همراه اول
6. اسفند 1393 - 10:48   |   کد مطلب: 22688
استاد بزرگ بین‌المللی شطرنج ایران
شطرنج برای من چیزی فراتر از علاقه تعریف می‌شود، همین!
استاد بزرگ بین‌المللی شطرنج ایران
احسان قائم‌مقامی را در کشورمان همه می‌شناسند، مردی که خلاقیت در وجودش موج می‌زند و قدرت تفکر و تصمیم‌گیری‌اش موجب شده است كه لقب نخستين استاد بزرگ بین‌المللی شطرنج ایران به او اختصاص یابد.

نخستين استاد بزرگ شطرنج ایران در بیستمین روز از مردادماه سال 1361 به دنیا آمده است و به گفته خودش از 7 یا 8 سالگی به طور جدي وارد شطرنج می‌شود. او چند سال تمام فکر و ذکر خود را به 2 رشته ورزشی فوتبال و شطرنج معطوف می‌کند و جالب اینکه در تهران زیر نظر جلال چراغپور که اصالتاً همدانی است پا به توپ می‌شود.

در سن 11 سالگی قائم‌مقامی در یک دوراهی بزرگ قرار می‌گیرد. او برای حضور در مسابقات آموزشگاه‌های کشوری با تیم تهران باید از بین شطرنج و فوتبال یکی را انتخاب می‌کرد و همان‌جا به این نتیجه می‌رسد که علاقه اصلی‌اش به بازی با مهره است!

وي در پاسخ به اینکه با اشراف بر پول‌های هنگفتی که در فوتبال جابجا می‌شود اگر دوباره به آن روز برگردیم باز هم شطرنج را انتخاب می‌کردید یا خیر؟ می‌گوید: «شطرنج برای من چیزی فراتر از علاقه تعریف می‌شود، همین!»

این گفته قائم‌مقامي نشان می‌دهد که در ورش همیشه پول حرف اول را نمی‌زند و می‌توان با تکیه بر علاقه و انگیزه دست به کارهای بزرگی زد. کارهایی که وي در 14 سال اخیر به آن دست زده است و به گفته خودش به درصد بالایی از آرزوهای ورزشی‌اش رسیده و اتفاقاً بهترین سن برای موفقیت یک شطرنج باز 40 سالگی است. او هنوز 32 سال دارد و تا چند سال می‌تواند عناوین ویترین افتخاراتش را بیشتر کند.

قائم‌مقامی از توجه بیش از حد مدیران ورزشی به فوتبال هم سخنان جالبی بر زبان آورد. او که برای حضور در کلاس‌های آموزشی هرازگاهی به همدان سفر می‌کند، می‌افزاید: چرا باید به فوتبالی پول تزریق کنیم که به عراق بحران‌زده می‌بازد؟ اماراتی را شکست می‌دهد که در دقیقه 93 به سختی به آن گل می‌زنیم و تازه پس از بازی همه می‌گویند حق امارات برد بود! چرا یک چندم پول‌های تزریقی به فوتبال را به سایر رشته‌ها نمی‌دهند تا نام کشورمان در میادین جهانی سرافراز شود؟

اما این ورزشکار که نامش در کتاب رکوردهای جهان هم به چشم می‌خورد و چندی پیش هم عنوان برترین جوان کشور را به خود اختصاص داده است در پایان گلایه‌ای جالب دارد. وي می‌گوید دنبال مربی خارجی برای تمرین هستم. ما باید از دانش مربیان خارجی بهره ببریم، اما متأسفانه مدیران برای این خواسته نه چندان بالای من اهمیتی قائل نیستند و پولی هم خرج نمی‌کنند!
اما رئیس هیأت شطرنج همدان حضور قائم‌مقامی در همدان را یک غنیمت می‌داند و می‌گوید: هیأت شطرنج استان به منظور تقویت شطرنج‌بازان و حضور موفق در مسابقات قهرمان کشوری از احسان قائم‌مقامی، استاد بزرگ شطرنج کشور برای آموزش ورزشکاران دعوت کرده است و شاهد چند دوره حضور وي در استان نیز بوده‌ایم.

احمد علی‌بابایی با اشاره به نفرات حاضر در این اردو مي‌افزايد: به غیر از 7 شطرنج‌باز رده سنی «الف» که در مسابقات ارومیه حضور دارند حداقل 15 شطرنج‎باز رده‌های سنی در اردو حضور دارند.

رئیس هیأت شطرنج استان همدان ادامه داد: این اردو با حضور استاد بزرگ شطرنج ایران در ميهمانسرای مریانج در حال پیگیری است.

علی‌بابایی با بیان اینکه این هیأت یک دوره روانشناسی تفکر و مدیریت زمان نیز برای والدین برگزار کرده است؛ بيان كرد: این کلاس به منظور ایجاد شرایط مناسب برای ورزشکاران و توجه به مباحث روحی و روانی افراد برگزار شد تا والدین در جریان مسابقات بهتر بتوانند فرزندان را حمایت کنند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار