همراه اول
18. بهمن 1396 - 10:17   |   کد مطلب: 33396
در باب رونمایی از لوگوی همدان ۲۰۱۸؛
استاندار و بخش خصوصی غایبان بزرگ مراسم رونمایی!
استاندار و بخش خصوصی غایبان بزرگ مراسم رونمایی!
بالاخره شامگاه روز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۶، بعد گذشت نزدیک به ۴۰ روز از سال جدید میلادی از لوگوی همدان_۲۰۱۸ به عنوان میزبان دو رویداد مهم بین‌المللی در مراسمی در صدا و سیمای مرکز همدان! رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، مهرداد حمزه فعال رسانه ای استان در باب رونمایی از لوگوی همدان 2018 چنین نوشت:  در این مراسم کوچک که نمایندگان مردم همدان در مجلس، معاون امورعمرانی استانداری، شهردار همدان، مدیرکل میراث فرهنگی استان، مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر و تعداد دیگری از مدیران حضور داشتند، غیبت استاندار_همدان و نمایندگان بخش_خصوصی در حوزه گردشگری سوالات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد!

هم‌چنین پس از رونمایی از لوگو بدون حضور دیگر رسانه‌ها! که این مسأله هم در جای خود تعجب برانگیز بود، باعث شد تا بحث‌های زیادی در مورد لوگو رونمایی شده در گروه‌های فضای مجازی شکل بگیرد که به عنوان یک دوست‌دار حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری ذکر چند نکته کوتاه را ضروری دانستم؛

یکم: ابتدا قرار بود این لوگو روز شنبه ۱۴ بهمن با حضور استاندار، تمامی رسانه‌ها و نمایندگان بخش‌های مختلف گردشگری در سالن شهدا استانداری #رونمایی شود که این برنامه به دلایل نامعلوم صبح روز شنبه کنسل شد و فردای آن روز به یک‌باره تصمیم گرفته شد تا لوگو با حضور افراد معدودی در صداو سیما رونمایی شود! اینکه چرا برنامه روز شنبه کنسل و بعد شکل برنامه عوض شد سوالی است که قطعا مدیران مربوطه باید به آن پاسخ دهند! گفته می‌شود یکی از دلایل کنسل شدن برنامه روز شنبه، کسالت آقای استاندار بود. اگر این گونه است آیا نمی‌شد یکی دو روز دیگر صبر کرد تا کسالت ایشان برطرف شود و برنامه را برگزار کرد!؟ وقتی نزدیک به ۴۰ روز از سال گذشته و لوگو رونمایی نشده، حالا یکی دو روز هم بیشتر! واقعا اینقدر عجله نیاز بود!؟ بعد چرا رونمایی به صدا_و_سیما منتقل شد و نمایندگان دیگر رسانه‌ها و نیز بخش خصوصی گردشگری از برنامه حذف شدند!؟ آیا قرار است در دیگر برنامه‌ها هم نقش سایر رسانه‌ها نادیده گرفته شود!؟ آیا بخش خصوصی که تمام عیار در نمایشگاه_گردشگری_تهران حاضر شد و‌ نوید یک وحدت رویه در اتفاقات گردشگری را می‌داد، نباید در این برنامه نماینده‌ای می‌داشتند!؟ به هر روی مراسم رونمایی از لوگوی همدان_۲۰۱۸ اوج بی‌سلیقگی مدیران برگزار کننده برنامه بود و جالب است که حتی با کوچک‌ترین واکنش نمایندگان_مجلس حاضر در مراسم هم مواجه نشد! شاید عشق به دوربین سبب آن بود و شاید.... 

 

با این همه نکته مهم این مراسم غیبت معنادار #استاندار_همدان بود که نشان از اختلاف نظر او با برخی مدیرانش به ویژه میراث ‌فرهنگی داشت. تنها کافی است این مراسم را با افتتاحیه دبیرخانه تبریز_۲۰۱۸ با حضور معاون اول رییس‌جمهور مقایسه کنید!!!
 

☘دوم: طراحی لوگوی همدان_۲۰۱۸ در ابتدا به استاد قباد_شیوا سپرده شد که پس از طی چند هفته لوگوی این استاد در اتاق فکر گردشگری استانداری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اکثر اعضا مخالفت خود را با لوگو طراحی شده اعلام کردند. این لوگو اگر چه لوگوی زیبایی بود اما بیش‌تر از آنکه لوگوی یک رویداد گردشگری بوده، لوگویی برای یک مجموعه باستانی یا حتی یک انتشاراتی می‌توانست باشد. در همان جلسه بیش از ۱۰۰ لوگو رویدادهای مختلف گردشگری دنیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نتیجه آن شد که لوگو تغییر کند!

 

جسارت مهندس_عراقی در پذیرش تغییر لوگو و نیز سپردن کار به یک جوان ستودنی بود. چرا که خیلی از ماها در برابر اسامی بزرگ قدرت ایستادن نداریم و این احتمال وجود داشت که کسی توان مخالفت با طرح استاد شیوا را به دلیل تبعات بعدی آن نداشته باشد!

 

با تمام احترامی که برای استاد شیوا قائل هستم و به احترام بزرگی نامش همواره خواهم ایستاد، باید بگویم که تجربه‌های گذشته هم نشان داده به دلایل مختلف کارهای استاد شیوا مورد پسند همگان نیست. یادم هست سال اولی که جشنواره_فیلم_کودک به همدان آمد پوستر جشنواره را استاد شیوا طراحی کرد اما همان پوستر مورد قبول واقع نشد! در سالی که پیام_دهکردی نیز دبیر جشنواره_تئاتر_کودک بود، پوستر جشنواره توسط استاد شیوا طراحی شد و البته خیل عظیم انتقادات را به همراه داشت. در همان سال‌های برگزاری جشنواره فیلم تجربه اعتماد به جوانانی چون علی_پاک‌نهاد و آرمین_مهدوی، تجربه بسیار موفق‌تر و دلچسب‌تری بود.

 

لوگوی استاد شیوا با تمام زیبایی‌اش چند اشکال اساسی داشت. از اینکه طرح ریتون استفاده شده متعلق به همدان نبود تا شاد نبودن لوگو، خوانا نبودن کلمه همدان و شباهت لوگو به لوگوی بانک پارسارگاد و حتی تیم پرسپولیس و.... اشکالاتی بود که به لوگو وارد بوده و هست. البته در این‌باره متخصصان امر باید توضیح کامل دهند.

 

اما در باب لوگوی نهایی شده این نکته بسیار مهم است که اگر چه این لوگو هم خالی از اشکال نبوده و نیست و حتی برخی بخش‌های آن از کارهای خارجی کپی شده است! اما این لوگو یک لوگوی کاملا شاد بوده و مخاطب ارتباط بهتری با آن برقرار می‌کند.‌ کما اینکه صرف نظر از تمام این‌ها و معایبش، به یک جوان اعتماد شده است. اساسا یکی از اهداف برگزاری یک رویداد (event) بین‌المللی ایجاد اشتغال برای جوانان و‌ حتی کمک به کاهش_فقر است.
 
در هر حال بخش قابل توجهی از طراحی یک لوگو سلیقه است و‌ ممکن یک لوگو مورد پسند گروهی باشد و مورد پسند گروهی دیگر نه!

اما یک اشکال هم وجود دارد. آن هم این است که بسیاری از ابهامات شکل گرفته پیرامون لوگو به دلیل عدم توضیح مناسب از سوی متولیان امر است که اساسا با مسأله اقناع_مخاطب آشنا نیستند.
 

☘سوم: مسأله و مشکل جدی که در رویداد همدان_۲۰۱۸ وجود دارد این است که متاسفانه متولیان امر چندان با فرآیند کار آشنا نیستند. اساسا موضوع لوگوی یک رویداد، آن هم رویدادی که تاریخ مشخص دارد چندان مسأله پر اهمیتی نیست. چرا که معمولا لوگو در اندازه بسیار کوچک بر روی اقلام_تبلیغاتی آورده می‌شود و عده زیادی از ما حتی با بسیاری از لوگوهای معروف دنیا بیگانه‌ایم!

 

اساساً برای عامه_مردم مسأله لوگو یک بحث جدی نیست. لوگوی همدان_۲۰۱۸ می‌تواند یک_خط_راست باشد اما اگر این رویداد تاثیری در بهبود زندگی مردم داشت همان خط راست برای مردم محبوب و دلنشین خواهد بود اما اگر مردم هیچ تاثیری از این دو رویداد بین‌المللی در زندگی خود نبینند، زیباترین لوگوی جهان هم بر این رویداد نقش ببنند، مردم پشیزی برای آن ارزش قائل نخواهند بود.

 
حتی در همین بحث متاسفانه متولیان امر هنوز فرق لوگو و پوستر را نمی‌دانند و صد البته پوستر برنامه به دلیل ویژگی‌هایی که داشته و می‌تواند داشته باشد از اهمیت بیشتری نسبت به لوگو برخوردار است و معمولا در این گونه رویدادها برنامه رونمایی برای پوستر گذاشته می‌شود تا لوگو! متاسفانه بسیاری از مدیران ما فکر می‌کنند این لوگو همان کارکرد پوستر را دارد و.....
 

☘نکته آخر اینکه آنچه امروز در بحث همدان_۲۰۱۸ به فراموشی سپرده شده، این است که ما اساسا نمی‌دانیم اهداف برگزاری این دو رویداد چیست و ما واقعاً به دنبال چه چیزی هستیم! آنچه بیش از لوگو، پوستر و.... اهمیت دارد تبیین اهداف برگزاری این دو رویداد برای مردم است. گاهی احساس می‌کنم ما اصل را رها کرده و بیشتر به حاشیه چسبیده‌ایم!

 

به طوری کلی ما هیچ پلن یا طرحی برای همدان_۲۰۱۸ نداریم، نمی‌دانم چشم‌_انداز کار کجاست!؟ هدف‌ چیست!؟ و چه راهی برای رسیدن به هدف و مقصد خود در پیش رو داریم!؟

 

مهرداد حمزه / 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار