همراه اول
7. مهر 1396 - 7:31   |   کد مطلب: 27207
تنی چند از کارشناسان ورزشی همدان با تاکید بر اینکه ورزش اصلی ترین سد در مقابل اعتیاد است؛ از روند بی رویه ی رشد اعتیاد در جامعه به شدت انتقاد کردند.

دکتر علی یلفانی در گفتگو با خبرنگار همدان ورزش؛ با ابراز تاسف از افزایش بی رویه اعتیاد در سطوح مختلف جامعه؛ اظهار داشتت: این روند بی رویه در مقاطعی

کم رنگ شده، اما متاسفانه امروز شاهدآن هستیم که این معضل به امری عادی در بین برخی افراد تبدیل شده است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان اضافه کرد: این مهم نه تنها در بین مردان، بلکه برای برخی از بانوان نیز به امری عادی تبدیل شده است، تاجایی

که امروزه استعمال دخانیات و برخی از مخدرهای صنعتی به نوعی یک کلاس و پرستیژ محسوب می گردد.

 

وی با انتقاد از برخی رسانه های گروهی، گفت: در این بین نقش برخی از رسانه های دیداری در ترویج استفاده از دخانیات بسیار پر رنگ بوده است.

 

دکتر یلفانی بیان کرد: یکی از بهترین راه هایی که باعث می شود جوانان از مواد مخدر کناره گیری کنند پرداختن به ورزش هایی است که می تواند در کنار سلامت جسمانی، سلامت روحی آنان را نیز تامین کند.

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با اشاره به سخن برخی جوانان مبنی بر اینکه وقتی برای ورزش ندارند، گفت: متاسفانه همین جوانان که از کمبود وقت گلایه می کنند، بیشتر اوقات خود را در شبکه های اجتماعی سپری کرده و آنگاه از کمبود وقت گلایه می کنند.

 

حرکات ورزشی منشا تولید هورمون های شادابی در جوانان

 

وی تصریح کرد: انجام حرکات ورزشی باعث می شود تا هورمون های شادابی در بدن ترشح گردد که بعد از انجام این عمل فرد به صورت ناخودآگاه خواهد دید که بیشتر خلاهای روحی وی که مهمترین آنها حس خود بزرگ بینی و عوامل عاطفی است برطرف شده است.

 

این باستانی کار همدانی عنوان داشت: اگرچه در برخی از مناطق استان امکانات ورزش آن طور که باید و شاید در دست رس افراد نیست؛ اما این موضوع دلیل خوبی برای نپرداختن به امر ورزش نیست، چرا که پیاده روی نیاز به هیچ گونه امکانات خاصی ندارد و جزء بهترین ورزش ها محسوب می گردد.

 

دکتر یلفانی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد بسیار شدید از ورزش هایی که این روزها بدون هیچ گونه توجهی به فنون آنها رواج پیداکرده است؛ اظهارکرد: متاسفانه ورزش هایی همچون بدنسازی که در آن از کراتین و سایر مواد انرژی زا مصرف می گردد، باعث شده است تا اعتیاد به نوعی در بین جوانان رواج پیدا کند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: مصرف کراتین خود باعث می شود تا فرد به نوعی معتاد به این مواد گردد که بعد از مدتی مصرف آن بی رویه گردیده که حتی در برخی از موارد نیز باعث مرگ افراد گردیده است.

 

 

وی افزود: در برخی از باشگاه های سطح شهر شاهد هستیم که برخی از افرادی که به نوعی خود را ورزشکار می دانند به منظور داشتن اندامی زیبا و بالا بردن وزنه های سنگین تر از این مواد به شدت خطرناک استفاده می کنند.

 

دکتر یلفانی در ادامه ابراز کرد: با همگانی کردن ورزش قطعا می توانیم گرایش افراد به ویژه نسل جوان به مواد مخدر را کاهش داده و جامعه ای پویا داشته باشیم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با مهم خواندن نقش رسانه های جمعی، تاکید کرد: با استفاده از این ابزار که امروزه در همه جا قابل دست رسی است می توانیم در ترویج نقش ورزش به منظور پیشگیری از اعتیاد گام های موثری را برداریم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدآن می رود تا مسئولین امر بتوانند با بهره گیری از تجارب افراد خردمند جامعه را به سمتی حرکت دهند که حتی استعمال یک عدد مواد دخانی نیز به یک ننگ بزرگ تبدیل گردد.

 

واردات بی رویه مواد مخدر صنعتی نیرنگ دشمن بعد از انقلاب

 

حمدیه، به عنوان دیگر کارشناس مدنظر خبرنگار همدان ورزش، با اشاره به هجوم همه جانبه دشمن علیه ملت ایران، گفت: بعد از پایان جنگ تحمیلی و هنگامی که دشمن از شکست ایران نامید گردید به جنگ نرم روی آورد که وارد کردن مواد مخدر به ویژه در حوزه صنعتی یکی از مهمترین اهدافی بود که دشمن آن را دنبال کرده و می کند.

 

 

این پیشکسوت ورزشی با بیان اینکه اعتیاد یکی از اصلی ترین عواملی است که می تواند بنیان خانواده را به شدت تهدید کند، اظهار داشت: این بلای خانمان سوز در جامعه امروزی ما باعث شده است تا بسیاری از خانواده های به شدت دچار مشکل شده و در بیشتر موارد نیز به متلاشی شدن بنیان خانواده تبدیل گردد.

 

حمدیه یکی از اصلی ترین راههای پیشگیری از اعتیاد را نهادینه کردن آن در سطوح مختلف جامعه عنوان و تصریح کرد: اگر بتوانیم با راه اندازی مراکز استعداد یابی ورزشی کودکان را از همان ابتدا با ورزش  آشنا نماییم، قطعا توانسته ایم به مقابله جدی با اعتیاد بپردازیم.

 

این کارشناس ورزشی عنوان کرد: با  همان طور که تجربه ثابت کرده است، اگر کاری را از دوران کودکی برای فردی آغاز نماییم قطعا این روند در تمامی دوران زندگی وی نهادینه شده و آن را به صورت روزانه و اتوماتیک انجام می دهد.

 

وی گفت: ورزش و به ویژه ورزش های همگانی یکی از اموراتی است که باید از کودکی در فرد نهادینه گردد که این امر در دوران بزرگسالی می تواند وی را نه تنها از نظر سلامت جسمانی بیمه کند بلکه باعث گردد تا شخص حتی به فکر استعمال مواد مخدر هم نیوفتد.

 

حمدیه در پایان با بیان این مطلب که فرهنگ سازی در هر زمینه ای را باید از دوران کودکی آغاز کرد، خاطرنشان کرد: پرداختن به محاسن ورزش به ویژه در دوری کردن از اعتیاد خود می تواند بیشتر مشکلات جامعه را حل کرده و باعث گردد که جوانان و نوجوانان به دلیل کسب آگاهی های لازم و کافی دیگر به سراغ این بلای خانمان سوز نروند.

 

 

خبرنگار همدان ورزش همچنین در پایان به سراغ حمداله چارروسایی، کارشناس اداره تربیت بدنی همدان رفت و با وی نیز گپ و گفتی کوتاه را ترتیب داد.

 

چارروسایی با بیان اینکه در بین ورزشکاران حرفه ای همدان تا کنون هیچ گونه اعتیاد به مواد مخدر گزارش نشده است، گفت: خوشبختانه ورزشکاران همدانی از آنجایی که نسبت به مضرات بسیار مواد مخدر آگاهی های کامل را دارند به هیچ عنوان تا کنون به سراغ این مواد نرفته اند.

 

وی با بیان اینکه احتمال مصرف مخدرهای صنعتی در بین برخی از جوانان که در سطوح مبتدی فعالیت می کنند، وجود دارد گفت: با توجه به تعدد بسیار ورزشکاران همدانی، در سطوح مبتدی احتمال وجود چنین افرادی وجود دارد، اما تاکنون نیز چنین مطلبی به این اداره گزارش نشده است.

 

کارشناس اداره تربیت بدنی همدان در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است یک معتاد ورزشکار شود اما هیچگاه یک ورزشکار حقیقی معتاد نمی شود . 

 

انتهای پیام/

 

   

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار