همراه اول
3. تير 1398 - 9:51   |   کد مطلب: 27047
5 راه چربی‌سوزی در هنگام خواب
پنیر افزون بر اینکه چربی‌سوزی را در هنگام خواب افزایش می‌دهد، خوابی راحت هم برای‌تان به دنبال دارد.

به گزارش همدان ورزش؛ اگرچه پروتئین‌هایی نظیر پروتئین شیر ترشیده (کشک) برای تقویت بدن بعد از انجام تمرینات ورزشی بسیار مناسب است ولی برای قبل از خواب موثر نیست. به‌جای این نوع پروتئین، مصرف کازئین یا پروتئین شیر در هنگام خواب، چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد. این نوع پروتئین به‌تدریج هضم می‌شود و این امر سبب می‌گردد که در تمام طول شب، یعنی حدود 6 تا 8 ساعت فعالیت داشته باشد. این به این معنی است که سوخت و ساز بدن در تمام شب فعال است و وقتی از خواب بیدار می‌شوید به‌جای احساس گرسنگی، پرانرژی و سرحال هستید.

 

خواص چربی‌سوزی پروتئین شیر در تحقیقی که در هلند انجام گرفته است به اثبات رسیده است؛ در این تحقیق به‌دنبال مصرف این پروتئین، افزایش زیادی در میزان متابولیسم (سوخت و ساز) بدن در طول شب مشاهده گردید. در همین راستا، محققان دانشگاه ماستریچ (Maastricht) در طی آزمایشات خود به این نتیجه رسیدند که مصرف پروتئین شیر، سنتز انواع دیگر پروتئین را در طول شب افزایش می‌دهد و در نتیجه موجب ترمیم و تقویت ماهیچه‌ها و عضلات می‌گردد. اگر در نظر داشته باشید که با هر 500 گرم ماهیچه در بدن ، روزانه 35-30 کالری بیشتری می‌سوزانیم، مصرف این نوع پروتئین فوق‌العاده را از یاد نخواهید برد.

 

بیشتر بخوابید

درست شنیدید! یکی از راه‌های کاهش وزن در هنگام خواب این است که کمی بیشتر بخوابید. با توجه به برنامه‌های کاری فشرده امروزه ما، اغلب به خواب توجه زیادی نمی‌شود؛ اما اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش بدهید به شما توصیه می‌کنیم که به خواب توجه بیشتری داشته باشید. باورتان نمی‌شود؟ یکی از تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که افراد مبتلا به چاقی مزمن نسبت به هم‌سالان خود که وزنی متناسب دارند، به‌طور میانگین روزانه 16 دقیقه کمتر می‌خوابند. در نگاه اول 16دقیقه زیاد نیست ولی به مرور زمان این مقدار تاثیر زیادی می‌گذارد.

 

خب حالا بیایید ببینیم که خواب چگونه سبب لاغری می‌شود؟ این امر به ترشح هورمون‌های لپتین (Leptin) و گرلین (ghrelin)  مربوط می‌گردد. لپتین، سطح انرژی‌تان را تنظیم می‌کند و اشتها را کاهش می‌دهد، در حالی‌که گرلین، گرسنگی را بر می‌انگیزد و فرد را به خوردن تحریک می‌کند. در یک تحقیق دانشگاهی به این نتیجه دست یافتند که میزان لپتین در افرادی که بیشتر می‌خوابند افزایش می‌یابد و میزان گرلین کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه اشتهای این افراد در طول روز تنظیم می‌گردد.

 

قبل از خواب مقداری پنیر بخورید

وقتی حرف از رژیم غذایی می‌شود، شام خوردن به شدت مورد نکوهش است. ولی باید بدانید که این مسئله تا حد زیادی به غذایی که می‌خورید بستگی دارد. ممانعت از شام خوردن حتی می‌تواند تاثیری منفی و معکوس داشته باشد. زیرا منجر به این می‌گردد که  صبح، فرد با احساس گرسنگی شدید بیدار شود و تمام این گرسنگی را با مصرف صبحانه‌ای مفصل برطرف کند. یک ساندویچ کوچک پنیر، گزیینه بسیار مناسبی به‌عنوان غذای قبل از خواب است، زیرا هم غذایی سبک است و هم حاوی مقدار زیادی پروتئین شیر است! علاوه بر این‌ها، باید بدانید که پنیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان است. و طبق تحقیقی که در مجله تحقیقات روانکاوی به چاپ رسیده است، تریپتوفان سبب داشتن خوابی عمیق و راحت می‌شود و نیز زمان لازم برای این‌که فرد به خواب برود را کاهش می‌دهد. این یعنی که پنیر افزون بر اینکه چربی‌سوزی را در هنگام خواب افزایش می‌دهد، خوابی راحت هم برای‌تان به دنبال دارد. پس دیگر منتظر چی هستید؟

 

ورزش‌ها و نرمش‌های استفامتی

اگرچه خواب به تنهایی می‌تواند منجر به کاهش وزن شود ولی می‌توانید با انجام برخی نرمش‌های استقامتی، قبل از خواب،  به این فرایند سرعت ببخشید. چربی‌سوزی تماما به تقویت سیستم سوخت و ساز بدن مربوط می‌شود و نرمش‌های استقامتی برای این کار بسیار مفید هستند. در واقع به گزارش مقاله‌ای که در مجله علمی ورزش، مواد مغذی به چاپ رسده است، سوخت و ساز بدن در افرادی که ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند، تا 16 ساعت بعد از ورزش فعال می‌ماند. لازم نیست که این تمرینات، سخت و فشرده باشند یک تمرین وزنه‌برداری ساده نیز کفایت می‌کند، حتی اگر به بدن فشاری نیاورد و شما را به نفس‌نفس نیندازد. بهتر است که بعد از این تمرینات یک نوشیدنی حاوی پروتئین شیر بنوشید. با این کار علاوه بر چربی‌سوزی در هنگام خواب، ماهیچه‌های‌تان هم ترمیم و تقویت می‌شوند.

 

در طول روز وعده‌های غذایی کوچک و مختصر داشته باشید

یکی از شعارهای معروف متخصصان تغذیه و مربیان ورزش این است که " کم‌بخور، ولی تعداد وعده‌های غذایی زیاد داشته باش"؛ این خبر خوشحال کننده‌ای است که این شعار برای تقویت سوخت و ساز بدن بسیار موثر است! وقتی در طول روز تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش می‌دهید ولی از میزان غذای مصرفی کم می‌کنید، سبب می‌گردد که سیستم سوخت و ساز بدن کل روز فعال بماند و حتی در تمام طول شب هم به چربی‌سوزی ادامه بدهد. البته این غذاها باید مفید و سالم باشند تا چنین تکنیکی کارآمد واقع گردد!

 

افزون بر فوایدی که در بالا ذکر شد، این شیوه غذا خوردن موجب کنترل اشتها می‌شود و هنگام صیبح وقتی از خواب بلند می‌شوید، احساس گرسنگی نمی‌کنید!

 

پارسه گرد

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار