همراه اول
18. اسفند 1396 - 9:23   |   کد مطلب: 29674
بالشت نامناسب عامل ایجاد آرتروز گردن
رئیس مرکز توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استفاده از بالشت نامناسب در ایجاد آرتروز گردن موثر است.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،

دکتر محمدرضا نیکو در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، اظهار کرد: همانطور که بالشت مناسب در راحتی و خواب بیمار موثر است، نامناسب بودن آن هم عوارضی نظیر درد گردن، آرتروز گردن، دیسک گردن و سردردهای شدید را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه براساس نوع خوابیدن افراد، نوع بالشت مناسب آنها هم متفاوت است، اظهار کرد: به افرادی که به پهلو می‌خوابند توصیه می‌شود از دو بالشت برای زیر سرشان استفاده کنند تا بین سر و گردن آنها یک زاویه 90 درجه ایجاد شود.

نیکو، بدترین حالت خواب را به صورت دمر و رو به شکم اعلام کرد و گفت: بهترین مدل خواب برای حفظ سلامتی بدن خوابیدن به سمت پهلو و به صورت طاق‌باز است اما به شرطی که در حالت خوابیدن به سمت پهلو، سر همسطح با بدن باشد و زاویه‌ای میان آن ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه در بازار انواع بالشت با اندازه و طرح‌های مختلف وجود دارد، اعلام کرد: بهترین نوع بالشت، بالشت‌های طبی است که برای درد گردن و آرتروز گردن مناسب است چرا که در آن از فوم‌های مخصوص استفاده شده و همین امر با انحنای سر و گردن تطبیق پیدا می‌کند.

استفاده از بالشت پر توصیه نمی‌شود

نیکو با بیان اینکه استفاده از بالشت پر را توصیه نمی‌کنم، تصریح کرد: بالشت‌های پر جا می‌اندازند و منجر به بروز حساسیت شده همچنین استفاده از بالشت‌های پلاستیکی هم به علت ایجاد تعریق توصیه نمی‌شود.

وی درباره نرم و سفت بودن بالشت گفت: بالشت استاندارد بالشتی است که نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد بلکه باید از جنس فوم بوده و سفتی و نرمی آن هم در حد تعادل باشد.

سردردی که ناشی از بالشت است

نیکو تصریح کرد: سردرد ناشی از نامناسب بودن بالشت بر اثر تحت فشار قرار گرفتن ریشه‌های عصبی مهره‌های گردنی فوقانی است.

وی درباره نوع بالشت مورد استفاده در نوزادان نیز عنوان کرد: در نوزادان شیرخوار بهتر است بالشت به گونه‌ای باشد که سر آنها بالاتر از بدنشان بوده و رو به پهلو خوابانده شوند تا شیر ر ریه‌هایشان برنگردد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار