همراه اول
12. بهمن 1394 - 9:28   |   کد مطلب: 26343
نگاهی به پیشینه بانوی المپیکی ایران / مه لقا جام بزرگ ، نماینده طلایی ایران در المپیک ریو
مه لقا جام بزرگ پنجمین سهمیه المپیک را برای تیراندازی ایران به ارمغان آورد.

به گزارش همدان ورزش؛ المپیک یکی از بزرگترین رویدادهای رسانه‌ای است و در سیدنی در سال ۲۰۰۰ بیش از ۱۶٬۰۰۰ گزارشگر و روزنامه‌نگار حضور داشتند و حدود ۸/۳ میلیارد بیننده از طریق تلویزیون بازیها را مشاهده کردند.

رشد المپیک یکی از بزرگترین مشکلاتی است که المپیک در حال حاضر با آن مواجه‌است. گرچه در دهه ۱۹۸۰، ورود ورزشکاران حرفه‌ای و کمک مالی توسط شرکت‌های بزرگ بین المللی مشکلات مالی را برطرف کرد، اما شمار زیاد ورزشکاران، خبرنگاران و تماشاچیان شهرهای میزبان را در مورد سازماندهی المپیک با مشکل مواجه می‌کند. در حال حاضر ۲۰۳ کشور در رقابتهای المپیک شرکت می‌کنند. 

کمیته بین المللی المپیک (IOC) که اکنون ژاک روژ ریاست آنرا بر عهده دارد، قلب نهضت المپیک را تشکیل می‌دهد. از این کمیته به عنوان دولت المپیک یاد می‌شود، زیرا کار حل و فصل مشکلات، تصمیم گیریهای حیاتی مانند انتخاب میزبان مسابقات و برنامه ریزی برای المپیک بر عهده این کمیته‌است.

نهضت المپیک متشکل از هر شخص و ارگانی است که در المپیک نقش دارند، مثل هیئت‌های داوری ورزش ملی، ورزشکاران، رسانه‌ها و حمایت کنندگان بازی‌های المپیک

شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی اولویت بازیهای المپیک هستند  و تنها چند دوره معدود از بازیها در مکان‌های دیگر بوده که این مکان‌ها نیز محدود به شهرهای آسیای شرقی می‌شود.

نهضت المپیک نمادهای بسیاری دارد که بیشتر آنها نشان دهنده ایده‌ها و ایده آل‌های کوبرتین هستند. معروفترین نما در این میان حلقه‌های المپیک است. این پنج حلقه در هم بافته شده نمادی از اتحاد میان پنچ قاره‌است.

مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۰۴ در ۲۸ رشته ورزشی برگزار شد و اگر هر رشته ورزشی، از قبیل ورزشهای آبی، به طور جداگانه شمرده می‌شد، شمار رشته‌های ورزشی به ۳۷ می‌رسید. ۹ رشته ورزشی در برنامه اولین المپیک جای داشتند و در تمام دوره‌های بعد نیز برگزار شدند . 

 

آخرین المپیک زمستانی در ۷ رشته ورزشی برگزار شد و اگر بخواهیم هر رشته ورزشی، از قبیل اسکی، واسکیت را به طور جداگانه بشماریم، باید بگوییم با ۱۵ رشته ورزشی برگزار شد. از میان این رشته‌ها، اسکی بیرون از جاده، اسکیت بازی نمایشی، هاکی روی یخ، عملیات مرکب اسکاندیناویایی، پرش با اسکی، و اسکیت سرعت در برنامه تمامی المپیک‌های زمستانی قرار داشته‌است. افزون بر آن اسکیت نمایشی و هاکی روی یخ حتی قبل از ظهور مسابقات المپیک زمستانی، بخشی از مسابقات المپیک تابستانی بود و تیمها در این زمینه با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند.

در سالهای اخیر، کمیته ملی المپیک به منظور جلب توجه تماشاگران چندین ورزش دیگر را نیز به برنامه مسابقات افزوده‌است. به عنوان مثال می‌توان به اسنو بورد و والیبال ساحلی اشاره کرد. رشد المپیک همچنین باعث می‌شود که ورزش‌های کم طرفدار مانند پنج گانه مدرن یا ورزشهای پر هزینه (قایقرانی آب‌های آرام) جایگاه خود را در برنامه المپیک از دست بدهند.

المپیک ریو 2016 

المپیک تابستانی ۲۰۱۶ که با نام رسمی «بازی‌های المپیاد سی و یکم» شناخته می‌شود از ۳۰ ژوئیه تا ۱۵ اوت ۲۰۱۶ میلادی (۱۵ تا ۲۵ مرداد ۱۳۹۵)، در شهر ریو دوژانیرو در کشور برزیل برگزار خواهد شد.

شهر ریو دوژانیرو به عنوان میزبان این بازی‌ها در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۰۹ میلادی، توسط کمیته بین‌المللی المپیک انتخاب شد.

با توجه به قراردادهای کنونی، این بازی‌ها از ان. بی. سی در ایالات متحده پخش خواهند شد. ۲۸ رشته ورزشی در این المپیک برگزار خواهد شد و رشته‌های راگبی ۷نفره و گلف برای اولین بار به برنامه مسابقات اضافه شده‌اند.

مه لقا جامه بزرگ ملی پوش تیرانداز همدانی  توانست با قرار گرفتن در سکوی دوم مسابقات هند نخستین سهمیه المپیک ریو2016 رابرای ورزش همدان بدست آورد.

 

آشنايي با تيرانداز المپيکي ايران

 

مه لقا جام بزرگ متولد 1370 در همدان متولد شد وی فرزند بزرگ خانواده و در حال حاضر دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه بوعلی سینا همدان است .

وی   با حجاب اسلامی خود بارها مورد تمجدید رسانه های جهان قرار گرفته است . و بارها عنوان کرده که من این نوع پوشش را دوست دارم  من حجاب را کاملا از خانواده یاد گرفتم و شناختم اما هیچ وقت اجباری از سوی خانواده نبوده من این نوع پوشش را دوست دارم و چون به این پوشش علاقه دارم  حتی اگر مشکلی هم در فعالیت ورزشی ام ایجاد می کرد مانعی نداشت. اما هیچ مشکلی هم برای رشته ورزشی ایجاد نمی کندوی مدال های متعددی چه در مسابقات داخلی و چه خارجی دارد.

 

وی در مورد سابقه  ورزشی خود گفته است:من قبل از تیراندازی در رشته بسکتبال فعالیت میکردم اما حالا به هیچ من حجاب را کاملا از خانواده یاد گرفتم و شناختم اما هیچ وقت اجباری از سوی خانواده نبوده و درپاسخ سوال

دوم شما باید بگویم که خوشبختانه به این شکل نیست اما اگر هم بود من این نوع پوشش را دوست دارم

مه‌لقا جام بزرگ اولین ورزشکار ایرانی است که سهمیه المپیک لندن را گرفت. او همچنین نخستین زن ایرانی است که در ماده تفنگ بادی از فاصله ۱۰ متر، ایران را صاحب سهمیه کرد. او در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی مونیخ در سال ۲۰۱۰، برای اولین بار موفق به حضور در مرحله فینال شد و با قرار گرفتن در رده پنجم جهان، توانست ایران را صاحب سهمیه المپیک کند. در بازی‌ها با کسب ۳۹۱ امتیاز چهل و سوم و از دور رقابت‌ها حذف شد.

مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا با حضور 575 ورزشکار از 32 کشور آسیایی از پنجم دی ماه به میزبانی کشور هندوستان برگزار شد و 35 سهمیه المپیک در آن توزیع می شوند که در ادامه ر‌قا‌بت‌های تیراندازی قهرمانی آسیا، مه لقا جام بزرگ موفق شد به مدال نقره تفنگ سه وضعیت بانوان برسد و سهمیه حضور در المپیک ریو را نیز به دست بیاورد وی پنجمین تیرانداز ایرانی است که جواز حضور در المپیک را می‌گیرد.

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار