک جعبه کنار تلویزیون، دمبل‌های کوچک و باندهای کشی نگه دارید تا در طول تبلیغات یا برنامه‌های تلویزیونی از آنها استفاده کنید. در پیش گرفتن این رویکرد تناسب اندام‌ گرا در زمان تماشای تلویزیون، ممکن است به او انگیزه دهد تا از شما پیروی کند.

نکته شماره ۳: تمرینات را لذت بخش کنید

بهترین برنامه ورزشی همانی است که نوجوان شما دوست دارد انجام دهد. آیا پسر شما طبیعت و حیوانات را دوست دارد؟ کلوب‌های فضای باز یا سازمان‌هایی که از فعالیت‌های فضای باز مانند کمپینگ، کوهنوردی و تماشای پرندگان حمایت می‌کنند را بررسی کنید. اگر دختر شما هنرهای رزمی، رقص یا ژیمناستیک را دوست دارد، در باشگاه، مدرسه یا انجمن‌ها به دنبال کلاس‌هایی باشید که توجه او را جلب کنند. حتی فعالیت‌هایی مانند تئاتر می‌توانند نوجوانان را از صندلی‌ها بلند کنند و به فعالیت وا دارند.

به یاد داشته باشید هر حرکتی به جز نشستن، به حساب می آید. این شامل کارهای داخل و خارج خانه نیز می‌شود. در برنامه‌تان، یک ساعت را به تمیزکاری اختصاص دهید یا برای کندن علف‌های هرز، مرتب کردن بوته‌ها یا نظافت داوطلبانه در پارک محل از نوجوان‌تان کمک بگیرید.

نکته شماره ۴: تمرینات وزنه‌ای را در نظر بگیرید

شاید تمرینات قدرتی یا تمرینات مقاومتی برای نوجوانانی که تابه‌حال ورزش هوازی انجام نداده‌اند، فعالیت مناسبی باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که انجام تمرینات مقاومتی سه روز در هفته، می‌تواند چربی بدن را بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد و عضله، استحکام و قدرت را در کودکان چاق افزایش دهد.

لازم نیست برای انجام تمرینات قدرتی به باشگاه ملحق شوید. کودک شما می‌تواند در خانه با کمترین هزینه یا بدون صرف هزینه، شنا و کرانچ انجام دهد، وزنه بلند کند یا با باندهای مقاومتی تمرین کند. فقط قبل از آنکه نوجوان‌تان یک برنامه تمرینی را آغاز کند، با پزشک او صحبت کنید.

نکته شماره ۵: او را تشویق کنید که در ورزش‌ها شرکت کند

اگر نوجوان شما از تماشای ورزش‌ها لذت می‌برد، ممکن است از انجام آن‌ها نیز به همان اندازه لذت ببرد. شاید پیوستن نوجوانان چاق به تیم‌های ورزشی که به جای سن براساس مهارت گروه‌بندی شده‌اند، برای آنها مفید باشد. اگر نوجوان شما ورزش‌های رقابتی را دوست ندارد یا با آن‌ها احساس راحتی نمی‌کند، او را تشویق کنید که ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری یا دویدن انجام دهد.

خوب است که با مربی دختر یا پسرتان صحبت کنید تا از روحیه‌ی وی آگاه باشد. یک مسابقه‌ی خوب می‌تواند یک وضعیت برد ــ برد برای همه باشد. در پایان، به یاد داشته باشید که ایجاد یک سبک زندگی سالم و فعال، یک مسابقه نیست. نوجوان شما با برداشتن یک گام در هر زمان، به آن دست خواهد یافت. الگو سازی و تشویق شما به عنوان پدر یا مادر، می‌تواند به او کمک کند که این‌کار را انجام دهد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار