همراه اول
8. دى 1393 - 12:10   |   کد مطلب: 22324
با اعتبار فوتبال همدان چه می‌کنیم؟
الوند در آستانه محو از صفحه تاریخ ورزش همدان
الوند در آستانه محو از صفحه تاریخ ورزش همدان
تیم فوتبال الوند که مایه افتخار همدان بود، روزهای بدی را سپری می‌کند و کسی به فکر این تیم، بازیکنان و آبروی ورزش استان نیست.

در فوتبال حرفه‌ای دنیا در هر خطه داشتن یک تیم فوتبال که به نام اسم و شهر و منطقه‌‌ای باشد برای مردم و جوانان و در نهایت علاقه‌مندان آن خطه ارزش زیادی دارد.

همدانی‌ها که در ورزش حرفه‌ای به خصوص رشته پرطرفدار فوتبال همیشه از دهه 60 حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند، در سال‌های اخیر به سبب داشتن دو تیم در سطح بالای فوتبال ایران به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کردند.

انتقال پاس از تهران به همدان اتفاق خوبی بود که باعث شد بعد از مدت‌ها در سطح فوتبال ایران اسم همدان بارها و بارها از طریق رسانه‌های مختلف بر سر زبان‌ها افتاده و به عنوان قطب فوتبالی غرب کشور لقب بگیرد.

هم‌زمان با فعالیت تیم پاس در لیگ برتر تیم دسته دومی به نام پاس نوین شکل گرفت تا در پشتوانه تیم پاس بتواند در سطح پایین‌تری به ترتیب بازیکنان بومی بپردازد.

خیلی زود پاس نوین به الوند تغییر نام داد تا یکی از باشگاه‌های قدیمی همدان با ورود بخش خصوصی صاحب یک برند و عنوان بومی و ارزشمندی شود.

الوند بعد از نایب قهرمانی در لیگ دسته دوم موفق شد خیلی زود با میدان دادن به مربیان بومی و اتکا به بازیکنان غیرتمند همدان به جام آزادگان صعود کند و دو سالی هم در این سطح فوتبال فعالیت داشته باشد.

عوامل زیادی در دومین تجربه الوندی‌ها اتفاق افتاد تا این تیم ارزشمند و صاحب طرفدار به لیگ دسته دوم سقوط کند.

بعد از سقوط الوند و مطرح شدن مالک و مدیرعامل آن برای تصدی صندلی مدیرعامل باشگاه پاس بهرام یدی مرد همه کاره الوندی‌ها تصمیم بر فروش این تیم به خارج استان گرفت تا با تمرکز بیشتری به باشگاه پاس بپردازد.

مطرح شدن مشتریانی همچون شهرداری اسلامشهر و سپیدرود رشت موج نگرانی در دل هواداران این تیم ایجاد کرد که در نهایت با پادرمیانی مسئولان ارشد استان تیم الوند در خانه باقی ماند.

باقی ماندن الوند در همدان باعث شد تا باشگاه شهرداری مدعی شود که مالک اصلی تیم الوند است و خواستار تیمداری الوند شود و در این کش و قوس شخصی پیدا شد که آمده تا با خرید الوند دست به کار بزرگی برای ورزش همدان بزند.

هر دو این اتفاق به دلایل مختلف نقش بر آب شد تا سرانجام بهرام یدی با وجود مشغله‌اش در باشگاه پاس ضمن حفظ مالکیت الوند با انتصاب وحید بیگم‌جانی در سمت مدیرعاملی این باشگاه، باعث شد تیم الوند در فرصت کمی که تا شروع مسابقات داشت بسته و خود را برای حضور سطح لیگ دسته دو آماده کند.

استفاده از سه مربی بومی منوچهر بیگم‌جانی، علی ضمیری‌کامل و مصطفی کاشی و سرپرست جوان و کاربلدی به نام فرشید گل‌محمدی باعث شد تا خیلی زود و با وجود کمبود زمان تیم الوند شکل بگیرد و روانه مسابقات شود.

الوندی‌ها از ابتدای فصل با حمایت بهرام یدی که هزینه‌های تیم را شخصاً تقبل کرد راهی مسابقات شده و موفق شدند 10 مسابقه را با سختی‌های فراوان برگزار کنند.

نتیجه این 10 مسابقه کسب دو پیروزی، چهار مساوی و چهار شکست بود و منجر به این شد که 10 امتیاز به دست بیاورند و رده هفتم جدول گروه خود را از آن خود کنند.

از ابتدای فصل بهرام یدی در حدود 160 میلیون تومان بابت تغذیه بازیکنان غیربومی، پنج مسافرت خارج از استان، البسه و پوشاک، تغذیه و تدارک تمرینات و حدود هشت درصد از مبالغ فقط بازیکنان را پرداخته کرده و در کنار وی شهرام شیروانی مدیرعامل گروه هتل‌های بین‌المللی باباطاهر بخشی از هزینه‌های اقامت تیم در شب بازی و همچنین اقامت تیم داوری و ناظران بازی را عهده‌دار بوده است.

در این بین محمدناصر نیکبخت استاندار همدان با حمایت سیدعبدی افتخاری مدیرکل ورزش و جوانان و با پیگیری گل‌محمدی سرپرست تیم با پرداخت مبلغ قابل توجهی به عنوان تیم اول موافق کرد که با ارجاع به خسرو سامری معاون استاندار قرار شد 100 میلیون تومان به الوند پرداخت شود، اما زمان واریز آن به دلیل نبود نقدینگی در استان مشخص نیست.

عدم توانایی بهرام یدی در تأمین مابقی هزینه‌های تیم و مشخص نبودن واریز کمک نقدی استاندار همدان باعث شد با وجود مشکلات زیادی که الوند با آن دست و پنجه نرم کرده این تیم در تعطیلات نیم‌فصل به طور کلی به خواب زمستانی برود.

در حالی که بیشتر تیم‌های دسته دومی در فرصت نقل و انتقالات به دنبال تقویت تیم‌های خود هستند تیم الوند همچنان در بلاتکلیفی بدی به سر می‌برد و با وجود اینکه 14 دی تیم الوند باید از تیم گرند بجنورد در همدان پذیرایی کند، هنوز وضعیت این تیم در هاله‌ای از ابهام است.

بررسی‌های خبرنگار فارس به آنجا ختم شد که از 10 بازیکن غیربومی الوند هفت بازیکن ساز جدایی از الوند را کوک کردند و برای حضور در تیم‌های دیگر دسته اول و دومی به دنبال رضایت‌نامه هستند.

امید خورج، امیرمحمدی، روح‌الله فلاح و داود عنبریان به طور قطعی از الوند جدا خواهند شد و مابقی آنها به دنبال رایزنی با تیم‌های بعدی خود هستند که به صورت خودکار شاکله تیم از هم پاشیده شده است.

نکته قابل توجهی که وجود دارد مدیران الوند از ابتدای فصل کمتر از 10 درصد به بازیکنان پرداخت کردند و این موضوع باعث خواهد شد که بدون هیچ مشکلی بازیکنان قراردادهای خود را یک طرفه فسخ و به تیم‌های دیگر بروند و از طریق کمیته انضباطی فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال رضایت‌‌نامه اخذ و با شکایت پیگیر مطالبات خود باشند.

بهرام یدی در حال حاضر به تنهایی توانایی برداشتن بار سنگین الوند را ندارد و اگر کمکی به این تیم نشود به طور حتم اتفاق بدی در تاریخ ورزش همدان ثبت خواهد شد و آن هم انحلال تیم الوند است.

هرچند در روزهای اخیر باز هم خریداران ریز و درشتی در همدان برای نجات الوند مطرح شده‌اند که بعید است با شرایط موجود کسی برای رضای خدا و کمک، بدون چشمداشت به ورزش استان بتواند مشکلات عدیده این تیم ارزشمند بومی را حل کند.

هرچند نباید به راحتی از حمایت‌های محمدناصر نیکبخت استاندار، سیدعبدی افتخاری مدیرکل ورزش و جوانان و سیدمحمد عیوقیان رئیس هیئت فوتبال و هزینه‌های شخصی بهرام یدی به عنوان مالک و حامی اصلی مالی و کمک شهرام شیروانی مدیرعامل گروه هتل‌های بین‌المللی باباطاهر به راحتی گذشت اما هواداران، اهالی رسانه و علاقه‌مندان به ورزش انتظار دارند به سرعت مشکلات این تیم برطرف شود و در شش مسابقه پیش‌روی خود بتواند حداقل امتیاز لیگ دسته دومی خود را در لیگ حفظ کند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار