همراه اول
24. بهمن 1395 - 9:00   |   کد مطلب: 30149
معاینه رایگان250روستایی توسط تیم درمان اضطراری جمعیت هلال احمر استان همدان
بمناسبت دهه مبارک فجر،مانور تیم های درمان اضطرای استان های همدان ،کرمانشاه وکردستان با حضور اعضاء اين تيمها این بار در روستا های محروم بخش موچش ازتوابع کامیاران استان کردستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،دکتر خاکسار، معاون درمان این جمعیت،محل اجرای مانور BHCU را روستای محمودگزک، استان کردستان ذکرکردوگفت  زمان برگزاری این مانور BHCU سه روز بود که دراین مدت تیم های درمان اضطرای استان های همدان ،کرمانشاه وکردستان با استقرار درمحل های ازپیش تعیین شده به معاینه رایگان بیماران این مناطق پرداختند

خاکسار با اشاره به اینکه یکی از رسالت های جمعیت هلال احمردر زمان وقوع حوادث طبیعی وغیر طبیعی  ارائه خدمات درمان اضطراری به همه حادثه دیدگان است . افزود این مانورنیز درهمان راستا ودرجهت حفظ آمادگی  تیم های درمان اضطراری سه استان غربی کشور انجام گرفت

وي اظهارداشت: چگونگی مدیریت تیم ها درزمان اضطرار وبحران ویا چگونگی برخورد با مصدومین ترمایی ،انواع حمل ها وآتل بندی واستفاده از انواع برانکاردها ، تمرین هماهنگی وحفظ آمادگی و.... از تخصص های اعضاء تیم درمان اضطراری می باشد که دربحران ها وحادثه ها باتمام وجود این خدمات را دراختیار محرومین وآسیب دیدگان قرار می دهند.

معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان همدان افزود تیم های درمان اضطراری جمعیت هلال احمر در سه سطح تقسیم بندی شده اند و به سه طریق به ارائه خدمات می پردازند. تیم درمان و مراقبت های بهداشت اولیه (BHCU) که اولین رده می باشد، شامل مراقبت ها و بهداشت مادر و کودک، مراقبت های بهداشت روان، کارشناسی تغذیه، مراقبت های زنان و زایمان، خدمات درمانگاهی(OPD) و مراقبت های بهداشت اولیه می باشد که براساس اصول خدمات بهداشت اولیه(PHC) فعالیت می کند.

فرمانده تیم درمان اضطراری جمعیت هلال احمر استان همدان همچنین اضافه كرد: این سطح از ارائه خدمت با احداث واحدهای سیار سبک آغاز می شود که معمولا یک هفته پس از وقوع حادثه مورد نیاز می شوند وبه علت اختلال هایی که به هنگام بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی در ساختار نظام بهداشتی رخ می دهد و همچنین افزایش نیازی که در بحران ها پیش می آید ایجاد چنین واحدهایی ضروری است. واحدهای درمان اضطراری تا حدود یک ماه وظیفه مراقبت های بهداشتی اولیه و ارائه خدمات درمانگاهی به مصدومان و افراد بحران دیده را برعهده دارد.

دکتر خاکسار اظهار داشت: واحدهای بهداشت اولیه یکی از تشکیلات درمان اضطراری هستند که اجرای مانور موجب تقویت همکاری، شناسایی و هماهنگی آنها به عنوان تیم های ERU می شود به طوری که هر بخش به صورت مستقل سازه ها و تجهیزات معاینه و درمان خود را در محل های مورد نظر مستقر و به ارائه خدمات مربوطه می پردازند.

وي گفت :سطح دوم خدمات، بیمارستان های سبک (RDH) هستند که در مدت 24 ساعت به منطقه مورد نظر انتقال و مستقر می شود وخدمات بهداشتی شامل، بستری موقت، جراحی های سرپایی، اتاق عمل برای اعمال جراحی های  سبک و همچنین تیم های پزشکی و پرستاری، متخصصان و جراح های عمومی، پزشک اطفال و پزشک زنان می باشد که در مناطق بحران زده به ارائه خدمات مورد نیاز بیماران و افراد آسیب دیده و ایجاد وضعیتی پایدار و انتقال آنان به مراکز درمانی مجهزتر می پردازد.

معاون درمان جمعیت هلال احمر استان همدان افزود :بخش سوم خدمات درمان اضطراری جمعیت هلال احمر شامل بیمارستان های سیار می باشد که به سبب کاربرد آن در موارد خاص، تعداد شان محدودتر است و وظیفه ارائه سطح استانداردی از خدمات بهداشتی را برعهده دارند.

خاكسارگفت: در جلسات هماهنگی و ارزیابی این مانور که با حضور سرپرستان گروه های درمانی استانهای شرکت کننده برگزارشد تبادل اطلاعات، بیان مشکلات و نقص های موجود در شهرستان  های  منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لازم بذكراست در این مانور سه روزه تعداد23  نفر از پزشکان، پرستاران و نجاتگران جمعیت هلال احمر استان، با استقرار در مدرسه روستای محمود گزک،خدمات درمانی موردنظررادرقالب پزشک عمومی، مامایی، بهداشت روان، خدمات پرستاری، تغذیه و بهداشت محیط ، به 250 نفر ازروستاییان این منطقه ارائه نمودند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار