همراه اول
14. فروردين 1396 - 9:23   |   کد مطلب: 30756
کوهستان الوند؛ بزرگ ترین پدیده گرانیت زایی در رشته کوههای زاگرس
کوهستان الوند و قله الوند همدان که هر روزه ورزشکاران زیادی را به سمت خود می کشاند در واقع یکی از بزرگترین پدیده های گرانیت زائی در رشته کوههای زاگرس است که چشمه های بی نظیری را در دل خود دارد .

 

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، کوهستان الوند که بزرگترین قله آن الوند نام دارد و ارتفاع آن 3584 متر است دارای  دره‌های ژرف و سرسبز، چشمه‌سارها، چمن‌زارها و قله‌های متعددی است .

 

 

کسانی که قصد صعود الوند را دارند معمولا از سمت گنجنامه سفر خود را آغاز می کنند و کسی که برای  اولین بار از این مسیر به سمت الوند حرکت می کند محال است که دوباره این کار را تکرار نکند و عاشق طبیعت و بکر بودن و سکوت این منطقه می شود .

 

 

ورزشکاران و کوهنوردان همدانی هر روزه و بیشتر جمعه ها این قله بلند را فتح می کنند و وجود پناهگاه در این مسیر باعث اطمینان و پیشرفت کار کوهنوردان و ورزشکاران می شود .

 

پوشش گیاهی و رشد گل ها و گیاهان کمیاب در این منطقه دلیل حضور بسیاری از طبیعت دوستان در این حوالی است .

 

وجود چشمه های فراوان و متعدد آب در این کوهستان بکر بودن و بی نظیر بودن این منطقه را به رخ همه می کشاند .

 

 

در دامنه‌های شمالی این کوهستان بکر  دره‌های پر آبی مانند: دره برفین، دره گنجنامه، دره عباس‌آباد، دوزخ دره، دره گوساله، دره کیوارستان، دره سیمین دره، دره مرادبیگ، دره دیوین، دره قز، دره حیدریه و غیره وجود دارد.

 

حوض نبی: از مشهورترین چشمه‌های الوند حوض نبی است که از زیر صخره‌ای بزرگ در زیر قلهٔ الوند سرچشمه گرفته، در جهت شمالی به سمت تخت نادر سرازیر می‌گردد و دارای آبی بسیار خنک و گواراست.

 

 

برخی از کوهنوردان در خصوص نامگذاری الوند بر این باورند که نام این قله در گذشته اروند بوده است و فردی که نام او اروند بوده است در این محل دفن است و علت نامگذاری آن همین امر بوده است که بعدا به الوند شهرت یافته است .

 

در فاصله صخرهٔ بزرگ کوه الوند و دامنهٔ جنوبی آن که رو به تویسرکان است، شکافی کوچک و گود، سنگچین شده‌است که برخی عقیده دارند که این شکاف آرامگاه سام پسر نوح است.

 

 

کوهنوردانی که قصد صعود به الوند را دارند بعد از گذشت از اولین پناهگاه میدان میشان با محلی به نام تخت نادر روبرو می شوند که وجود چمنزار و چشمه های آب در این منطقه هر انسانی را به وجد می آورد و صعود را راحت تر می کند .

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار