همراه اول
8. بهمن 1396 - 10:19   |   کد مطلب: 33326
سردشت شهری در 66 کیلومتری بانه و براساس تقسیمات سیاسی کشور جزو آذربایجان غربی محسوب می شود که با کمی گشت و گذار داخل شهر از خیابان هیروشیما حرکت کرده و به سمت آبشار شلماش در 12 کیلومتری شهر می رسیم .

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،محمود فارسی کوهنورد با تجربه همدانی در سفر خود به سردشت چنین نوشت: شهری که شنیدن اسم اون دل آدم رو به درد میاره. فاجعه بمباران شیمیایی سردشت توسط صدام در زمان جنگ تحمیلی.

همیشه میخواستم از نزدیک این شهر و مردمانش رو ببینم تا اینکه امروز فرصت شد.

برنامه دو روزه سفر به بانه و سردشت این فرصت رو فراهم کرد.

فاصله همدان تا بانه حدود 370 کیلومتر بوده و حدود 6 ساعت طول میکشد به این شهر زیبا برسیم. راه اصلی همدان به بانه از سنندج و سقز میگذرد. اما یک راه فرعی هم وجود دارد که در زمان برگشت از دیواندره به طرف دهگلان رفته و سپس بیجار و به همدان رسیدیم.

روز نخست سفر ابتدا از بانه شروع کردیم. شهری در مرز غربی ایران که حدود 20 کیلومتر با مرز فاصله داشته و با توجه به اینکه به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده به عنوان بندر تجاری خشکی شناخته میشود. روز نخست سفر با خرید لوازم کمینگ و ... توسط همسفران و بازارگردی  و همچنین گپ و گفت با هموطنان بانه ای سپری شد.

صبح جمعه (روز دوم سفر) ساعت هفت و نیم بانه را ترک کرده و به سمت سردشت به راه افتادیم. شهری در 66 کیلومتری بانه و براساس تقسیمات سیاسی کشور جزو آذربایجان غربی محسوب میشود. با کمی گشت و گذار داخل شهر از خیابان هیروشیما حرکت کرده و به سمت آبشار شلماش در 12 کیلومتری شهر رسیدیم.

آبشاری 3 طبقه در دره ای زیبا و میان درختان پراکنده جنگلهای زاگرس

پس از چند ساعت تفریح در کنار این آبشار زیبا، برای صرف ناهار به سردشت برگشتیم و از آنجا به طرف بانه حرکت کردیم. در میان راه و در نزدیکی شهر ربط جاذبه ای طبیعی و شگرف وجود دارد که بدون دیدن آن نمیتوان از شهرستان سردشت خارج شد.

12 کیلومتر از سردشت دور شده و به سه راهی بانه و ربط میرسیم. از شهر ربط عبور کرده و به جاده خاکی میرسیم که تابلو گراوان نصب شده و مسافران را به سمت این چشمه زیبا هدایت میکند.

کانی گراوان یا همان چشمه رنگی که از زمین جوشیده و دارای املاح بسیاری است. غیر آشامیدنی بوده ولی دارای خاصیت درمانی است. پس از تماشای منطقه و گرفتن عکسهای یادگاری، کفشها را از پا کنده و برای دقایقی خود را به آرامش طبیعت سپردیم.

کانی گراوان آخرین بخش سفر دو روزه ما بود و از آنجا به سمت خانه حرکت کردیم.