همراه اول
8. ارديبهشت 1394 - 10:37   |   کد مطلب: 23446
غفلت از غلیان غل‌ غل قلیان در همدان
متأسفانه امروزه جوانان همدان گرایش زیادی به مصرف قلیان پیدا کرده‌اند که باید فرهنگ‌‌سازی در راستای مقابله با این امر صورت گیرد.

به گزارش همدان ورزش به نقل از فارس؛ باور غلط بی‌ضرر بودن مصرف قلیان امروزه گرایش نوجوانان و جوانان و حتی زنان و دختران را به مصرف این مواد سوق داده است.

متأسفانه در برخی خانواده‌ها، مصرف قلیان نه تنها کار ناپسندی نیست، بلکه والدین به دور از احساس شرمندگی و با افتخار، مصرف آن را به فرزندان خود تعارف می‌کنند.

برخی افراد معتقدند مضرات مصرف قلیان به نسبت مصرف سیگار کمتر بوده و یا اینکه استفاده این ماده اصلاً مضر نیست در حالی که متخصصان حوزه بهداشت و درمان همواره از مضرات مصرف این مواد سخن گفته و می‌گویند.

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مداوم قلیان، ابتلا به انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان ریه و دستگاه تنفسی، بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز آثار سوء در دوران بارداری را به همراه دارد.

از آنجا که تفریح و سرگرمی برای خانواده‌ها به ویژه نوجوانان و جوانان باید مورد توجه باشد اما امروزه متأسفانه گاهی از آن تعبیر غلط می‌شود و آنها را به سمت استفاده از قلیان به عنوان یک تفریح! سوق می‌دهد.

این روزها که در هفته سلامت به سر می‌بریم شاهد برگزاری برنامه‌های مختلف از سوی متولیان امر هستیم تا ضمن آگاهی‌بخشی مضرات مصرف برخی مواد از جمله سیگار و قلیان، ضریب سلامتی جامعه نیز بالا رود.

شواهد نشان می‌دهد مردم همدان اهمیت به این موضوع را نادیده گرفته و کمتر به فکر حفظ سلامتی خود هستند.

نوجوانان و جوانان بیشترین افراد مصرف‌کننده قلیان هستند به طوری که در هر گوشه و کناری از فضاهای تفریحی بساط خود را پهن می‌کنند و شروع می‌کنند به کشیدن!

در ایام نوروز نیز مسافران از استفاده بیش از حد قلیان در اماکن تفریحی ـ توریستی همدان شاکی شده بودند طوری که برخی از مسافران به این امر معترض بودند و به همدان شهر قلیان‌ها می‌گفتند.

خانمی که از اهواز به این شهر آمده بود، آب و هوای همدان را برای مسافرت مطلوب خواند اما از مصرف قلیان در بین خانواده‌ها احساس رضایت نداشت.

فرد دیگری که پذیرای مهمانان خود از شیراز بود، می‌گفت: آنها را به هر مکان تفریحی که می‌بردم مملو از قلیان‌ بود در صورتی که این موضوع وجهه خوبی برای شهر ندارد.

طی چند سال اخیر که شاهد عرضه قلیان در چایخانه‌ها، سفره‌خانه‌ها و باغ رستوران‌ها بودیم و برخی از افراد به مشتریان ثابت چنین مکان‌هایی تبدیل شده بودند مسئولان مربوطه نظیر بهداشت، میراث فرهنگی و اصناف برای رفع مشکل به تشکیل جلسات مختلف پرداختند.

پیگیری‌ها منجر به این شد که در صورت عرضه قلیان در چنین مکان‌هایی برخورد جدی صورت گیرد که این امر حتی باعث تعطیلی برخی از آنها نیز شد.

اما همچنان این موضوع به عنوان یک معضل در شهر وجود دارد چراکه عرضه‌کنندگان قلیان در محیط‌های باز اقدام به فروش این مواد می‌کنند و در صورت مواجهه با هرگونه احساس خطر مبنی بر برخورد با آنها، می‌توانند به راحتی متواری شده و مکان را ترک کنند.

این روزها به ویژه در آب و هوای بهاری همدان، می‌توان فعالیت بیشتر این عرضه‌کنندگان را به خوبی دید.

در خصوص پیگیری امر به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم. رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای همدان با بیان اینکه در بحث جمع‌آوری قلیان‌ها استان پیشرو هستیم، اظهار کرد: با برخورد قاطعانه نسبت به عرضه قلیان در اماکن عمومی مسقف؛ خوشبختانه شاهد جمع‌آوری آن هستیم.

حسینعلی نوروزی با بیان اینکه در ایام نوروز نظارت بر عرضه قلیان در چنین مکان‌هایی وجود داشت، خاطرنشان کرد: طی این ایام با همکاری نیروی انتظامی با چندین اماکن عرضه‌کننده قلیان برخورد شد که به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با اشاره به مصرف قلیان در اماکن غیر مسقف، افزایش اکیپ‌های بازرسی را لازم دانست و یادآور شد: در این خصوص باید همکاری همه دستگاه‌های مربوطه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای همدان با اشاره به اکیپ‌های بازرسی اصلی و شبانه بهداشت، افزود: بازرسان بهداشت بازرسی‌های خود را نسبت به عدم عرضه قلیان در ساعات روز و شب دارند.

وی در این خصوص مشکل اصلی را عرضه‌کنندگان دوره‌گرد دانست و در ادامه با اشاره به اینکه با تعداد زیادی از آنها در شهر برخورد شده است، بیان کرد: آمارها نشان از فعالیت خوب بازرسان دارد اما چون اکثر عرضه‌کنندگان به صورت سیار فعالیت دارند و جمع‌آوری آنها مشکل است.

نوروزی از اضافه شدن اکیپ‌های بازرسان بهداشت به منظور جمع‌آوری بهتر عرضه‌کنندگان قلیان در شهر خبر داد و افزود: همدان در برخورد با عرضه‌کنندگان نسبت به برخی از استان‌‌ها وضعیت مطلوبی دارد.

وی با اهمیت به کاهش تقاضا نسبت به مصرف قلیان، گفت: امیدواریم با افزایش دانش عمومی نسبت به مضرات مصرف قلیان، تقاضا نیز کاهش یابد.

رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای همدان با تأکید بر افزایش سواد بهداشتی، عنوان کرد: این امر می‌تواند گرایش جوانان را به مصرف قلیان، سیگار و دیگر مواد دخانی کاهش دهد که البته در این زمینه باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه مشخصی در خصوص آگاهی مردم نسبت به مضرات مصرف قلیان و نیز در خصوص جمع‌آوری آن داریم، گفت: برای این منظور با جدیت جوانب را بررسی کرده و اقدام خواهیم کرد.

نوروزی گفت: مشکل ما در جمع‌آوری مصرف قلیان در پارک‌ها و فضای باز است که جابجایی عرضه‌کنندگان قلیان به سرعت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه عرضه‌کنندگان به صورت مخفیانه فعالیت دارند، افزود: آنها با دیدن بازرسان به یکدیگر اطلا‌ع داده و متواری می‌شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با تأکید بر لزوم مقابله با عرضه قلیان، اظهار کرد: سازمان ورزش و جوانان باید در خصوص عدم مصرف قلیان بین جوانان فرهنگسازی کند.

حسین عرفانی افزود: این سازمان باید به جایگزینی ورزش در مقابل مصرف قلیان به منظور پر کردن اوقات فراغت جوانان اقدام کند.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات و قلیان در هر اندازه‌ای که باشد مضر است، افزود: مضرات مصرف این ماده بیش از هر ماده دخانی دیگر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان عرضه قلیان در اماکن عمومی را ممنوع دانست و گفت: عدم مصرف قلیان توسط افراد نیاز به فرهنگسازی دارد و باید اطلاع‌رسانی و آگاهی در راستای کاهش تقاضا مورد توجه باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار