همراه اول
6. ارديبهشت 1394 - 9:09   |   کد مطلب: 23409
صعود پاس منتقدان را خلع سلاح می‌کند؟
درست مثل انتخابات ریاست جمهوری هر 4 سال یک‌بار پاس آبستن حوادث بزرگی بوده است؛ از انتقال این تیم در سال 86 به همدان بگیرید تا سقوط پاس به لیگ یک در سال 90، اتفاقاتی که اتفاقاً در فصل بهار رخ داد و شاید قرار است به رسم بازی روزگار، این بار نیز اتفاقی بزرگ در اردیبهشت‌ماه برای تیمی‌رخ دهد که قهرمانی آسیا را با خود به یدک می‌کشد.

 تیم پاس، سال 86 به همدان آمد و پس از آن همواره مورد هجمه انتقادات قرار گرفت. اتفاقی که بیش از حد تصور به آن پرداخته شد و بدتر اینکه سقوط این تیم به لیگ دسته یک فوتبال باشگاه‌های کشور در سال 90 خوراک خوبی برای منتقدان فراهم کرد.

از همان ماه‌های نخست این انتقال ابتدایی‌ترین افرادی که در صف انتقاد این تصمیم قرار گرفتند، عادل فردوسی‌پور با برنامه‌اش بود. پیشکسوتان پاس نیز بارها و بارها دولت و تربیت بدنی وقت را مورد انتقاد قرار دادند تا پاس همیشه در همدان سوژه انتقاد مردان فوتبالی و حتی غیرفوتبالی باشد!

آن زمان دست‌اندرکاران ورزش همدان و مسئولان باشگاه پاس بر این عقیده بودند که برنامه 90 حيات خلوت افرادي شده كه هدفگذاري آنها از اين برنامه تشويش اذهان عمومي عليه سياست‌هاي دولت و نظام مقدس جمهوري اسلامي در امر ورزش به‌ويژه فوتبال بوده است.

آن روزها فردوسي‌پور در حالي بر هجمه انتقادهاي شخصي و يكطرفه خود عليه واگذاري تيم‌ها در برنامه 90 افزوده بود كه دولت را بارها مقصر اين انتقال‌ها می‌دانست و سبب تحريك و تشويش اذهان عمومي می‌شد.

همین چند ماه پیش هم حسین فرکی از کوره در رفت و علیه پاسی‌ها تاخت. به هر حال از هرکه انتظار می‌رفت از حسین فرکی که همگی آن را با اخلاق خوبش می‌شناسیم کمتر توقع داشتیم که بخواهد در نشست خبری پیش از بازی با سپاهان و ملوان سر صحبت در خصوص انتقال پاس به همدان را باز کند. موضوعی تکراری که در 8 سال اخیر خیلی‌ها به آن پرداخته‌اند و در این بین مربی سابق تیم ملی دوباره پرونده‌ای را بازخوانی کرد که پرداختن به آن از حوصله خارج است!

البته در سال‌های اخیر تنها عادل فردوسی‌پور دست به انتقادات ناجوانمردانه علیه پاس نزده و خیلی افراد از جمله حسن حبیبی و سردار آجرلو بارها به این موضوع پرداخته‌اند.

آجرلو بارها تصمیم گرفت به هر نحوی که شده با مساعدت رفقایش پاس را به تهران بازگرداند. اما هربار با سد محکم نفرات متعصبی چون کاظم اولیایی روبه‌رو می‌شد. اولیایی به عنوان نخستین مدیر عامل باشگاه پاس همدان یک‌بار با انجام مصاحبه‌ای جالب اعلام کرد که "هر سازمانی برای خودش تعریف و شرح وظایف دارد و با توجه به همان‌ها پیش می‌رود. ما نمی‌توانیم به سازمانی شرح وظایف بدهیم. براساس همین شرح وظایف بود که نیروی انتظامی‌ هم که وظیفه خودش را برقراری نظم و امنیت می‌دانست در سال ۸۶ تصمیم گرفت تیم‌داری نکند."

اولیایی، استاد بازی با کلمات است. مردی که موهایش را در فوتبال سفید کرده و با ریز و درشت آن بیگانه نیست. وی در زادگاهش همدان محبوبیت‌های زیادی دارد و به خوبی پیداست که این محبوبیت زمان انتقال پاس به همدان دوچندان شد. مردی که طراح انتقال قهرمان آسیا به همدان بود و پس از این اتفاق پای انتقادات همه‌جانبه فوتبالی‌ها نیز ایستاد. اولیایی، با استقلال قهرمان آسیا شده و خدماتش به فوتبال بر هیچکس پوشیده نیست. وی در پاس برنامه‌های زیادی در سر داشت که هریک به نحوی پنبه شد!

اولیایی ابتدا درخصوص انتقادات همیشگی منتقدان در خصوص این انتقال سر صحبت را باز می‌کند. "من طراح انتقال بوده‌ام و همیشه از کاری که انجام داده‌ام دفاع می‌کنم. هیچ‌وقت اجازه نمی‌دهم درخصوص پاس حاشیه‌سازی کنند و تا وقتی خود را جدا از فوتبال ندانم برابر منتقدان پاس قد علم می‌کنم. بهتر است پیشکسوتان پاس با این مسأله کنار بیایند که این انتقال تصمیم ناجا بوده و پاس دیگر به تهران بازنخواهد گشت"!

وی در ادامه می‌گوید: من نگران بالا آمدن پاس در این فصل یا سال بعد نیستم. توصیه من این است که مدیران باشگاه با برنامه‌ریزی 3 ساله امور را پیش ببرند. نباید مدیریت دستخوش تغییر شود تا دوباره کادر جدید همه چیز را از نو آغاز کند و نبود ثبات در مدیریت همه امور را از روال خارج کند. پاس امسال نتیجه نگیرد، مصیبت رخ نداده و من آینده روشنی برای این تیم ترسیم می کنم.

اولیایی، سپس از کار بزرگ همدانی‌ها سخن به میان می‌آورد و می‌افزاید: همان‌طور که همه می‌دانند پاس تیم ریشه‌دار و بزرگی در ایران است. زمان انتقال، نیروی انتظامی‌ بر حسب وظیفه ذاتی خود اجازه‌ای برای تیمداری در فوتبال و هزینه در این رشته ورزشی نداشت. احمدی‌مقدم که از مدیران شجاع مملکت است، همان روزها رسماً اعلام کرد که اعتباری که برای من مهم خواهد بود نظم و امنیت کشور است نه تیمدرای در فوتبال! وی مرد شجاعی است که حاضر نشد پول نظم و امنیت کشور را در فوتبال هزینه کند. بر همین اساس باشگاه پاس آزاد شد. بد نیست مردم بدانند که پاس آن زمان در 38 رشته ورزشی فعالیت می‌کرد. وقتی احمدی‌مقدم بنابر خواسته ستاد کل نیروهای مسلح حاضر به تیمداری نشد این 38 رشته ورزشی از جمله والیبال، کشتی و تکواندو منحل شدند و تنها فوتبال ماند. نکته‌ای که مهم است و خیلی‌ها به آن توجه ندارند اینکه ما و همدان جور بقای این تیم را کشیدیم.

مدیرعامل اسبق تیم پاس همدان در پایان با امیدواری به بازی هفته پایانی پاس نگاه می‌کند و می‌گوید: دلم روشن است که پاس در این بازی موفق می‌شود و نتایج طوری رقم خواهد خورد که دوباره به لیگ برتر بازگردیم. اگرچه چنین اتفاقی هم رخ ندهد باز تأکید می‌کنم که مصیبت رخ نداده است. به اعتقاد من برای پاس همه چیز را نباید به هفته آخر و امسال وصل کرد. این تیم به برنامه‌ریزی چند ساله نیاز دارد.

چیزی که پیداست اینکه حرف و حدیث‌ها از همان روز نخست انتقال پاس تهران به همدان زاییده ذهن برخی افراد شده و تداوم هم خواهد داشت. حرف‌هایی که درست مثل آب در هاون کوبیدن است. خیلی‌ها در این 8 سال کوشیده‌اند تا انتقال پاس به همدان را غيرقانوني جلوه بدهند و مغرضانه به همداني‌ها تاخته‌اند اما نباید فراموش کرد که این انتقال تصمیم تربیت بدنی وقت و ناجا بوده و مشخصاً این انتقال، تصمیم چشم ‌بسته‌ای نبوده است.

به هرحال هر عمل، عکس‌العملی خواهد داشت و انتقاد مردانی چون حسین فرکی و حمید استیلی پاسخ قاطعانه نفراتی چون کاظم اولیایی را در پی دارد که دفاعی اتوبوسی در قبال منتقدان فوتبال همدان و پاس ایجاد کرده‌اند!

مخلص کلام اینکه حرف و حدیث‌ها در خصوص انتقال پاس به همدان اردیبهشت‌ماه سال 86 ورد زبان‌ها شد و این تصمیم در خرداد ماه همان سال عملی شد. اردیبهشت‌ماه سال 90 به لیگ یک آمدیم و شاید قرار بر این است تا در اردیبهشت‌ماه سال 94 دوباره راهی لیگ برتر شویم. اتفاقی که دور از دسترس نیست و اگر رخ بدهد منتقدان را هم برای همیشه خلع سلاح می‌کند.

ایسنا

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار