همراه اول
22. شهريور 1396 - 9:04   |   کد مطلب: 32404
گزارشی از حواشی بی‌سابقه بوکس همدان
8 بوکسور غیربومی در مسابقاتی که همدان میزبان بود!
8 بوکسور غیربومی در مسابقاتی که همدان میزبان بود!
هفته گذشته مسابقات بوکس قهرمانی جوانان کشور در شرایطی به میزبانی همدان برگزار شد که اتفاقات عجیب بوکس همدان در سکوت خبری، پنهان ماند.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،مسابقات بوکس قهرمانی جوانان کشور از چهارشنبه گذشته به میزبانی سالن امام علی (ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان آغاز شد و تا شنبه ادامه داشت. مسابقاتی که در آن مازندران جام قهرمانی را به خانه برد و دست میزبان از رسیدن به عنوان بازماند. آن هم در شرایطی که همدان درصد بالایی از ترکیب خود را در عین ناباوری با بوکسورهای غیربومی تشکیل داد.

در این مسابقات مدال طلا به بوکسورهایی از استان‌های لرستان، گیلان، خوزستان، زنجان، مازندران و بوشهر رسید و همدان میزبان که تدارک خوبی برای برگزاری مسابقات دیده بود و به نوعی با این میزبانی و هزینه‌ای که انجام داد، رضایت فدراسیون‌نشینان را هم جلب کرد نتوانست یکی از 10 مدال طلای مسابقات را کسب کند.

رضا حیدری از لرستان، شاهین عطایی از گیلان، اشکان رضایی از خوزستان، حسین هادیان از خوزستان، علی فلاح خوشدل از گیلان، حسین موسی‌خانی از بوشهر، حسین طاهری از لرستان، مهدی باقری از زنجان، روزبه صفری از مازندران و امیرحسن ثقفی از مازندران عناوین قهرمانی اوزان مختلف این مسابقات را کسب کردند.

به اینکه همدان نتوانست مدال طلای مسابقات قهرمانی جوانان کشور را کسب کند، خیلی نمی‌توان خرده گرفت. اما بحث اصلی اینجاست که مگر در همدان قحط‌‌الرجال است که تیمش با هشت بوکسور غیربومی روی رینگ رقابت‌های قهرمانی جوانان کشور حاضر شود؟

ای کاش همدان با تیم صد درصد بومی پا به مسابقات قهرمانی کشور می‌گذاشت و نتیجه نمی‌گرفت. اگر قرار به ناکامی بود چرا باید سرمایه‌سوزی کنیم و بوکسورهای غیربومی را وارد تیم همدان کنیم؟

بدون تردید متولیان بوکس همدان به سرمایه‌های جوان این شهر پشت پا زدند و حق بوکسورهای جوان همدانی را پایمال کردند! تا وقتی این نگاه نتیجه‌گرایانه در بوکس همدان حاکم باشد نباید انتظار شق‌القمر و موفقیت بوکسورهای همدانی را داشته باشیم.

*رئیس هیات بوکس فقط خودش را می‌بیند!

مجید صادقی یکی از مربیان بوکس همدان درباره این اتفاق به خبرنگار فارس گفت: آقایان در 10 وزن از هشت بوکسور غیربومی استفاده کردند و امروز صدای اعتراض مربیان بوکس همدان بلند شده است. واقعا با چه استدلالی باید از هشت بوکسور در ترکیب تیم همدان استفاده شود؟ آن هم در شرایطی که میزبانی بر عهده خود همدان است!

وی اضافه کرد: رئیس هیات بوکس گفته که 50 مربی جدید به بوکس همدان آورده است. اگر هر مربی 30 شاگرد داشته باشد، باید هزار و 500 بوکسور در همدان داشته باشیم. آیا این 50 مربی 10 بوکسور تربیت نکرده‌اند که راهی مسابقات کشوری کنیم؟ پس این 50 مربی چکار کرده‌اند؟

صادقی با بیان اینکه حق بوکسورهای جوان همدان تضییع شده است، گفت: اگر قرار به باخت است باید بچه‌های همدان در میادین مهم کشوری ببازند و تجربه کسب کنند، نه اینکه سهمیه خودمان را به نیروهای غیربومی بدهیم و آن وقت بچه‌های این شهر نه در رویداد مهمی شرکت کنند و نه بتوانند کسب تجربه کنند!

این مربی در ادامه تصریح کرد: برای رئیس هیات بوکس همدان فقط نتیجه گرفتن مهم است تا خود را برای فدراسیون و رئیس و دبیر جدیدش ثابت کند. استعداد جوانان این شهر هیچ اهمیتی ندارد!

صادقی گفت: شاید در هیچ جای ایران چنین چیزی را مشاهده نکنیم که یک استان میزبانی یک مسابقات کشوری را بر عهده بگیرد اما 80 درصد ترکیب خود را با نفرات غیربومی تشکیل دهد!

*حواشی بوکس همدان پایان ندارد

سال گذشته بود که در مسابقات قهرمانی نوجوانان کشور، موضوع صغرسنی بوکسورهای همدانی حواشی بسیاری را برای این رشته ورزشی ایجاد کرد.

اگرچه سال گذشته رقابت‌های بوکس قهرمانی نوجوانان کشور با قهرمانی مازندران و سومی همدان در بابل به پایان رسید، اما این تمام ماجرا نبود و سومی همدان نمی‌توانست خبری خوب برای اهالی ورزش باشد، چراکه استفاده از بازیکنان متقلب در ترکیب تیم همدان به نوعی چوب حراج بر آبروی همدان زد.

همه این اتفاقات در حالی رخ داد که بعد از مسابقات بوکس نوجوانان کشور داوود دوامی رئیس هیات بوکس استان همدان از سومی همدان در رسانه‌ها به نیکی یاد کرد و آن را اتفاقی تاریخی برای ورزش همدان تلقی کرد ، بی آنکه مردم بدانند هیات بوکس همدان در ترکیب خود از بوکسورهایی که "صغرسنی" دارند بهره برد!

در رقابت‌های نوجوانان سال گذشته، در وزن 60 کیلوگرم مصطفی میرزایی و در وزن 63 کیلوگرم محمدمهدی صادقی هر دو از همدان به نشان طلا دست یافتند. همچنین در وزن 50 کیلوگرم محمدسعید جوهری و در وزن 70 کیلوگرم مهران علیدادی توانستند به نشان برنز برسند.

یکی از مربیان بوکس همدان همان موقع در گفت‌وگو با یکی از هفته‌نامه‌های محلی همدان گفته بود: در ترکیب تیم نوجوانان بوکس همدان اعزامی به بابل، به جز دو نفر از ورزشکاران بقیه در رده‌های سنی جوانان و بزرگسالان بودند که با جعل شناسنامه به عنوان نوجوان جهت شرکت در مسابقات معرفی شدند!

یکی دیگر از مربیان بوکس همدان گفته بود: چهار نفر از ورزشکاران اعزامی به بابل غیر بومی بودند که رئیس هیات برای آنها مدارک جعلی تهیه کرد تا به اسم بچه‌های همدان در تیم باشند. این در حالی است که در استان ورزشکاران نوجوان مستعدی وجود دارند که با کسب تجربه در این مسابقات می‌توانستند آینده‌ساز تیم‌های جوانان و بزرگسالان استان باشند!

*کسب عنوان به چه قیمت؟

حال باید این سوال را پرسید که کسب مدال در رده سنی نوجوانان و جوانان کشوری تا چه اندازه ارزش دارد که مسئولان بوکس همدان برای دست‌یابی به آن دست به هر کاری می‌زنند؟ آیا همین نوجوانان یا بخوانید جوانان، تا چند سال آینده با الگوبرداری از چنین اموری مثل تقلب، می‌توانند راه درستی در ورزش برای خود انتخاب کنند؟

ای کاش روزی فرا برسد که در ورزش ابتدا مربیان و متولیان ورزش درس اخلاق و منش پهلوانی بدهند و بعد امور فنی را به شاگردان خود دیکته کنند. بی تردید چیزی که از نام یک ورزشکار باقی می‌ماند در وهله اول اخلاق و منش پهلوانی او خواهد بود نه چند مدال آن هم در سطح کشوری!

*موسپیدان خواهان برکناری رئیس هیات بوکس

داوود دوامی دو سال است که ریاست هیات بوکس استان همدان را بر عهده دارد. سال گذشته فعالیت‌‎های او به مذاق اهالی بوکس خوش نیامد و تعدادی از پیشکسوتان با نگارش یک نامه سرگشاده، خواستار برکناری او شدند.

در قسمتی از این نامه آمده بود: "از زمانی که داوود دوامی رئیس هیات بوکس استان همدان شده بزرگانی چون استاد حسین ابراهیمی که در جهت رشد و اعتلای بوکس که رشته‌ای محروم و جذاب است عاشقانه و دلسوزانه خدمت کرده را به طوری ناجوانمردانه و خارج از مروت و شأن پیشکسوتی خانه‌نشین کرده که اگر اشتیاق و دلسوزی چنین مردانی نبود، شاید بسیاری از بوکسورها رینگ بوکس را بوسیده و عطای حضور در ورزش را به لقایش می‌بخشیدند."

"از روزی که وی رئیس هیات شده است با غرض‎ورزی، پیشکسوتان و باتجربه ها را یکی پس از دیگری از بوکس دور کرد و حتی کلاس آموزشی استاد منوچهر هندی که دبیر هیات بود را هم تعطیل کرد تا جایگاه پیشکسوتان حفظ نشود."

این اتفاقات آنقدر سر و صدا کرد که بالاخره در آذرماه 95 مجمع فوق‌العاده این رشته ورزشی تشکیل شد. مجمعی که البته رأی به ابقای داوود دوامی داد و حالا حضور هشت بوکسور غیربومی در ترکیب تیم جوانان همدان دوباره جرقه ایجاد تنش و حواشی جدید را در این رشته ورزشی زده است.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار