همراه اول
13. دى 1393 - 12:34   |   کد مطلب: 22349
بانوی اتومبیلران همدانی در گفتگو با همدان ورزش
باید مهاجرت کنیم؛ جای پیشرفت نیست
مصائب راندن در گفت‌و‌گو با بانوی اتومبیلرانی استان
اگرچه در دنیای ورزش رشته‌هایی که هیجان بالاتری دارند، طرفداران و علاقه‌مندان بیشتری نیز دارند، اما در ایران تنها علاقه برای ورود به بعضی ورزش‌ها کافی نیست.

نمونه بارز چنین ورزش‌هایی اتومبیلرانی است. رشته‌ای که در هیجان، همپایی ندارد، اما امروزه شرایط به‌گونه‌ای است که حضور و استمرار در آن نیاز به صرف وقت و هزینه بسیار دارد. این وضعیت در شهری همچون همدان دو چندان است؛ زیرا نه پیست استانداردی وجود دارد و نه منابع مالی و حامی و اسپانسر. درباره وضعیت اتومبیلرانی با الهه کریمی به گفت‌وگو نشستیم. او حدود 4 سال است که به صورت حرفه‌ای رانندگی می‌کند و در زمانه‌ای که اندک علاقه‌مندان اتومبیلرانی هم آقا هستند، در دنیای مردانه در مسابقات رالی فعال است.

کریمی در مسابقات و کلاس‌های مختلفی شرکت داشته و مقام‌هایی نیز کسب کرده است. مهمترین حضور او در یک رالی، شرکت در رالی بین‌المللی خاورمیانه شیراز به عنوان نقشه‌خوان لاله صدیق، مشهورترین راننده زن ایران است. کریمی در گفت‌وگو با همدان‌ورزش از مشکلات اتومبیلرانی در همدان می‌گوید. پرسش نخست را درباره وضعیت اتومبیلرانی همدان با او در میان گذاشتیم. کریمی اوضاع این رشته را در همدان مناسب نمی‌داند.

 چرا اوضاع خوب نیست؟

اتومبیلرانی رشته پرهزینه‌ای است و بارها شده است که من از ورود به این رشته پشیمان شدم. چند بار آرزو کردم نخستین روزی که یکی از دوستانم مرا تشویق به حضور در کلاس‌های آموزشی خانم لاله صدیق كرد هیچ‌وقت نبود. اتومبیلرا‌ن‌های همدان- چه آقا و چه خانم- واقعاً تحت‌فشار هستند.

 با این همه سختی، چرا همچنان ادامه می‌دهید؟

رها کردنش سخت است. دوست دارم این رشته را تا بالاترین درجه ادامه دهم و تجربه‌های زیادی کسب کنم.

 در همدان چند نفر خانم به صورت حرفه‌ای این ورزش را انجام می‌دهند؟

من و یکی از دوستانم به نام مژده سماوکی که با هم وارد این رشته شدیم. البته وي از من زرنگ‌تر بود و در حال آماده کردن ماشین خود برای شرکت در مسابقات است و اسپانسر هم جذب کرد.

 اصولاً در رشته اتومبیلرانی هزینه‌ها باید بر عهده چه کسی باشد؟

یا باید کل هزینه‌ها را خودمان تقبل کنیم یا اسپانسر جذب کنیم.

 نقش هیأت اتومبیلرانی در این پروسه چیست؟

خیلی هیأت‌ها کمک می‌کنند اما هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری همدان به دلیل مشکلات مالی توانایی حمایت مادی زیادی از ما ندارد. رئیس هیأت همواره دنبال اسپانسر برای مسابقات است، ولی واقعاً وضع مالی هیأت خوب نیست.

 در حال حاضر برای حرفه‌ای رانندگی کردن چقدر هزینه نیاز است؟

نخستين نیاز حرفه‌ای رانندگی کردن، داشتن یک ماشین حرفه‌ای است. بستگی به نوع ماشین‌ استانداردی که قصد آماده کردنش را دارید، هزینه‌ها مختلف است. در کمترین حالت آماده کردن یک پراید مدل پایین و تقویت و استانداردسازی آن حداقل 20 میلیون پول نیاز دارد که این فقط هزینه آماده کردن ماشین است. پس از هر تمرین و مسابقه هم نیاز به لاستیک جدید و تعمیرات جلوبندی دارد. جدی‌تر تمرین کردن، نیاز به هر 2 ماه تعویض لاستیک دارد.

 تمرین جدی، یعنی هر چند روز یکبار؟

باید حداقل هفته‌ای یک جلسه تمرین کرد. ولی وقتی اصلاً همدان پیست استاندارد ندارد هفته‌ای یک جلسه هم نمی‌شود کارکرد. در حال حاضر پارکینگ ورزشگاه مفتح تبدیل به پیست ما شده است. همین پارکینگ هم وضعیت جالبی دارد. پیست نباید شیب داشته باشد، چون بسیار خطرناک است!  اما چاره‌ای نیست. وقتی هیچ‌ كجا را نداریم مجبوریم با همین پارکینگ بسازیم.

 آيا برای حمایت به جایی مراجعه کرده‌اید؟

چند باری به اداره ورزش‌وجوانان مراجعه کرده‌ام ولی آنجا هم از نظر منابع مالی در تنگنا هستم. هیأت هم که همیشه در پی اسپانسر است ولی تا حالا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

 با این وضعیت، آینده یک خانم که می‌خواهد در همدان به صورت حرفه‌ای رانندگی کند را چطور می‌بینید؟

باید از این شهر مهاجرت کرد. برای خانم‌ها سخت است ولی برای پیشرفت کردن باید به تهران رفت. آنجا امکانات بیشتر است و مسابقات بهتر و بیشتر برگزار می‌شود. نه اینکه مسئولان کم لطفی می‌کنند. آنها هر چه در توان دارند برای کمک انجام می‌دهند، ولی از لحاظ سخت‌افزاری و زیرساخت‌ها پایتخت قابل مقایسه با شهرستان‌ها نیست.

 آيا فکر کردن به این مهاجرت از تأثیرات خانم لاله صدیق نیست؟

صد درصد تأثیر دارد. وي الگوی من هستند و بارها در کنارشان چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام.

 لاله صدیق مهمترین راننده زن ایران است و فرد پرحاشیه‌ای به حساب می‌آید. شما شخصیت وي را چطور دیدید؟

از چه نظر پرحاشیه هستند؟

 از نظر رسانه‌ای و مباحث به وجود آمده درباره فیلمی سینمایی که قرار بود از زندگی وي ساخته شود.

لاله صدیق تنها خانمی است که در ایران در سطحی بالا رانندگی حرفه‌ای انجام می‌دهد. همین سبب شده که رسانه‌ها توجه زیادی به او داشته باشند. در رالی بین‌المللی شیراز که من نقشه‌خوان وي بودم بیشترین تمرکز رسانه‌ها بر روی تیم‌ ما بود.

 حضور در رالی بین‌المللی چه تجربیاتی برای شما به همراه داشت؟

در این مسابقات من به طور کامل کنار وي بودم. هم از لحاظ فنی و هم اخلاقی دستاوردهای زیادی برای من داشت. این تجربه نخستِ من در نقشه‌خوانی در مسابقات بین‌المللی بود به همین دليل در ابتدا دشوار بود. در رالی حرفه‌ای و رالی سرعت باید در کمترین زمان، مسیر طی شود. قبل از روز مسابقه باید رکه‌برداری انجام شود. به این معنا که باید کل مسیر شناسایی شود و همه پیچ‌ها، شیب‌ها و نزول‌ها و دست‌اندازها با متراژ دقیق از نقطه آغاز، ثبت شود.

 وضعیت برگزاری مسابقات در همدان چگونه است؟فکر نمی‌کنید کم برگزار شدن مسابقات دلیل کم کاری هیأت است؟

من این‌طور نگاه نمی‌کنم. هم مشکلات برگزاری مسابقه از نظر مالی و سخت‌افزاری بسیار دشوار است و هم استقبال کم است. هیأت اتومبیلرانی دچار مشکلات مالی است و نباید به وي خرده گرفت. بسیاری مواقع مشکل از خود ورزشکاران است که پیگیر نیستند.

 اگر حرف پایانی دارید بفرمايید.

از اداره ورزش و هیأت اتومبیلرانی ممنونم که زحمات بسیاری می‌کشند. اما ما نیاز به اسپانسر داریم. بدون اسپانسر اتومبیلرانی تعطیل است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار