همراه اول
2. آذر 1395 - 13:51   |   کد مطلب: 29084
فاصله امکانات ورزشی و انتظارات دانشجویی در دانشگاه‌های همدان
همدان-کیفیت امکانات ورزشی دردانشگاه‌ها که بخش مهمی از دوران زندگی و تحصیل دانشجویان همدانی را تشکیل میدهد به رغم تلاش مسئولان با انتظارات دانشجویان فاصله داردکه باید برای رفع آن برنامه داشت.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: دوران دانشجویی یکی پرخاطره انگیزترین و البته پر دغدغه ترین دوران‌های جوانی بوده که اگر از دغدغه‌های خوراک و اسکان و پول و شهریه و وام و اشتغال بگذریم این روزها فقر حرکتی یکی از دغدغه‌های اصلی درزمینهٔ خطر سلامتی دانشجویان است.

کمبود امکانات تفریحی و ورزشی در دانشگاه‌ها

اگر از مشکلات دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها سئوال کنید به‌طورقطع یکی از مشکلات و البته دغدغه‌های فعلی دانشجویان عدم وجود امکانات تفریحی و ورزشی در دانشگاه‌ها است کمااینکه طبق تحقیقاتی که از بین دانشجویان مختلف به عمل‌آمده ۷۲ درصد از دانشجویان مشکلات خود را نبود امکانات تفریحی و ورزشی در فضای دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند.

این آمار نشان دهنده اهمیت غنی‌سازی اوقات فراغت دانشجویان است چراکه امروز زنگ خطر اعتیاد در بین دانشجویان به صدا درآمده و طبق آماری که اعلام‌شده حداقل بیش از ۵۰ درصد از دانشجویان تجربه استفاده از حداقل یکی از مواد مخدر را داشته‌اند که این هشداری برای مسئولان وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.

نبود تفریحات سالم در فضای دانشگاه‌ها باعث سوق دانشجویان به سمت اعتیاد می‌شود نبود تفریحات سالم در فضای دانشگاه‌ها از مهم‌ترین عواملی بوده که باعث سوق دانشجویان به سمت اعتیاد می‌شود و اگر در فضای دانشگاه به‌خوبی فضاهای ورزشی متعدد و شرایط استفاده آسان ایجاد شود و مسئولان دانشگاه بتوانند اوقات فراغت دانشجویان را مدیریت کنند به‌طورقطع شاهد کمتر شدن آمار اعتیاد و سایر مشکلات در دانشگاه‌ها خواهیم بود.

همچنین با توجه به مشکلات فراوان اجتماعی و اقتصادی که بر جامعه ما حاکم است باید فضایی شاداب و پرنشاط در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم تا به دنبال آن کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند که در این بین ورزش بهترین عاملی است که باعث می‌شود فضای دانشگاه‌های ما مملو از شادابی و نشاط شود.

از طرفی دیگر ورزش باعث می‌شود تا سلامتی دانشجویان تضمین شود و جامعه‌ای سالم تر داشته باشیم چراکه قشر تحصیل‌کرده همان‌طور که از فکری پویا برخوردار هستند باید جسمی سالم نیز داشته باشند.

توسعه ورزش همگانی در دانشگاه‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد

مدیرکل تربیت‌بدنی و فوق‌برنامه دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت گسترش ورزش در دانشگاه‌ها و بیان اینکه از طریق فعالیت‌های ورزشی دانشگاه‌ها چندین هدف را دنبال می‌کنیم، گفت: ایجاد شورونشاط در بین دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها اصلی ترین هدف بوده چراکه می‌توانیم سطح سلامتی جامعه را با توجه به ورزش افزایش دهیم.

مهرداد عنبریان افزود: توسعه ورزش در دانشگاه‌ها درنهایت موجب شورونشاط و شادابی در بین دانشجویان و بالا رفتن کیفیت آموزشی خواهد شد و اوقات فراغت دانشجویان به شکل مطلوب پر می‌شود.

مدیرکل تربیت‌بدنی و فوق‌برنامه دانشگاه بوعلی سینا همدان بابیان اینکه ورزش همگانی و قهرمانی دو هدف اصلی در توسعه ورزش است، گفت: توسعه ورزش قهرمانی برای شرکت دانشجویان در مسابقات قهرمانی در سطح دانشجویان اعم از بین دانشکده‌ای، منطقه‌ای و المپیاد ملی و برون‌مرزی است.

عنبریان یکی دیگر از اهداف اصلی را توسعه ورزش همگانی و عمومی کردن فعالیت‌های ورزشی عنوان کرد و با اشاره به اهمیت ورزش دانشجویان دختر بیان کرد: توجه به ورزش بانوان نه‌تنها سیاست اصلی دانشگاه بوعلی سیناست بلکه سیاست کلان ورزش کشور گسترش فضای ورزشی بانوان است و بر همین اساس سعی شده در دو سطح ورزش قهرمانی و همگانی دختران دانشجو خود را به نحو مطلوب درگیر کنیم.

مدیرکل تربیت‌بدنی و فوق‌برنامه دانشگاه بوعلی سینا همدان عنوان کرد: بودجه‌هایی از سوی وزارت علوم برای توسعه ورزش بانوان مدنظر قرار داده‌شده است.

به دنبال برطرف کردن محدودیت‌های فعالیت ورزشی دختران دانشجو هستیم

عنبریان با اشاره به اقداماتی که درزمینهٔ ورزش دانشجویان دختر در دانشگاه بوعلی سینا همدان انجام‌شده است، گفت: در هر مجتمع خوابگاهی یک اتاق تندرستی برای فعالیت‌های ورزشی بانوان دیده‌شده هرچند در یکسری از خوابگاه‌ها کمبود وجود دارد اما به دنبال آنیم تا این کمبودها را به‌زودی برطرف کنیم.

وی یادآور شد: در خوابگاه فرزانگان ۲ سالن اختصاصی برای فعالیت‌های ورزشی بانوان در نظر گرفته‌ایم که یکی از این سال‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته در اختیار دانشجویان دختر بوده و یکی از این سالن‌ها نیز پس از پایان ساعات آموزش و آغاز ساعات فراغت از ساعت ۱۶ بعدازظهر در خدمت دانشجویان دختر خوابگاهی است.

مدیرکل تربیت‌بدنی و فوق‌برنامه دانشگاه بوعلی سینا همدان بابیان اینکه به دنبال برطرف کردن محدودیت‌های ورزش دختران دانشجو هستیم، بیان کرد: با تمام تلاش‌هایی که در این زمینه انجام شده اعتقاد داریم تلاش‌ها کافی و مطلوب نیست و باید جشنواره‌های همگانی، لیگ‌های ورزشی مسابقات مختلف و کلاس‌های آموزشی روزانه برای اوقات فراغت دانشجویان فراهم شود.

سرانه فضای ورزش دانشگاه بوعلی سینا باید به ۲ مترمربع برسد

عنبریان افزود: فضاهای ورزشی در تمامی ساعات درگیر هستند و سعی داریم تمامی دانشجویان را درگیر ورزش کنیم اما محدودیت‌های فضاهای ورزشی این اجازه را به ما نمی‌دهند.

سرانه ورزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان بر اساس مساحت و تعداد دانشجویان یک متر و ۲۰ سانتی‌مترمربع فضای سرپوشیده و روباز است وی با اشاره به سرانه ورزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: سرانه ورزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان بر اساس مساحت و تعداد دانشجویان یک متر و ۲۰ سانتی‌مترمربع فضای سرپوشیده و روباز است.

مدیرکل تربیت‌بدنی و فوق‌برنامه دانشگاه بوعلی سینا همدان عنوان کرد: هدف‌گذاری رسیدن به سرانه ورزشی ۲ مترمربع به ازای هر دانشجو است اما بسیاری از فضاهای ورزشی قدیمی بوده که باید اصلاح شوند.

۴۰ درصد کل دانشجویان دختر و پسر درگیر ورزش هستند

عنبریان با اشاره به میزان درگیر بودن دانشجویان این دانشگاه با ورزش بیان کرد: در ورزش همگانی نزدیک به ۴۰ درصد کل دانشجویان دختر و پسر ما درگیر ورزش هستند.

مدیرکل تربیت‌بدنی و فوق‌برنامه دانشگاه بوعلی سینا همدان یادآور شد: همچنین در قالب تیم‌های ورزشی و ساماندهی شده و سطح قهرمانی ۱۰ درصد دانشجویان درگیر ورزش هستند.

وی بابیان اینکه تلاش می‌کنیم ورزش در دانشگاه به‌صورت علمی و تخصصی دنبال شود، گفت: سعی کرده‌ایم از بهترین مربیان دانشگاه‌ها و در صورت عدم وجود مربی باتجربه و مناسب در دانشگاه از پتانسیل مربیان توانمند استان درزمینهٔ آموزش و هدایت تیم‌های ورزشی خود استفاده کنیم.

مدیرکل تربیت‌بدنی و فوق‌برنامه دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به برگزاری مسابقات مختلف ورزشی در دانشگاه گفت: مسابقاتی بین دانشکده‌ها و خوابگاه‌های تحت نظارت دانشگاه بوعلی سینا به‌صورت لیگ و جشنواره‌های ورزشی در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.

عنبریان با اشاره به مسابقات بین دانشگاهی بیان کرد: در هفته تربیت‌بدنی مسابقات بین دانشگاهی با حضور دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه پیام نور برگزار شد.

مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان اظهار داشت: ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی مصوب و مدون بوده و درزمینهٔ ورزش قهرمانی و همگانی بخش‌نامه وجود دارد بطوری که ۲ درصد از شهریه کل دانشجویان این دانشگاه به‌عنوان سرانه ورزشی و بودجه که رقم قابل‌توجهی می‌شود، در نظر گرفته‌شده است.

غلامرضا خاکساری افزود: در تابستان سال جاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان میزبان ۵ دوره مسابقات ورزش همگانی و بخش‌های مختلف ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی کشور بود.

مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به سرانه ورزشی این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ۱۳ هزار دانشجو دارد که به ازای هر نفر یک متر فضای ورزشی داریم.

خاکساری عنوان کرد: زمین چمن، پیست دوومیدانی، مجتمع ورزشی امام علی (ع)، مجتمع ورزشی پوریای ولی سالن بدن‌سازی، سالن تیراندازی و زورخانه از جمله فضاهای ورزشی این مجموعه بوده بطوری که تقریباً ۱۳ هزار مترمربع فضای ورزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان وجود دارد.

۲۰ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد همدان درگیر ورزش همگانی هستند

وی با اشاره به میزان درگیر بودن دانشجویان دانشگاه آزاد همدان در فعالیت‌های ورزشی بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌کنند که با توجه به‌روزهای کمی که در دانشگاه حضور دارند زیاد نمی‌توانیم درزمینهٔ ورزشی این دانشجویان ورود پیدا کنیم و بیشتر فعالیت‌های ما در مقطع کاردانی و کارشناسی است.

مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان عنوان کرد: از ۱۳ هزار دانشجوی این دانشگاه حدود ۲۰ درصد در بخش ورزش همگانی فعالیت می‌کنند که به دنبال افزایش این آمار هستیم.

خاکساری با اشاره به اهمیت ورود دانشجویان دختر به ورزش گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در تابستان میزبان اولین دوره جشنواره ورزش‌های همگانی دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور بود که در این جشنواره اجازه ندادیم ورزشکاران حرفه‌ای شرکت کنند و هدف ما تنها دانشجویانی بود که به‌صورت حرفه‌ای ورزش نمی‌کنند.

وی یادآور شد: باید دانشجویان به‌ویژه دختران را در خوابگاه‌ها درگیر فعالیت‌های ورزشی کنیم و در این زمینه برنامه‌هایی در نظر داریم.

استقبال اندک دانشگاه‌های همدان از همایش کوه‌پیمایی

مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد همدان با اشاره به میزبانی این دانشگاه در یادواره شهدای دانشجو استان همدان بیان کرد: مسابقات ورزشی در ۴ رشته ورزشی برای پسران دانشجو و ۲ رشته ورزشی برای دانشجویان دختر به میزبانی دانشگاه ازاد همدان برگزار شد.

خاکساری افزود: هفته گذشته همایش کوه‌پیمایی به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار شد که سعی کردیم کل دانشجویان استان را درگیر این موضوع کنیم که شاید در مجموع از دانشگاه‌های بوعلی سینا و علوم پزشکی همدان ۱۰ نفر هم‌ دراین برنامه شرکت نکردند.

وی با اشاره به برنامه‌های ورزشی روز دانشجو در دانشگاه آزاد همدان گفت: مسابقات فوتسال بین کلاسی را برگزار خواهیم کرد که سال گذشته با حضور ۷۰ تیم برگزار شد.

فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی در همدان در حد حرف مانده است

خاکساری بابیان اینکه ورزش را به‌طور تخصصی دنبال می‌کنیم، بیان کرد: مربیان ورزشی فعال در دانشگاه مربیان تخصصی هستند و از پتانسیل مربیان استان برای آموزش و هدایت تیم‌های خود با هماهنگی با هیئت‌های ورزشی استفاده می‌کنیم.

مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد همدان با اشاره به تصمیمات فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی گفت: فعالیت خاصی در این چندساله از این فدراسیون انجام‌نشده و تمام در حد حرف است و تابه‌حال از طریق فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی مسابقه‌ای در استان همدان برگزار نشده است.

علیرضا عابدی یکی از دانشجویان دانشگاه‌های استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه باید ورزش در اولویت‌ برنامه‌های مسئولان دانشگاه‌ها قرار گیرد، اظهار داشت: اهمیت ورزش بر هیچ‌کس پوشیده نیست و همه می‌دانند که ورزش اثرات بسیار فوق‌العاده برای سلامتی جسم دارد و باید به آن در همه‌جا به‌عنوان یک اولویت نگاه شود.

مسئولان دانشگاه‌ها باید ورزش را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود منظور کنند و سیاست‌های اصلی خود را بر اساس آن بچینند وی افزود: مسئولان دانشگاه‌ها نیز باید ورزش را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود منظور کنند و سیاست‌های اصلی خود را بر اساس آن بچینند.

این دانشجو همدانی با اشاره شرایط ورزش در دانشگاه‌ها گفت: هدف دانشگاه‌ها آموزش علم است اما آیا فکر سالم می‌تواند در جسم ناسالم کارایی داشته باشد بنابراین باید با گسترش ورزش در دانشگاه‌ها به تربیت جسم هم پرداخته شود.

عابدی عنوان کرد: باید سرانه ورزش در دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند و فضاهای ورزشی و امکانات ورزشی به حد مطلوب برسند تا بتوان جامعه دانشجویی سالمی داشت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار