همراه اول
7. شهريور 1397 - 8:38   |   کد مطلب: 34023
بیش از ۸۲درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند / ایران در استفاده از اینترنت در دنیا رتبه پایینی دارد
گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به ‌ویژه شبکه‌ جهانی اینترنت وفضای مجازی در ایران مسائل فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی مردم را تحت تاثیر قرار داد به طوری که وقت بیشتر نسل جوان‌ما در این فضا صرف میشود.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور، ما را بر این داشت که برای بررسی فرصت ها و تهدیدهای موجود در فضای مجازی به سراغ روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی و معاون سابق کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور رفتیم که در ذیل ماحصل این گفت و گو را می خوانید:

نافع: به نظر شما آیا شورای عالی فضای مجازی توانسته به وظایف خود عمل کند؟

مومن نسب با اشاره به نقش شورای عالی فضای مجازی در ساماندهی این فضا در ایران اظهار داشت:فضای مجازی در نگاه مقام معظم رهبری به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و ایشان معتقد به یک انقلاب در فضای مجازی می باشند و همچنین در جای دیگر هم می فرمایند: فضای مجازی همچون رودخانه خروشانی می‌ماند که اگر ما زهکشی‌های لازم را داشته باشیم و بندهای لازم را ایجاد کنیم که نیاز است در این حوزه ورود جدی پیدا کنیم.

کارشناس فضای مجازی گفت :در این راستا بنا به دستور مقام معظم رهبری بر مبنای اصل ۱۱۰ قانون اساسی قرار شد شورایی بنا شود که نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای‌مجازی کشور باشد و به همین مناسبت شورای‌عالی فضای‌مجازی کشور با اختیارات کافی تشکیل شد.

وی افزود:این شورا از ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۹۰ مأمور شد ۴۰ مأموریت بسیار مهم داخلی و جهانی را انجام داده و برای «مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای‌مجازی» تدبیر کند .

وی با تاکید براینکه رهبر انقلاب بارها نسبت به مسئله نفوذ تاکید کردند ادامه داد:نفوذ خطرناک است و مهم ترین نفوذ، نفوذ جریانی و شبکه ای است، نفوذ جریانی یعنی شبکه سازی در میان ملت پس جریان نفوذ در کشور ما متاسفانه در حوزه فضای مجازی بسیار پیشرفت کرده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه با وجود کارشکنی‌های افراد و باند مافیایی در بدنه وزارت ارتباطات که ارتباطشان با بیگانگان مسجل شده و بعضی ها از آنها هم بازداشت شدند.

مومن نسب گفت: این شورا در بیش از سه سال فعالیت، هیچ‌یک از این مصوباتش اجرا نشود و متاسفانه فرامین رهبری به فراموشی سپرده شده و متاسفانه این شورا از بدو تأسیس نتوانسته است نقش خود را به خوبی ایفا کند.

این کارشناس فضای مجازی با انتقاد از رتبه پایین ایران در دنیا برای استفاده از اینترنت یادآورشد: ایران دومین کشور آسیای غربی بود که به اینترنت متصل شد و توسعه بی‌وقفه اینترنت را نیز در کشور تجربه کرده‌ایم و بیشترین سرمایه‌گذاری را هم در این رابطه داشته‌ایم .

وی اضافه کرد: تنها فناوری‌ای که شوراهای عالی و وزارت خانه اختصاصی دارد «فناوری اطلاعات» است، ولی اینجا باید پرسید که چرا جایگاه ایران در این زمینه بسیار پایین می باشد؟!

مومن نسب ادامه داد:جواب همه این سؤالات را می‌توان در یک جمله داد: پیشرفت در مصرف و وابستگی نیست! و نباید در فناوری اطلاعات ما به دنبال وابستگی باشیم که این اثرات منفی به همراه دارد.

کارشناس فضای مجازی افزود:متاسفانه، نرم افزارهای موجود برای حضور در شبکه های اجتماعی، محصول فناوری هستند و هر محصول تولید شده، منافع خاص تولیدکنندگان خود را دنبال می کند و فقط ما مصرف می کنیم و پیشرفتی نداریم.

مومن نسب در مورد استفاده حداکثری ایرانیان از تلگرام اظهار داشت: تلگرام را صهیونیست‌های روس تبار پناهنده آلمان طراحی کرده‌اند، سرور آن در انگلستان و دفتر اصلی فردی که بر روی این شبکه اجتماعی سرمایه‌گذاری و آن را طراحی کرده است.

وی بیان کرد:همه کسانی که این نرم فزار را طراحی کردند همان کسانی هستند که تا چند روز پبش ویروس طراحی می کردند و امروز تلگرام همان ویژگی هایی دارد که ویروس های آنان داشت و تلگرام متعلق است به کسی که نتانیاهو وی را برادر خود می داند .

مومن نسب با بیان اینکه 82/1 درصد کاربران تلگرام ، ایرانی هستند و محصولات بد ابزار نفوذ دشمن هستندگفت: با آنکه دفتر طراح آن در رژیم صهیونیستی است اما جمع کاربران انگلستانی، آلمانی و اسرائیلی تلگرام به صفر درصد می‌رسد

کارشناس فضای مجازی افزود:اگر دیروز یک ویروس بر روی هسته گوشی موبایل می نشست و اطلاعات گوشی و کامپیوتر را سرقت میکرد حالا همین کار را تلگرام دارد انجام میدهد تلگرام به دوربین گوشی دسترسی پیدا می کند و فیلم و عکس می گیرد و به میکروفون گوشی دسترسی و مکالمات را شنود می کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار