همراه اول
3. تير 1394 - 11:28   |   کد مطلب: 23979
از بیکاری جوانان تا فراغت هایی که در دود قلیان خلاصه می شود
هر شش ثانیه در جهان یک نفر در اثر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با دخانیات از جمله قلیان و سایر مواد دخانی جان خود را از دست می دهند.

به گزارش همدان ورزش؛ قلیان، این وسیله دود زا كه هر پك آن برابر یكصد نخ سیگار، مواد سمی وارد بدن می كند، اكنون به یك كالای لوكس تبدیل شده تا آنجا كه حتی هزینه آن در برخی رستوران ها از مصرف یك پرس غذای كامل هم گران تر شده است.

 

البته این عرضه قلیان به عنوان كالای لوكس فقط مختص قهوه خانه ها یا رستوران ها نمی شود بلكه در مجتمع های تجاری مدرن، مغازه های لوكسی با چیدمانی هوشمندانه سعی در فروش قلیان با قیمت های بسیار گزاف به مشتریان دارند.

 

مصرف قلیان بین نوجوانان و جوانان به طور چشم گیری افزایش یافته، به طوری که طبق مطالعات انجام شده در ایران مصرف قلیان بین نوجوانان 13 تا 15 سال دو برابر افزایش یافته است. 

 

طی یکبار مصرف قلیان، مقادیر زیادی منواکسید کربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان زای حاصل از احتراق ذغال و مواد ایجاد کننده حرارت و توتون استنشاق می شود. 

این ترکیبات در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن نیز برای مصرف کننده و هم‌چنین افراد در معرض دود تحمیلی شدیدتر است. 

 

هر شش ثانیه در جهان یک نفر در اثر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با دخانیات از جمله قلیان و سایر مواد دخانی جان خود را از دست می دهند. 

 

مصرف کنندگان قلیان و اطرافیان آنها که در معرض دود تحمیلی قرار دارند، همچون مصرف کنندگان سیگار مبتلا به انواع بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی و سرطان‌ها خواهند شد.

 

 

معاون امور  اداره  ورزش و جوانان استان همدان در این باره به خبرنگار ما گفت: بیکارى و کمبود فضاهاى ورزشى و تفریحى، دو عامل مهم گرایش جوانان به مصرف قلیان به شمار مى آید.

 

اسدالله ربانى مهر افزود: هرچه جوانان بیشتر به سمت ورزش پیش روند از اعتیاد فاصله مى گیرتد.

 

وى اظهار داشت: متاسفانه همدان به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیت غرب و جنوب کشور، بیکارى و جمعیت بالاى جوان در حوزه مواد مخدر آسیب پذیر است و باید اهتمام ویژه اى به این معضل داشته باشیم.

 

ربانى مهر بیان کرد: امروزه گرایش به قلیان به عتوان نوعى از مواد مخدر در جامعه به ویژه نسل جوان افزیش یافته و جوانان بى محابا این دیو سفید را میهمان جسم خود مى کنند.

 

وى اعلام کرد: قلیان داراى 4 هزار توع ماده سمى بوده و 70 نوع سرطان ایحاد مى کند.

 

ربانى با تاکید بر همیارى همه دستگاه هاى فرهنگى مانند فرهنگ و ارشاد اسلامى، سازمان تبلىغات اسلامى، صدا و سیما براى بیان خطرات و عوارض ناشى از مصرف قلیان گفت: بسیارى از مردم تصور مى کنند قلیان ضررندارد درحالى که ضرر آن از سیگار بیشتر است.

 

ربانى مهر بیان کرد: ما نیز به نوبه خود با راه اندازى سمن هاى مرتبط، برگزارى نماىشگاه و تبلیغ در سطح جامعه در این مسیر گام برداشته ایم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار