همراه اول
24. آبان 1393 - 10:37   |   کد مطلب: 21879
اتومبیلرانی همدان از نبود پیست استاندارد رنج میبرد
درحالیکه اصول رشته اتومبیلرانی و موتورسواری توجه به زیرساخت های ورزشی این رشته است اما در استان همدان این رشته زیرساخت های بسیار ضعیفی دارد و حتی از نبود پیست استاندارد نیز رنج می برد.

رشته اتومبیلرانی و موتورسواری یکی از رشته های پر هیجان و پر طرفدار در تمامی کشورها است تا جایی که در بعضی از کشورها طرفداران این رشته از ورزش فوتبال نیز پیشی می گیرد.



تجربه لذت سرعت و هیجان در مسیری پر پیچ و خم و لذت اینکه هرچه بیشتر پایتان را روی گاز بگذارید تجربه ای لذت بخش از کارتینگ است.



این رشته حس هیجان، سرعت و لذتی باورنکردنی را با کمترین خطر برای جوانان ایجاد می کند و آغازی برای ورود به رشته پر هیجان اتومبیلرانی است.



تجربه رانندگی با کارت ها بسیار متفاوت با خودروهایی است که می رانیم و تفاوت های بسیاری با خودروهای معمولی دارند فاصله بسیار کم با زمین و فرمانی بسیار تیز زمانی که از بیرون پیست به این خودروها نگاه می کنیم شاید برایمان لذتی نداشته باشد اما پیشنهاد می کنیم حتی برای یک بار تجربه لذت رانندگی با این خودروها را از دست ندهید.



اما شاید ظاهر این کارت ها شما را دچار ترس از خطر رانندگی کند اما برخلاف ظاهر، این خودرو از ایمنی خوبی برخوردار است چرا که به دلیل ارتفاع کم و هندلینگ بالا واژگون نشده همچنین اطراف آن پوشیده از حفاط است که تا حد قابل انتظاری از راننده محافظت می کند اما رانندگان نیز باید از لوازم ایمنی نظیر کلاه ایمنی و پد گردن استفاده کنند تا درصورت برخورد دو خودرو در پیست کارتینگ با یکدیگر به گردن رانندگان آسیبی وارد نشود.



سال ساخت کارت ها به سال 1956 میلادی در کالیفرنای آمریکا به وسیله آرت انگلز بر می گردد و اولین مسابقه کارتینگ نیز با تولید این ماشین کوچک در آمریکا برگزار شد.



از سال 1380 این کارت ها قدم به ایران گذاشتند و با راه اندازی کلاس های آموزشی در این رشته و با کمک فدراسیون اتومبیلرانی این رشته در ایران پا گرفت و کم کم پیست های بسیار خوبی در شهرهای ایران ساخته شد که تنها پیست بین المللی ایران پیست پرند است و در سایر شهر ها پیست های تفریحی زیادی وجود دارد.



اصل و اصول رشته اتومبیلرانی و موتورسواری توجه به زیرساخت های ورزشی این رشته است و در استان همدان نیز این رشته از زیرساخت های بسیار ضعیفی برخوردار است و این استان از نبود پیست استاندارد رنج می برد.



تنها دو پیست کارتینگ در همدان وجود دارد که یکی در شهر بازی رنگین کمان همدان که استاندارد نیست و دومین پیست که در حال تکمیل شدن و استانداردسازی است و در مجموعه فرهنگی ورزشی و تفریحی جزیره شادی واقع در ابتدای شهرستان بهار قرار دارد.



رییس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان همدان در این زمینه اظهار داشت: استقبال از رشته پر هیجان کارتینگ در همدان برای ما باورنکردنی است ما هنوز در همدان در ابتدای راهی بزرگ قرار داریم.



'محمد امین روحی' افزود: در تابستان کلاس های آموزشی محدودی را در همدان برگزار کردیم که متقاضیان این کلاس بسیار بیشتر از ظرفیت موجود بود که این نشان دهنده علاقه مردم همدان خصوصا نوجوانان و جوانان به این رشته محبوب است.



***پیست کارتینگ مجموعه شهربازی رنگین کمان همدان باید تعطیل شود



وی با اشاره به زیرساخت های موجود برای این رشته در استان همدان گفت: فراهم بودن زیرساخت های لازم در رشته موتورسواری و اتومبیلرانی یکی از ضرورت های فعالیت در این رشته ها است که زیرساخت های این رشته در استان همدان ضعیف است.



رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان همدان عنوان کرد: در رشته کارتینگ نیز استان همدان زیرساخت های ضعیفی دارد که نیازمند تقویت و احداث پیست کارتینگ در استان هستیم.



روحی با اشاره به پیست کارتینگ مجموعه شهربازی رنگین کمان همدان بیان کرد: پیست کارتینگ رنگین کمان باید تعطیل شود چون این پیست به هیچ وجه استاندارد نیست و چندین بار به صورت مکتوب مشکلات این پیست را به مسئولین این مجموعه گزارش کرده ایم که متاسفانه به این موضوع بی توجه هستند.



وی افزود: پیچ های این پیست پر از موج بوده و زاویه پیچ ها غیر استاندارد است که بسیار خطر آفرین می باشد.



رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان همدان با بیان اینکه فدراسیون اقدام به تعطیلی اینگونه پیست ها خواهد کرد، گفت: با نامه ای که به فدراسیون ارسال خواهیم کرد اگر مشکلات را برطرف نکنند به طور قطع فدراسیون اقدام به تعطیلی پیست مجموعه شهربازی رنگین کمان خواهد کرد.



روحی عنوان کرد: متاسفانه حتی خودروهای استفاده شده در این پیست نیز ساخت کشور چین بوده و غیر استاندارد هستند همچنین نکات ایمنی در این پیست مورد توجه قرار نمی گیرد و الزامات استفاده از این خودروها استفاده از پد گردن و کلاه ایمنی استاندارد است که مسئولین این پیست نسبت به این نکات بی توجه هستند و از لوازم ایمنی غیر استاندارد استفاده می کنند.



وی با بیان اینکه هرلحظه احتمال خطر برای استفاده کنندگان از پیست کارتینگ مجموعه شهربازی رنگین کمان وجود دارد بیان کرد:هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان همدان اقدامات لازم را در جهت مکاتبات با فدراسیون و تعطیلی این پیست انجام خواهد داد.



رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان همدان با اشاره به یکی دیگر از پیست های کارتینگ استان گفت: یکی دیگز از پیست های کارتینگ استان که در حال تکمیل شدن است در مجموعه فرهنگی، ورزشی و تفریحی جزیره شادی واقع در ابتدای شهرستان بهار قرار دارد.



روحی افزود: این پیست هنوز به طور رسمی افتتاح نشده اما خودروهای خریداری شده برای این پیست از کشور آلمان بوده که دارای کمربند استاندارد چهار نقطه ای است.



وی با بیان اینکه خودروهای ویژه معلولین نیز در این پیست وجود دارد گفت: پدال های این خودروها دستی است و تمام شرایط برای استفاده نیز فراهم شده است.



رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان همدان عنوان کرد: همچنین پیست کارتینگ جزیره شادی فضای بسیار بزرگتری را دارد و امید می رود با تکمیل شده این پیست شاهد باشیم که ورزشکاران این رشته برای تمرین به تهران و سایر استان های همجوار همدان سفر نکنند.



***آینده رشته کارتینگ استان همدان روشن است



روحی با اشاره به ظرفیت رشته کارتینگ در کشور بیان کرد: ورزشکاران کشور ما در مسابقات معتبر دنیا شرکت می کنند که چندی پیش تیم ملی کارتینگ ایران در مسابقات ایتالیا شرکت کرده بود که نشان از قدرت و پتانسیل کشور ما دارد.



وی افزود: هر ساله مسابقات قهرمانی کشور در رشته کارتینگ در کشور برگزار می شود و این مسابقات باعث محک خوردن و بالا رفتن تجربه ورزشکاران ما خواهد شد.



رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان همدان با اشاره به ورزشکاران این رشته در استان همدان گفت: ورزشکاران همدان در مسابقات قهرمانی کشور شرکت می کنند اما متاسفانه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها در این رشته در استان ورزشکاران ما مجبورند برای تمرین به تهران و سایر استان ها بروند.



روحی عنوان کرد: در چند ماه آینده با تکمیل شدن پیست کارتینگ جزیره شادی این مشکل برطرف خواهد شد و این پیست کمک شایانی به بالا رفتن سطح ورزشکاران ما خواهد کرد.



وی با اشاره به سطح داوری و مربی گری در این رشته در استان همدان بیان کرد: ما مربیانی داریم که در این رشته مدرک بین المللی دارند و در این زمینه مشکلی نداریم.



رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان همدان عنوان کرد: همچنین به دنبال برگزاری دوره داوری رشته کارتینگ در آینده نزدیک در استان هستیم چون داوری یا به اصطلاح پرچم زنی در این رشته از اهمیت خاصی برخوردار است.



روحی با بیان اینکه کارتینگ به ظاهر رشته ساده ای است، گفت: پد گردن و کلاه استاندارد از ملزومات در این رشته است و اگر اقدامات ایمنی در این رشته صورت نگیرد بسیار خطر آفرین است و موجب قطع نخاع استفاده کننده از این خودروها می شود که توصیه ما این است که صددرصد مسائل ایمنی در این رشته جدی گرفته شود.



وی با بیان اینکه استقبال و علاقمندی مردم همدان به این رشته مورد ستایش است در پایان گفت: با فراهم شدن زیرساخت ها به کمک بخش خصوصی آینده روشنی را در رشته کارتینگ در استان همدان متصور هستیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار