همراه اول
10. مهر 1396 - 9:50   |   کد مطلب: 32515
در آن لحظه به هر چیزی فکر می کردم الّا اسارت
یکی از اسرای همدانی عملیات کربلای 4 اذعان داشت: در آن لحظه به هر چیزی فکر می کردم الّا اسارت.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،روز یازده محرم هر سال را که هم زمان با مصیبت دردناک اسارت اهل بیت پیامبر(ص) است، «روز تجلیل از اسرا و مفقودان» نامگذاری کرده‌اند به همین بهانه به سراغ یکی از اسرای کربلای 4 رفتیم تا از حس وحالش در لحظه اسارت بپرسیم.

سید رضا موسوی که در زمان جنگ یازده، دوازده سال بیشتر نداشته و از جمله نوجوانانی است که با دستکاری در شناسنامه به جبهه ها اعزام شده است، برایمان لحظه ی شکست عملیات کربلای 4 را به دلیل وجود ستون پنجم دشمن و لو رفتن عملیات، اینگونه شرح داد: عملیات لو رفته بود و عراق با تمام امکانات به پای کار آمده و سپاه سوم و سپاه هفتم عراق مستقیما به خط کربلای 4 ورود پیدا کرده بودند؛ در آن زمان وجب به وجب منطقه توسط سربازهای عراقی احاطه  و پوشش داده شده بود.

از فرماندهان این عملیات می توان به ماهرعبدالرشید اشاره کرد که به اعتراف خود عراقی ها جزو وحشی ترین فرماندهان عراق بود همچنین ابوریاض که فرمانده لشکر گارد ریاست جمهوری عراق بود و عدنان خیرالله؛ دایی صدام؛ اینها جزو اصلی ترین فرماندهان عراقی بودند که تمام طرح و برنامه ها از مغز همین سه نفر بیرون می آمد و گفته می شد حتی گاهی که ماهرعبدالرشید به تنگ می آمده با هواپیما عملیاتها را کنترل و نظارت می کرده است؛ خوب همه اینها در کربلای 4 حضور داشتند لیکن فشار روی ما خیلی زیاد بود.

وی ادامه داد: قایق های پشتیبانی هم هر تعداد که وارد آب می شدند، عراق همه را زد و نتوانستند که پشتیبانی برسانند؛ اینگونه بود که خط ها توسط نیروهای خودی شکسته نشد و در دست عراقی ها باقی ماند.

 

موسوی افزود: تنها کاری که ما توانستیم انجام بدهیم این بود که فرمانده گردان را به عقب بفرستیم تا اسیر نشود.

 

 

وی در ادامه تصریح کرد: نکته مهم اینجاست تمام افرادی که اسیر شدیم، مجروح بودیم و حتی یک نفر هم پیدا نمی کردید که سالم به اسارت در آمده باشد.

سید رضا موسوی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که در لحظه اسیر شدن چه حسی داشتید، گفت: من خودم به همه چیز فکر می کردم الّا اسارت.

 

وی در ادامه به ذکر خاطره زمان ورود به جبهه پرداخت و تشریح کرد: زمانی که من با پدرم مشورت کردم و اجازه خواستم تا به جبهه بیایم ایشان هیچگونه مخالفتی نکرد و این در حالی بود که یکی از اخوی های بنده به شهادت رسیده بود و برادر دیگرم هم در سرپل ذهاب و قصر شیرین بود و خود پدر نیز در جبهه رفت آمد داشت؛ ولیکن تنها موضوعی که مطرح کرد این بود که گفت: اگر می شود فعلا شما نرو.

موسوی ادامه داد: گفتم حاج آقا به این نتیجه رسیدم که بروم، گفت حالا که به این نتیجه رسیده ای بروی این مطلبی را که می گویم گوش کن و اگر قبول کردی آن موقع من هم رضایتنامه را امضا می کنم تا بتوانی بروی.

 

وی افزود: حاج آقا برگشت به من گفت پسرم اگر رفتی و شهید شدی افتخار می کنم که خداوند لطفی کرده و فرزند دومم هم به شهادت رسیده است. اگر هم جانباز شدی تا هر زمانی که زنده باشم جور تو را می کشم ولی اگر اسیر بشوی و یک زمانی به خاطر راحتی خودت به حضرت امام (ره) و انقلاب و مملکتت اهانت بکنی، به تلویزیون می روم و در صدا و سیما اعلام می کنم که من چنین فرزندی نداشتم. گفتم حاج آقا چشم.

سید رضا اذعان داشت: در آن زمان هم واقعا فکر من چیز دیگری بود و همه فکری می کردم به غیر از اسارت.

 

وی افزود: اولین چیزی که در لحظه اسارت از ذهنم گذشت، همین صحبتهایی بود که آن روز حاج آقا مطرح کرد.

 

 

سید رضا گفت: بعد از آزادی هم به حاج آقا گفتم انگار همان لحظه شما این حرف را به من زدید و بعد من اسیر شدم اما خداوند کمک کرد و عنایت داشت به ما تا بتوانیم با این موضوع کنار بیاییم..

 

وی در پایان تاکید کرد: در دوران اسارت این نکته همیشه آویزه گوش ما بود که کسی که در راه رضای خدا قدم بر می دارد باید بداند در این راه همه چیز هست، اسارت هست شهادت هست جانبازی دارد و... پس الان دیگر باید هر طور شده این شرایط را تحمل کرد پس چه بهتر که تحمل کردنش در راه رضای خدا باشد.

 

 

سید رضا گفت: بعد از آزادی هم به حاج آقا گفتم انگار همان لحظه شما این حرف را به من زدید و بعد من اسیر شدم اما خداوند کمک کرد و عنایت داشت به ما تا بتوانیم با این موضوع کنار بیاییم..

 

وی در پایان تاکید کرد: در دوران اسارت این نکته همیشه آویزه گوش ما بود که کسی که در راه رضای خدا قدم بر می دارد باید بداند در این راه همه چیز هست، اسارت هست شهادت هست جانبازی دارد و... پس الان دیگر باید هر طور شده این شرایط را تحمل کرد پس چه بهتر که تحمل کردنش در راه رضای خدا باشد.

 نافع

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

آخرین عناوین سایت

در آن لحظه به هر چیزی فکر می کردم الّا اسارت
نرخ بیکاری جوانان رکورد زد +جدول
اعتراف پسر 14 ساله به قتل «ملـیکا» +عکس
۸۹ میلیون و ۹۲۶ هزار دلار محصولات کشاورزی از همدان صادر شد
14.5 میلیون تومان در همدان برای کمک به مسلمانان میانمار جمع‌آوری شد
روشنگری امام زین‌العابدین(ع) موج برپایی مجالس عزای حسین(ع) را در برداشت
سرویس مدارس، همچنان سوار بر موج بی نظمی
مراسم شام غریبان حسین (ع)
عزاداران حسینی در روز عاشورا
اقامه نماز ظهر عاشورا
روحانیون در منابر به شبهات جریان کربلا پاسخ دهند
شکوه عزاداری عاشورای حسینی در سراسر نقاط استان همدان/ برپایی نماز ظهر عاشورا به یاد سیدالشهدا(ع)+تصاویر
دشمن به دنبال از کار انداختن قلب تپنده انقلاب اسلامی "عاشورا" است
زنان در كربلا نشان دادند كه تكليف اجتماعي خاص مردان نيست
دشمن با رسانه ای کردن قمه زنی به دنبال تصویر چهره غیر انسانی از تشیع است/محبین اهل بیت از خدشه دار شدن چهره ائمه جلوگیری کنند

پربیننده ها

روشن روان: در مداحی اصلا درگیر مستمع نیستم/لازمه مرید داشتن این است که خود مُراد باشی
تحریم هواپیمایی ایران نقض صریح برجام است/ آمریکا تنها زبان زور و مقابله را می فهمد
خون اباعبدالله ریخته شد تا مردم از جهالت نجات یابند/ ظواهر زمانی ارزشمند است که ما را به باطنِ حرکتِ امام حسین (ع)نزدیک کند
دولت در انتخاب استانداران شناخت آنها نسبت به استان ها را لحاظ بکند/لغزش استاندار سایر دستگاه ها را دچار چالش میکند
اختتامیه جشنواره وقف چشمه همیشه جاری
همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی
بیش از 750 سوژه وقف شناسایی شده است
فداکاری رزمندگان برای اسلام به جنگ تقدس بخشید
پرتره هایی از رقیه های ابا عبدالله حسین (ع)
یادواره شهدای مدافع حرم
شهید قهاری در دفاع مقدس مبارزه با دو جبهه داخلی و خارجی را بر عهده داشت/ امنیت پایدار کردستان حاصل مقاومت این شهید بزرگ است
حمایت از برنامه های استکبارستیزی در گرو گرایش سیاسی مسئولین/نیروهای خودجوش مردمی پرچمداران استکبار ستیزی در همدان

دیدگاه شما

آخرین اخبار