همراه اول
14. شهريور 1394 - 12:53   |   کد مطلب: 25081
از روایت خرید باشگاه الوند تا سوءاستفاده فوتبالی از شهید طهرانی مقدم + اسناد
حواشی عجیب و غریب در فوتبال کشور ما کم نبوده و نیست، اما خبر کذب خرید امتیاز تیم الوند توسط فرزند شهید طهرانی‌مقدم و سوء استفاده از این خانواده یکی از این موضوعات عجیب است.

به گزارش همدان ورزش به نقل از فارس؛ کشور ما از دیرباز منبع و مأخذ اخبار جالب و عجیبی بوده و از این حیث ایران همیشه در کانون توجه رسانه‌ای قرار گرفته است.

در فوتبال ما حاشیه‌سازی تیم‌ها و فوتبالیست‌ها کم نبوده‌ که در برخی مواقع این مسائل برای جراید، مطبوعات و خبرگزاری‌ها خوراک رسانه‌ای ایجاد می‌کند.

الوند همدان، یکی از تیم‌هایی است که در چند سال اخیر حواشی زیادی به خود دیده است، این تیم روزگاری تا یک قدمی صعود به لیگ برتر پیش رفت و به عنوان یک پدیده در فوتبال ایران معرفی شد، اما امروز هر کس به خود اجازه می‌دهد تا از نام برند فوتبال بومی همدان سوء استفاده کند.

تیم الوند سرگذشت عجیب و غریبی دارد که در این مجال به صورت گذرا به آن پرداخته می‌شود تا فقط ذهن خوانندگان معطوف به این شود که در فوتبال عده‌ای از خطوط قرمز پا را فراتر گذاشتند و حتی از نام شهدا هم در این رشته پرطرفدار سوء استفاده می‌کنند.

هر چند در گذشته خبرگزاری فارس چندین مرتبه از اوضاع اسفناک تیم الوند گزارش داده است، اما این بار هم فقط برای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی مجبور به تکرار این مطالب می‌شود.

* سرگذشت خواندنی الوند که آینده‌اش مجهول است

سابقه تیم الوند به مجموعه عریض و طویل شهرداری برمی‌گردد که از دهه 80 با مدیرعاملی پرویز سامری این تیم موفق شد از لیگ استانی آغاز کرده و بعد از موفقیت‌های زیادی تا لیگ دسته دوم باشگاه‌های کشور صعود کند.

شورای شهر همدان در دور سوم بعد از انحلال تیم لیگ برتر والیبال، برای فرار از هزینه کردن در ورزش حرفه‌ای، بهار 89 تیم دسته دومی شهرداری همدان را در اختیار هیئت فوتبال قرار دادند.

در آن زمان با هماهنگی عباس صوفی رئیس وقت هیئت فوتبال، کریم ملاحی مدیرعامل باشگاه پاس با در اختیار گرفتن امتیاز این تیم با عنوان تیم پاس نوین یک سال در سطح لیگ دسته دوم فعالیت کرد و در همان سال عنوانی بهتر از هشتمی در گروه خود در سطح لیگ 2 به دست نیاورد.

با تغییراتی که در باشگاه پاس صورت گرفت و مشکلات مالی عدیده‌ای که پاس اصلی پیدا کرد، پاس نوین در آستانه انحلال قرار گرفت و سرانجام بهرام یدی و علی سیفی‌زارعی برای خرید امتیاز و تیم‌داری وارد گود شدند.

تغییر نام «پاس نوین» به الوند شروع‌کننده یک اتفاق خوب در ورزش و فوتبال همدان بود که خیلی زود الوندی‌ها موفق شدند با قهرمانی در لیگ یک مجوز حضور در جام آزادگان را کسب کنند.

سال اول حضور الوند در لیگ یک بسیار خیره‌کننده بود و تا هفته‌های پایانی این لیگ، نام آن‌ها به عنوان مدعیان صعود به لیگ برتر مطرح بود اما در سه هفته پایانی نتوانستند درخششی داشته باشند و با کسب عنوان چهارمی کار خود را پایان دادند.

دومین سال الوند در جام آزادگان پر از حاشیه و اتفاقات ریز و درشتی بود که همه این‌ها دست به دست هم داد تا یکی از امتیازات باارزش فوتبال استان به پله پایین‌تر سقوط کند و اتفاق تلخی در روزهای آغازین سال 93 رقم بخورد.

اما سقوط، آخرین اتفاق تلخ برای الوند نبود و در فصل گذشته هم تیمداری و بسته شدن تیم الوند در دقایق آخر به دلیل فروش امتیاز این تیم به خارج از استان و پیدا شدن مشتریان عجیب باعث شد این تیم بومی همدانی با حواشی متعددی راهی مسابقات لیگ دسته دوم شود.

استفاده از کادر فنی و سرپرستی صد درصد بومی الوند و بهره‌گیری از 60 درصد بازیکن بومی اتفاقی بود که سال گذشته الوند را متفاوت‌تر از قبل در سطح لیگ دسته دوم نمایان کرد.

* خانواده قره‌باغی منجی الوند نیمه‌جان

الوند در سال گذشته به لحاظ انصراف مالک خود بهرام یدی، در اواسط فصل تا مرز انحلال هم پیش رفت، اما ورود حاج‌ناصر قره‌باغی از خیرین ورزشی همدان باعث شد تا این تیم به روند خود ادامه دهد.

در کنار این خیرین نباید از اقدامات شایسته شهرام شیروانی مدیرعامل گروه هتل‌های بین‌المللی باباطاهر به راحتی گذشت که با تقبل بخش زیادی از هزینه‌های اسکان تیم الوند در همدان و سایر شهرهای کشور بالغ بر 40 میلیون تومان از جیب شخصی خود برای بقای این تیم هزینه کرد.

الوند سال گذشته با وجود مشکلات با همت و غیرت بازیکنانش و تلاش کادر فنی این تیم در لیگ دسته دوم باقی ماند، اما در این میان برخی‌ منفعت‌طلبان از این بقا خوشحال نشدند.

بدخواهان فوتبال بومی همدان در سال گذشته از وضعیت آشفته الوند به دنبال منافعی بودند تا از مالک قبلی انتقام بگیرند، البته ناگفته نماند آنها کمر به از بین بردن برند بومی فوتبال استان بسته بودند، اما لطف خدا شامل اعضای تیم الوند شد و این تیم در لیگ دسته دوم ماند تا آبرودار فوتبال همدان شود.

این افراد با استفاده از چند رسانه‌ از کوران مسابقات گرفته تا الان که این تیم برای ادامه کار در بلاتکلیفی به سر می‌برد، به دنبال از بین بردن تنها برند بومی فوتبال همدان هستند.

بی‌پولی و عدم تخصیص بودجه لازم در ورزش ایران و به تبع آن در همدان طی چند سال اخیر ریشه‌ بسیاری از فعالیت‌های حرفه‌ای را سوزانده و حال که بخش خصوصی هم وارد کارزار شده، چرا برخی دنبال دلسرد کردن خیرین هستند؟

* الوند را کمک نکردند تا به معرض فروش گذاشته شود

مالک و مدیریت باشگاه الوند معتقد بودند، قولی که استاندار همدان برای کمک 100 میلیون تومانی به آنها داده نیمی از آن محقق شد تا از هزینه‌کرد 450 میلیون تومانی تیم برای الوند تنها 50 میلیون تومان به آنها بازگردد.

با این بدقولی مسئولان مالک باشگاه از ابتدای سال 94 طی سه نامه به هیئت فوتبال خواستار آن شد که در صورتی که مشتری و خریدار امتیاز دسته دومی الوند در داخل استان است، معرفی شود تا مراحل انتقال آن صورت گیرد.

هر چند شهرداری و شورای شهر مشتاق این انتقال بودند اما عدم تفاهم شهرداری‌چی‌ها و خانواده قره‌باغی باعث شد تا پای خریدار غیر بومی به میان آید.

هادی ترابی شخص حقیقی بود که با واسطه غلامعلی همیراد از داوران بازنشسته کشور، خود را خریدار تیم الوند معرفی کردند تا امتیاز تیم دسته دومی الوند را به هشتگرد کرج منتقل کنند و با اسم جدید یاران غدیر هشتگرد به میدان بروند.

البته هادی ترابی نتوانست در موعد مقرر به تعهدات مالی خود عمل کند و با استناد به بندهای موجود در قرارداد این انتقال فسخ شد.

* از هادی ترابی تا فرزند شهید طهرانی مقدم

اما اتفاق عجیب که در روزهای پایانی هفته بر روی خروجی یکی از خبرگزاری‌ها رفت این بود که «فرزند شهید طهرانی مقدم امتیاز تیم فوتبال الوند همدان را خریداری کرد».

این خبر به سرعت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پخش شد و در حالی بود که هنوز خانواده قره‌باغی از این اتفاق و حتی شنیدن اسم شهید طهرانی‌مقدم در شوک بودند.

در حالی که خانواده قره‌باغی، هیئت فوتبال استان و حتی اداره کل ورزش و جوانان همه اسنادی که در مورد انتقال تیم الوند را بررسی کرده بودند هیچ رد و اثری از اسم کسی به نام طهرانی مقدم نبود اما این خبر به سرعت نه تنها در همدان بلکه در کشور پیچید.

* وعده‌های کاذب خریدار الوند همه چیز را نقش بر آب کرد

برای روشن شدن موضوع به سراغ مدیرعامل باشگاه الوند همدان رفتیم تا ماجرا را از زبان وی بشنویم.

وحید قره‌باغی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: انتشار این خبر توسط هر کسی یا هر رسانه‌ای بدون کسب اطلاع، واقعاً بی‌اخلاقی بوده به طوری که این خبر هیچ منبعی ندارد.

وی با بر شمردن اتفاقات قرارداد انتقال امتیاز دسته دومی الوند و در نهایت فسخ آن گفت: بعد از چندین تماس تلفنی توسط غلامعلی همیراد از داوران قدیمی فوتبال مبنی بر داشتن مشتری برای خرید تیم الوند، 30 تیرماه همیراد، هادی ترابی و یک شخص دیگر با حضور در همدان قرارداد این انتقال نهایی شد.

مدیرعامل باشگاه الوند همدان ادامه داد: در این قرارداد مشخص شد در ازای پرداخت 430 میلیون تومان و طی دو فقره چک 200 و 240 میلیون تومانی امتیاز دسته دومی الوند به شخص آقای ترابی واگذار شود.

وی گفت: در مقابل ما متعهد شدیم بعد از امضای قرارداد و اخذ مجوز کمیسیون ماده 5 در اداره‌کل ورزش و جوانان برگه خروج از استان را کمتر از یک هفته آماده و تحویل خریدار کنیم.

قره‌باغی با بیان اینکه موعد چک اول خریدار در تاریخ 10 مرداد بود که به عنوان پیش‌پرداخت لحاظ شده بود، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده برگه خروج از استان روز 6 مردادماه آماده شد و قرار بود روز دهم با پاس شدن چک اول برگه برای خریدار ارسال شود.

* سوء استفاده از اسم شهیدطهرانی مقدم

وی یادآور شد: خریدار از 10 مرداد هر روز به بهانه‌های مختلف امروز و فردا کرد تا مهلتی برای پاس شدن چک بگیرد تا در نهایت 23 مرداد بعد از 13 روز تأخیر 190 میلیون تومان به حساب واریز شد.

مدیر عامل باشگاه الوند همدان ادامه داد: برای پاس شدن کامل چک 10 میلیون تومان دادیم تا بتوانیم چک را برداشت کنیم.

وی با طرح سئوالی که در چند روز اخیر رسانه نوشتند و گفتند که فرزند شهید طهرانی‌مقدم امتیاز تیم را خریده است افزود: کسی که برای پاس کردن چک 200 میلیونی عاجز بوده و 10 میلیون تومان نتوانسته بود تهیه کند تا به وعده خود بعد از 13 روز وفا کند چطور به خود اجازه می‌دهد نام این شهید گرانقدر را به زبان بیاورد؟

وی تصریح کرد: خانواده شهید طهرانی‌مقدم باید با این رفتار زننده برخورد کنند.

قره‌باغی با بیان اینکه موعد چک دوم خریدار روز 30 مرداد بود و آن هم پاس نشد و ما مجبور به برگشت آن شدیم، تصریح کرد: حتی با توصیه پدرم تا (یک هفته) روز پنجم شهریور هم برای تأمین چک 240 میلیون صبر کردیم.

وی ادامه داد: اما هادی ترابی به بهانه فروش ماشین و محموله شیرآلات ساختمانی امروز و فردا کرد تا اینکه با حضور در هیئت فوتبال و بررسی قرارداد رئیس هیئت نامه فسخ را در تاریخ پنجم شهریور تنظیم و به دبیرکل فدراسیون فوتبال ارسال کرد.

مدیرعامل باشگاه الوند همدان با اشاره به اینکه کار دور از اخلاق خریدار به شدت ما را عصبانی کرد، گفت: خریدار مجدداً روز نهم شهریور به اتفاق همیراد به همدان آمد و مدعی شد امتیاز دسته دومی الوند به لحاظ رد و بدل شدن پول متعلق به آنهاست و آمده‌اند تا مابقی پول را بدهند و مراحل قانونی تمام شود اما این موضوع مانند تمام وعده‌های قبلی کاذب بود.

وی با بیان اینکه مسلمان باید صداقت و وفای به عهد داشته باشد یادآور شد: با وجود اتفاقات صورت گرفته، مالک باشگاه قبول کرد در صورتی که تا پایان نهم شهریور 250 میلیون تومان واریز شود با انتقال امتیاز موافقت کنیم.

* فرار رو به جلو و حضور در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال توسط خریدار

وی با اشاره اینکه نکته جالب این اتفاق اینجاست که ترابی طبق اسناد و مدارک توانایی پرداخت مبالغ متعهد شده را نداشت و برای سرپوش گذاشتن به وعده‌های کاذب به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال مراجعه کرده بود، گفت: روز دهم شهریور از کمیته اخلاق فدراسیون با ما تماس گرفته شد که هادی ترابی مدعی شده امتیاز دسته دومی الوند متعلق به آنها است.

قره‌باغی افزود: روز یازدهم شهریور شخصاً به فدراسیون مراجعه کرده و اسناد و مدارک را به آقای آبان‌گاه مسئول کمیته ارائه کردیم.

وی اظهار کرد: حتی وقتی پرینت خبر خریده شدن امتیاز تیم الوند پسر شهید طهرانی مقدم را دیدند، قرار شد ما روز 15 شهریور در جلسه قرعه‌کشی به اسم الوند شرکت کنیم تا کمیته مقدمات تحقیقات در این زمینه را پیگیری کند.

* الوند در همدان مانده و خود را برای لیگ دسته دوم آماده می‌کند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تیم الوند تمرینات خود را به صورت منظم پیگیری می‌کند، تصریح کرد: بعد از همه این اتفاقات تصمیم به تیمداری در سطح لیگ دسته دوم گرفتیم و با انتخاب منوچهر بیگم‌جانی به عنوان سرمربی و مصطفی کاشی به عنوان مربی کار خود را آغاز کردیم.

مدیرعامل باشگاه الوند همدان گفت: در چند روز اخیر بازیکنان خوبی را توانستیم جذب کنیم و با حفظ استخوان‌بندی تیم سال گذشته عزم خود را برای حضور قدرتمند در لیگ جزم کردیم.

وی افزود: 15 شهریور با حضور در مراسم قرعه‌کشی و مشخص شدن تیم‌های هم‌گروهی شرایط انجام چند بازی دوستانه و تدارکاتی را تا پیش از مسابقات در نظر گرفتیم.

* الوند هیچ بدهی با اشخاص حقوقی و حقیقی ندارد

قره‌باغی یادآور شد: در سال گذشته بازیکنان، کادر فنی و حتی کسبه بازار با باشگاه الوند تسویه حساب کردند و هیچ بدهی به کسی نداریم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال تیم الوند را جزو بدهکاران اعلام کرده گفت: بدهی‌های الوند مربوط به مدیریت و مالک قبلی است و هیئت فوتبال هم از این موضوع مطلع بوده و نامه‌ای هم به فدراسیون در این زمینه ارسال کرده است.

مدیرعامل باشگاه الوند همدان خاطرنشان کرد: پدرم حدود 20 سال برای جوانان این شهر از جیب شخصی و از درآمد یک تالار پذیرایی و رستوران هزینه کرده و شک نکنید با نیتی که از وی سراغ دارم با توکل به خدا الوند در همدان با آبرو و عزت در مسابقات حضور پیدا خواهد کرد.

================

گزارش از: فرشید گل‌محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار