همراه اول
14. تير 1396 - 9:02   |   کد مطلب: 27534
خطر کمبود ویتامین D با رژیم گیاه خواری افزایش می یابد
خطر کمبود ویتامین D با رژیم گیاه خواری افزایش می یابد .

به گزارش همدان ورزش به نقل از گروه دریافت خبر ساجده، مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه گفت : قرار نگرفتن در معرض نورخورشید به میزان کافی ، بیماری های مزمن کلیوی و سوء جذب چربی ها در دوران سالمندی نیز خطر کمبود ویتامین D را افزایش می دهد .

نسرین علیزاده افزود: مصرف مکمل ویتامین D برای افرادی که از نور خورشید به مقدار کافی استفاده نمی کنند و یا مشکل تغذیه ای دارند و یا به دلیل ابتلا به بیماری ، کلیه های آن ها قادر به باز جذب این ویتامین نیست ، توصیه می شود .

وی تصریح کرد : افرادی که طعم شیر را دوست ندارند یا نمی توانند آنزیم های شیر را تحمل کنند و همچنین گیاهخواران که به میزان کافی لبنیات مصرف نمی کنند ، در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند .

وی تاکید کرد : جایگزین کردن ماست ، کشک و پنیر برای افرادی که شیر دوست ندارند بسیار مفید و موثر است .

علیزاده افزود : مصرف پروتئین به میزان کافی و در حد اعتدال برای حفظ توده استخوان و پیشگیری از تحلیل عضلات توصیه می شود .

وی تصریح کرد : در دوران سالمندی جذب کلسیم به دلیل کاهش ترشح اسید معده و دیگر موارد کاهش می یابد که می توان با آگاهی از اصول تغذیه ای تا حدودی از عوارض آن پیشگیری کرد .

وی افزود : در میان سبزی ها جعفری ، کلم پیچ و گل کلم نیز جزو منابع خوب کلسیم به شمار می رود و کلسیم موجود در آن ها قابل جذب است .

وی اظهار داشت : انواع گوشت ها نظیر گوشت قرمز و مرغ حاوی میزان کمی کلسیم است اما ماهی های نرم استخوان مانند ماهی آزاد ،ساردین و کیلکا از منابع خوب کلسیم هستند .

وی توضیح داد : برای تهیه عصاره کلسیم از قلم و استخوان ، می توان استخوان های مرغ ، ماهی و گوسفند را در محلول آب و سرکه جوشانده و از این عصاره در تهیه سوپ ، آش و غذاهای دیگر استفاده کرد .

 

انتهای خبر/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار