همراه اول
16. فروردين 1396 - 10:10   |   کد مطلب: 30775
اصطبل مری لیلی پایلوت گردشگری در روستای400 ساله ورکانه همدان
روستای ورکانه که در چند کیلومتری همدان قرار گرفته است این روزها به خاطر پخش سریال علی البدل از شبکه یک که در این روستا انجام شده بود بیشتر مورد توجه گردشگران و توریست ها قرار گرفته است .

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،ورکانه روستای بسیار زیبا و قدمت داری است که در دامنه کوه در نزدیکی همدان قرار گرفته است و  یکی از 6 روستای گردشگری همدان است که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و به عنوان منطقه ویژه گردشگری کشور مطرح شد.

 

در ورود به این روستا اولین چیزی که چشم بیننده را نوازش می دهد بافت سنگی و کوچه و پس کوچه های سنگ فرش شده ای است که گویا مخصوص تاختن نعل اسب است و سنگ، سنگ لاشه، سنگ مالون، خشت و آجر انواع مصالح متعارف ساختمانی در ابنیه روستای ورکانه است و عنصر سنگ به عنوان اصلیترین مصالح در ابنیه روستای ورکانه بیش از هر چیز در بازدید از روستا به چشم میخورد و به نظر میرسد کاربرد سنگ در روستا به علت فراوانی این عنصر در روستا و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه بوده است.

 

 

نام این روستا که به معنای کنار چشمه است گویا به این علت ورکانه نامگذاری شده است که در کنار چشمه و نهر قرار گرفته است .

 

دره های فراوان و زیبایی که در مجاورت این روستا هستند، دره  یورد صفرخان، دره‌ خان، تخته سنگ، جن‌ دره و سوبلاغ هستند که شیب آ ن ها  موجب شکل گیری رودخانه های فصلی هم شده است .

 

 

باغ هایی که تو این روستا وجود دارند و فضای اصلی زندگی اهالی روستای ورکانه هستند که فضای داخلی آن ها سرسبز است و از همین نقطه باعث جذب گردشگر در این مجموعه شده است .

 

 

جریان رودخانه‏ های فصلی سیمین و ورکانه، جریان دایمی آب قنات روستا و چشمه‏ سارهای آن به ویژه در بهار و تابستان، طراوت خاصی به روستا می‏ بخشند.

 

باغات سترده گردو، زردآلو، انگور و سیب، جلوه ویژه‏ای به روستا بخشیده و زیبایی دلپذیری پدید آورده‏ اند.

 

کوه‏های اطراف روستا و دره‏ های خان و جن، در فصول مختلف به ویژه در بهار که سرشار از طراوت و سرسبزی می‏ شوند، مناظر زیبا و دل فریبی را ایجاد می‏ کنند.

 

اصطبل مری لیلی جذاب ترین بخش روستای ورکانه

 

 کوچه پس کوچه های این روستای رنسانسی حکایت ردپای شیر زنی است که عمر خود را صرف پرورش اسب اصیل کرد و میراث سوارکاری را که از زمان مادها و هخامنشی برای مادستان به یادگار مانده است را رونق بخشید .

 

این روستای تاریخی که در زمان صفوی نیز بوده است و ارباب رعیتی اداره می شده است که ارباب این روستا در آن زمان نقی خان قراگوزلو، خان روستا بوده و بعد از او نیز دخترش ارباب و حاکم روستا شده است و در حال حاضر نیز اصطبلی که در ۲ کیلومتری جنوب این روستا ساخته‌شده، بقایایی از آن زمان است.

 

اصطبل بزرگ و قدمت داری که در 2 کیلومتری روستا قرار گرفته است گویای اهمیت و توجه این بزرگ بانوی ایران به اسب و سوار بوده است .

 

 

این روستای تاریخی که در زمان صفوی نیز بوده است و ارباب رعیتی اداره می شده است که ارباب این روستا در آن زمان نقی خان قراگوزلو، خان روستا بوده و بعد از او نیز دخترش ارباب و حاکم روستا شده است و در حال حاضر نیز اصطبلی که در ۲ کیلومتری جنوب این روستا ساخته‌شده، بقایایی از آن زمان است.

 

 

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار