همراه اول
7. شهريور 1396 - 12:40   |   کد مطلب: 32285
«دیسکالیفه» در انتظار رسول خادم روی تُشک وزارت
عدم موفقیت تیم ملی کشتی آزاد در رقابت های جهانی را می توان یکی از بزرگترین ناکامی های دوران ریاست رسول خادم بر شمرد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان با حضور 56 کشور، روزهای 3 و 4 شهریورماه در شهر پاریس فرانسه برگزار شد که تیم ایران فقط در وزن 86 کیلوگرم توسط حسن یزدانی صاحب مدال طلا شد و سایر آزادکاران از دور رقابت ها کنار رفتند.
در پایان این رقابت ها تیم های آمریکا، روسیه و گرجستان عنوان های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و ایران در یکی از بدترین دوران حضورش در رقابت های جهانی جایگاهی بهتر از نهمی را به دست نیاورد.
حال باید دید چه کسی یا کسانی در این ناکامی می توانند مقصر باشند؛آیا فدراسیون کشتی و در راس آن رسول خادم مقصر است بله فدراسیون کشتی و رئیس آن تقصیرکار است؛آیا کادر فنی مقصر است بله بدون شک کادر فنی هم در این ناکامی مقصر است؛آیا کشتی گیران تقصیر کار هستند شک نداشته باشید که آنها هم در این عدم موفقیت سهم بزرگی دارند و هزار سوال دیگر که می توان برای هر کدام جوابی مشخص پیدا کرد که در این مجال نمی گنجد و پرداختن به آن ذربینی می خواهد کارشناسی علی ایحال مروری گذرا خواهیم داشت به آنچه در پاریس باعث شد سرمان نتوانیم در سالن رقابت های جهانی کشتی بالا بیاوریم.
کادر فنی و خاصه رئیس فدراسیون کشتی معتقدند نگاهی المپیکی دارند و برای رسیدن به موفقیت در بازی های المپیک ۲۰۲۰ باید جوانگرایی کرد و به پشتوانه ها بها داد البته مدعی هستند در این راه تاوان هایی هم باید داد که همین عدم موفقیت در رقابت های جهانی را ماحصل برنامه و اعتقادشان می دانند.اما سوال اینجاست که رسیدن به سقف آرزوها به چه قیمتی؟
به این قیمت که در سالن ورزشی اکورود هتل آرنا محل برگزاری رقابت های جهانی کشتی تحقیر شویم! به این قیمت که بسیاری از علاقه مندان ورزش اول کشور پای گیرنده رسانه ملی بنشینند و دیدار کشتی گیران خارجی را تماشا کنند و در حسرت اینکه چرا ایران ‌نماینده ای ندارد بمانند! به این قیمت که اعتبار و جایگاه کشتی کشور زیر سوال رود!

اگر واقعاً نتیجه در المپیک اینقدر مهم است که حتما ناکامی در رقابت های جهانی ارزش اینگونه آینده نگری را دارد.
اصرار به برگزاری رقابت های انتخابی خیلی خوب است اما اصرار به انتخاب کشتی گیرانی که قدر و شأن دوبنده مقدس تیم ملی را بدانند بسیار مهمتر است نه اینکه نفراتی ملی پوش شوند که سقف آرزویشان فقط حضور در رقابت هایی چون جهانی و دیدن شهری چون پاریس باشند و یا آزادکارانی که آنقدر امتحان خود را در گذشته بَد پس دادند که می توان چشم بسته روی نام ‌آنها خط کشید؛ به قول معروف، آزموده را آزمودن خطاست...
پس بهتر است در فرآیند رقابت های انتخابی تغییراتی ایجاد کنیم که هر کسی فرصت پوشیدن دوبنده تیم ملی را نداشته باشد و این افتخار نصیب افرادی شود که شایستگی اش را داشته باشند!

پس از اینکه تیم ملی کشتی آزاد نتایج ضعیفی را در رقابت های پاریس کسب کرد وزیر ورزش و جوانان برحسب مسئولیتی که دارد نامه پیگیری دلایل ناکامی را به داورزنی نوشت اما فدراسیون کشتی در یک اقدام عجیب به نوعی فرار به جلو کرد و در جوابیه منتشره انگشت اتهام را به سوی وزارت ورزش نشانه رفت و با یک زیرگیری به موقع از رسول خادم به ظاهر وزرات در خاک فدراسیون قرار گرفت.
این حرکت از رسول خادم بعید نبود چرا که وی در دورانی که هنوز به عنوان یک کشتی گیر روی تشک می رفت از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار بود.

رسول خادم یا وزارت را به عنوان مرجع بالاتر خود قبول دارد یا نه؟

اگر وزارت ورزش متولی ورزش کشور است پس عجیب و بعید نیست که وزیر ورزش از فدراسیون ها بابت نتایج توضیح بخواهد که البته در این بحث معتقدیم باید همه فدراسیون ها به یک چشم دیده شوند. به عنوان مثال والیبال وقتی ناکام شد وزیر نامه ای صادر نکرد و بازخواستی انجام نشد اما ...
به هر حال رسول خادم اگر بحث جوانگرایی داشت می بایستی این موضوع را به صورت ذره ای و تزریقی در تیم کشتی اجرا می کرد و اگر بهانه اش این باشد که داشته های ما این است که باز هم قصور رسول است که ما پشتوانه های خوبی در کشتی پرورش ندادیم.

به نظر می رسد رسول خادم یک مشکل بزرگ تر دارد چرا که در زمان گودرزی نیز روابط رسول با وزارت زیاد خوب نبود.

به هر حال این حرکت رسول خادم دیسکالیفه ریاست را برای وی رقم خواهد زد.

و اما مقصران اصلی پای تشک کشتی طبق روال کادر فنی است؛کادری قابل احترام و با اخلاق؛ اما در رشته ای چون کشتی مِنهای سجایای اخلاقی بسیاری دیگر از آیتم های فنی و غیر فنی نیز اهمیت دارد که متأسفانه باید گفت مربیان تیم‌ملی در بخشی از این ملزومات نیاز به تقویت بیشتری دارند.

به هر صورت رقابت های جهانی هر چه که بود تمام شد و به تاریخ پیوست؛ مسابقاتی که حتما آیندگان از آن به عنوان روزهای تلخ کشتی ایران یاد خواهند کرد اما اینکه در پَس ناکامی بمانیم وقت تلف کردن است و بس؛به همین منظور باید بار دیگر با قدرت بیشتر شروع کرد، آغازی که به موفقیت های چشمگیر ختم شود و نام کشتی ایران را همچون سال های گذشته بر فراز قلل مرتفع دنیا بدرخشند...
در پایان باید خاطرنشان کرد این نقد صرفاً مربوط به عملکرد ضعیف تیم ملی در رقابت های جهانی کشتی آزاد ۲۰۱۷ فرانسه است و هیچگاه موفقیت های بزرگ و قهرمانی های متعدد آزاد و فرنگی کاران در سه رده سنی نوجوانان،جوانان و بزرگسالان و در رقابت های مختلف که برخی از آنها فقط یکبار در طول تاریخ کشتی ایران اتفاق افتاده و یا در سال های دور رقم خورده فراموش نخواهد شد. تازه خوب می دانیم کشتی فارغ از 2 رشته آزاد و فرنگی در دیگر رشته ها و همچنین قوانین و برنامه ریزی های مدون درکنار مراودات بین المللی نیز تحول بزرگی را به وجود آورده که مرهون زحمات شبانه روزی چند سال گذشته است اما رسالت اصلی رسانه همین است که حقیقت و واقعیت را بیان کند یعنی خوب را خوب و بد را بد و دیگر هیچ!!!

گفتنی است رده بندی انفرادی و تیمی رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان در سال 2017 به شرح زیر می باشد:

۵۷ کیلوگرم: ۱- یوکی تاکاهاشی (ژاپن) ۲- توماس گیلمان (آمریکا) ۳- آندری یاتسنکو (اوکراین) و بخبایار اردنبات (مغولستان) ۵- هاک جین جونگ (کره شمالی) و ولادمیر دوبوف (بلغارستان) ... ۱۳- رضا اطری (ایران)

۶۱ کیلوگرم: ۱- حاجی علی اف (آذربایجان) ۲- گادجی مراد رشیداف (روسیه) ۳- ولادمیر خینچیگاشویلی (گرجستان) و یولیس بونه رودریگوئز (کوبا) ۵- چنگیز اردوغان (ترکیه) و رینیا ناکامورا (ژاپن) ... ۱۴- بهنام احسان پور (ایران)

۶۵ کیلوگرم: ۱- زورابی یاکوبیشولی (گرجستان) ۲- ماگومدمراد گادجیف (لهستان) ۳- آلان گوگایف (روسیه) و الخاندرو والدس توبیر (کوبا) ۵- مصطفی کایا (ترکیه۹ و عظمت نوریکایف (بلاروس) ... ۱۰- میثم نصیری (ایران)

۷۰ کیلوگرم: ۱- فرانک چامیزو (ایتالیا) ۲- جیمز گرین (آمریکا) ۳- یوهی فوجینامی (ژاپن) و آکژوراک تاناتاروف (قزاقستان) ۵- زورابی اربوتسوناشویلی (گرجستان) و یاکوب گور (ترکیه) ... ۸- مصطفی حسین خانی (ایران)

۷۴ کیلوگرم: ۱- جردن باروز (آمریکا) ۲- ختیگ سابولوف (روسیه) ۳- سنور دمیرتاش (ترکیه) و علی شعبان اف (بلاروس) ۵- بکزاد عبدالرحمن اف (ازبکستان) و جبرئیل حسن اف (آذربایجان)

۸۶ کیلوگرم: ۱- حسن یزدانی (ایران) ۲- بوریس ماکوئف (اسلواکی) ۳- ولادیسلاو والیف (روسیه) و جی دن کاکس (آمریکا) ۵- الکساندر گوستیف (آذربایجان) و میهایل گانف (بلغارستان) ... ۲۲- پیمان یاراحمدی (ایران)

۹۷ کیلوگرم: ۱- کایل اسنایدر (آمریکا) ۲- عبدالرشید سعداله یف (روسیه) ۳- اصلان بک آلبروف (آذربایجان) و گئورگی کتویف (ارمنستان) ۵- الیزبار اودیکادزه (گرجستان) و مامد ابراگیموف (قزاقستان) ... ۱۲- امیر محمدی (ایران)

۱۲۵ کیلوگرم: ۱- گنو پتریاشویلی (گرجستان) ۲- طاها آکگول (ترکیه) ۳- نیکولاس گویازدوفسکی (آمریکا) و لوان بریانیدزه (ارمنستان) ۵- زولبو ناتساگسورن (مغولستان) و آنزور خزریف (روسیه) ... ۹- یدالله محبی (ایران)

رده بندی تیمی:
۱- آمریکا ۵۴ امتیاز ۲- روسیه ۵۳ امتیاز ۳- گرجستان ۴۰ امتیاز ۴- ترکیه ۳۹ امتیاز ۵- آذربایجان ۳۲ امتیاز ۶- ژاپن ۲۸ امتیاز ۷- کوبا ۲۳ امتیاز ۸- قزاقستان ۱۸ امتیاز ۹- ایران ۱۶ امتیاز ۱۰- ارمنستان ۱۶ امتیاز

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار