همراه اول
2. خرداد 1398 - 21:13   |   کد مطلب: 34803

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،ساعت حوالی هشت صبح است، صدای درب منزل به گوش می رسد، نیم ساعتی می شد مادرم را که تازه از بیمارستان مرخص شده بود به خانه برادرم برده بودند، خدا را شکر سکته قلبی را رد کرده بود، خدا به همه ما رحم کرد، حال و روزش مناسب نبود.

و ما در خانه بودیم، حالا یکی یکی بر تعداد پاسداران افزوده می شد، 20 نفری می شدند، پدر مبهوت در گوشه ای از اتاق نشسته و من، احمد، 9 ساله این طرف و آن طرف می رفتم نمی دانستم ماجرا چیست؟ گفتند فرمانده سپاه همدان شهید شده، پدرم حاج و واج نگاه می کرد و گفت فرمانده شهید شده؟ خدا رحمت کند و حقش را بر ما ببخشد، گفتند حاج آقا، حاج محمود شهبازی فرمانده سپاه همدان شهید شده! و او آرام آرام اشک از گونه هایش جاری شد و یا حسین(ع) گفت.

عکس دا دا محمود را آوردم، بغل کردم و گریه پشت گریه، دا دای خوبم رفت، حالا چه کسی بیاید و برایمان قرآن بخواند؟ چه کسی بیاید برایمان کتاب بیاورد و تشویقمان کند؟ دا دا خیلی زود آسمانی شد...

دا دا محمودم خیلی حواسش به رعایت بیت المال بود، گلایه می کردیم که چرا وقتی به دیدارمان می آید، لااقل برای چند ساعتی ما را به پارک و عالی قاپو نمی برد، او هم می گفت خودروی بیت المال را بروم تحویل بدهم سپاه بعد میایم، می آمد و از دوستانش موتور یا دوچرخه ای امانت می گرفت و ما را می برد گردش.

پیکر مطهر دا دا را اول در همدان، بعد در نماز جمعه تهران با حضور پرشور مردم تشییع کردند، در نهایت مراسم تشییع و تدفین در اصفهان و در زادگاهش انجام شد، تازه آن روز که پیکر دا دا را آوردند، به نه نه گفتیم که حاج محمود رفته، شهید شده قلبش به سختی تحمل کرد، اما استوار ایستاد تا به دشمن بگوید هنوز هم برای اسلام و انقلاب ایستاده ایم.

ما تازه آن روزها متوجه شدیم که دا دا محمود فرمانده سپاه همدان بوده، قبل از شهادت، پدر روزی راهی همدان می شود، نزدیکای صبح به همدان رسیده و و به سپاه می رود، حاج محمود چمن محوطه سپاه را آبیاری می کرده، بعد از خوش و بش کردن و احوالپرسی، حاج محمود به پدر می گوید که اینجا باغبانی می کند و پدر موقع بازگشت خبر سلامتی فرزندش را به همه می دهد و ما اصلاً تصور نمی کردیم که مسئولیتی داشته باشد.

می گفتند با سربازها نشست و برخواست می کند و یا همان غذایی را می خورد که آنان می خورند، همان مکانی می خوابد و استراحت می کند که آنان استراحت می کنند.شوخ طبع بود، اما حسابی در انجام وظایفش مقید و وقت شناس.

کسی از پست و مقام حاج محمود خبری نداشت، سال ها گذشت و گذشت و همچنان او در گمنامی تمام بود، تا سال 88، یادواره های متعددی برای شهید شهبازی هر ساله برگذار می شد اما به گفته سردار شهید همدانی آنچنان که باید حرفی از شهید در این یادواره ها به میان نمی آمد و گویا قرار بود گمنامی حاج محمود بعد از شهادت هم باقی بماند، تا اینکه تصیم گرفتیم با کمک چندین نفر از همرزمانش، همان شهید خوش لفظ ها، شهید همدانی ها و سردار شادمانی و نویسندگانی مثل حمید حسام و حسین بهزاد و چندین نویسنده دیگر کم کم خاطرات شهید منتشر شود.

 و شهید همدانی گفت شما بروید جلو و برای شهید شهبازی حرکت کنید سپاه محمدرسول(ص) تمام قد پشتتان است.

در حدود سه سالی گذشت و شهید همدانی در یکی از یادواره ها به من رسید و گفت شما توانستید در طول سه سال ره 30 ساله را طی کنید تا جایی که امروز شهید شهبازی دیگر آن گمنام آشنا نیست.

خود شهید همدانی هم برای معرفی ویژگی شهید شهبازی اقدامات بسیاری انجام داد. خاطراتی را که همرزمانش تعریف می کردند برایمان بسیار باور نکردنی بود، از آن روزهایی که حتی گاهی به عنوان مدرس نهج البلاغه به جای آیت الله نوری همدانی سر کلاس حاضر می شده، یا مفسری عالی برای قرآن و نهج البلاغه در دو کوه بوده.

از سال 88 تاکنون نزدیک به 20 جلد کتاب منتشر در راستای تبیین ابعاد شخصیتی حاج محمود، برای سنین مختلف، منتشر شده و شاید در میان این کتاب های راز نگین سرخ و مهتاب خین که به صورت داستانی نوشته شده، بیشترین مخاطب را به خود جذب کرده است.

مردم دیار خونگرم همدان برای شهید شهبازی پس از شهادتش هم سنگ تمام گذاشتند، از شهید همدانی و حمید حسام گرفته تا مردم خوب این شهر که به صورت گسترده به معرفی او پرداختند و تندیسی که در باغ موزه است و بلوار و کلینیکی که به نام شهید مزین شده است.

حتی شهید خوش لفظ و شهید همدانی دست به تهیه یک برنامه الکترونیکی درقالب یک سی دی با عنوان شناسایی ناتمام در معرفی شهید شهبازی زدند، همرزمان حاج محمود از هیچ کوششی در معرفی او دریغ نکردند.

شهید شهبازی در سال 98 به عنوان شهید شاخص اطلاعات عملیات استان اصفهان معرفی شده و قرار است با همکاری سردار شادمانی، حمید حسام و حاج باقر قدیری کتابی در خصوص عملیات های برون مرزی و داخلی حاج محمود تدوین کنند.

به گزارش رودآور؛ سردار شهید محمود شهبازی که پس از انقلاب در مقابله با اشرار، منافقین و فتح لانه جاسوسی نقش بسزایی ایفا کرد، فرمانده سپاه پاسداران همدان و قائم مقام لشگر 27محمد رسول الله (ص) بود که در عملیات بیت‌المقدس به جمع شهدا پیوست.

این گزارش برگرفته از مصاحبه خبرنگار رودآور با حاج احمد شهبازی برادر شهید شهبازی است، در میان این صحبت هایی که شد خواسته برادر شهید آن بود که برای شناساندن شهدا، همرزمان آنان به میدان بیایند و خاطرات خود را برای نسل جوان بازگو کنند و گاهی هم با کمک نویسندگان به رشته تحریر درآورند.حاج احمد از متولیان راهیان نور هم خواست تا در نحر خین یادمان و نمادی ازشهید محمود شهبازی قرار دهند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار