همراه اول
15. دى 1396 - 11:33   |   کد مطلب: 29537
اگر مشکلات کلیوی دارید کمتر پتاسیم مصرف کنید
کلیه ها به عنوان تصفیه خانه های بدن فعال هستند و نقشی کلیدی در سلامت کلی انسان ایفا می کنند.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،

 

درد در ناحیه کمر یکی از شایع‌ترین ناراحتی ها در میان مردم جهان است. درد در ناحیه کمر می تواند ناشی از گرفتگی عضلات یا بروز مشکل در یکی از اندام های داخلی باشد. مشکلات کلیوی یکی از دلایل درد در ناحیه کمر هستند. مشکلات کلیوی می توانند بسیار جدی باشند و از این رو رسیدگی به موقع از اهمیت زیادی برخوردار است.

کلیه ها به عنوان تصفیه خانه های بدن فعال هستند و نقشی کلیدی در سلامت کلی انسان ایفا می کنند. نوشیدن آب یکی از راهکارهای کلیدی برای کمک به عملکرد درست کلیه ها است، اما همان گونه که مصرف ناکافی آب می تواند مضر باشد، مصرف بیش از اندازه آن نیز نتیجه مشابه به همراه خواهد داشت. پتاسیم نیز یکی دیگر ار مواردی است که می تواند بر عملکرد کلیه ها تاثیرگذار باشد. در حقیقت، هنگامی که دچار مشکلات کلیوی هستید باید میزان مصرف پتاسیم را کاهش دهید.

چرا پتاسیم خطرناک است؟

هنگامی که کلیه ها بیمار شده یا عفونت کرده اند، از کارایی آنها کاسته می شود. این به معنای آن است که کلیه ها نمی توانند پتاسیم اضافی را همانند گذشته از خون پالایش کنند. بر همین اساس، بدن با پتاسیم اضافی مواجه می شود و میزان بیش از اندازه از آن می تواند خطرناک باشد. پتاسیم بیش از اندازه در بدن می تواند موجب شکل گیری تهوع، ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات، سردرگمی، عدم هماهنگی، و حتی نارسایی قلبی شود.

مواد غذایی سرشار از پتاسیم
از جمله مواد غذایی که محتوای پتاسیم بالایی دارند و در صورت ابتلا به مشکلات کلیوی باید از مصرف آنها پرهیز کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آووکادو

کدو تنبل

سیب زمینی شیرین

لوبیا سفید

موز

اسفناج

زردآلو

جوانه بروکسل

حلزون

عدس

سیب زمینی

 

مواد غذایی با محتوای پتاسیم پایین
از جمله مواد غذایی کم پتاسیم که مصرف آنها مشکل آفرین نیست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیب

بلوبری

نان تهیه شده از غلات کامل (سبوس دار)

کره

غلات

زیتون

پاستا

حُمُص

پنیر

 

البته در مصرف مواد غذایی با محتوای پتاسیم پایین نیز نباید زیاده روی کرد زیرا وعده های بزرگ از آنها می توانند همانند مواد غذایی سرشار از پتاسیم مشکل ساز شوند.

پتاسیم یکی از مواد مغذی مهم برای بدن محسوب می شود، اما در مصرف آن باید حد اعتدال را رعایت کنید، به ویژه اگر مشکلات کلیوی دارید. پس از رفع مشکل کلیوی می توانید با پزشک خود برای مصرف مواد غذایی با محتوای پتاسیم بالا مشورت کنید.

عصر ایران

دیدگاه شما

آخرین اخبار