همراه اول
7. فروردين 1397 - 8:59   |   کد مطلب: 33647
گنجنامه؛ گنجینه هخامنشی در دره  فرح انگیز دامنه کوه الوند
در هر تکه از سرزمینمان، ایران، جاذبه ای دیدنی سر برآورده و چشمانی را مجذوب خود ساخته است. جاذبه هایی که گاه از شهرت بسیاری برخوردار می شوند و گاه ترجیح می دهند در کُنجی، زیبایی و بکر بون خود را حفظ کنند و کمی ناشناخته تر باقی بمانند.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. مادها شهر همدان را در آن زمان هگمتانه نامیده می‌شد به عنوان پایتخت خود برگزیدند.

 

 شهر همدان همواره یکی از مراکز عمدهٔ استقرار یهودیان در ایران قلمداد می‌شده‌است اما بیشتر مردم همدان مسلمان و شیعه هستند.

 

گنجنامه یکی از مکان های دیدنی و پر تردد گردشگران در ایام یپ و تعطیلات است ،مکانی کوهستانی با آب و هوای خوش که در دامنه کوهستان الوند واقع شده است و آبشار بزرگ آن که در دره ای پر آب و سرسبز قرار گرفته است هر مهمانی را به سمت خود فرا می خواند، مکانی در دره پرآب و درخت و فرح انگیز کیوارستان در دامنه کوه الوند در کناره شمالی شهر همدان است. دره پرآب و آبشار تماشایی گنجنامه که همواره گردشگران بی شماری را به سوی خود می کشاند. دارای چشم اندازهای طبیعی زیبا و مسلط به شهر همدان و پیرامون آن است. این دره تاریخی در دوره هخامنشیان در نقطه آغازین جاده هگمتانه به استخر که جاده شاهی نامیده می شد، جای داشت .

 

جاده هگمتانه را از پیچ و خم های دره ها به تویسرکان ، نهاوند، کرمانشاه، لرستان، تخت جمشید و فارس پیوند می داد. هگمتانه که پایتخت تابستانی هخامنشیان بود در مسیر جاده شاهی قرار داشته است.

 

در دره زیبای گنجنامه دو کتیبه تاریخی بزرگ بر دیواره کوه در نزدیکی آبشار گنجنامه نقش بسته که به خط میخی و به زبان فارسی باستان، عیلامی و بابلی نوشته شده است. هر یک از کتیبه ها در سه ستون و ۲۰ سطر بر سنگ کنده شده است که ستون سمت چپ به زبان فارسی، ستون میانی به زبان عیلامی و ستون سمت راست به زبان بابلی یا اکوی است.

 

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار