همراه اول
10. فروردين 1396 - 11:21   |   کد مطلب: 22006
مهد ورزش زورخانه ای کشور در حسرت خانه
ورزش پهلوانی و زورخانه ای نماد فرهنگ ایرانیان ودارای تاریخی کهن وهمدان نیز یکی از قطبهای این ورزش است اما احداث زورخانه ای مدرن در شأن پهلوانان نیازی است که بسیار در همدان احساس می شود.

برای ایرانیان حضرت علی (ع)، امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و تک تک ائمه اطهار پهلوانانی هستند که همیشه باید از آنها الگو بگیریم.

حضرت علی (ع) شیر میدان نبرد با دشمن است اما همیشه مرام پهلوانانه در نبردهای این بزرگوار نشان داده که ارزش های والای معنوی فراتر از هر چیزی است و ورزشکاران در رشته زورخانه ای با تمسک به مولای متقیان امام علی (ع) گام بر می دارند و جایگاه معنوی این رشته بسیار فراتر از جایگاه قهرمانی آن است.

در دوران باستان ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو جداناپذیر زندگی ایرانیان بوده و تاریخ زورخانه به قرن هفتم و به فعالیت پوریای ولی برمی گردد.

با ورود اسلام به ایران این ورزش رنگ و روی اصلی خود را پیدا و در دوران صفویه و زندیه، کشتی پهلوانی دورانی طلایی و پر رونق خود را سپری کرد و در هر شهری صدها پهلوان به کشتی گرفتن و آموختن فنون و آیین پهلوانی مشغول بودند.

افتتاح زورخانه در آران و بیدگل

در دوران قاجار علاقه به کشتی چنان افزایش یافت که ناصرالدین شاه شخصی به نام صاحب الدوله را مامور گسترش و توسعه کشتی کرد و رقابت پهلوانان را در میادین مختلف شهر رواج داد.

هر سال با برگزاری رقابت‌ ها، پهلوانان ایران از دل این مسابقات معرفی می‌ شد و بازوبند پهلوانی را به صورت امانت برای یک سال در اختیار می‌ گرفت تا در صورت تکرار این قهرمانی در سه سال پیاپی صاحب بازوبند پهلوانی شود و شاید کمتر کسی باشد که سریال "پهلوانان نمی میرند" را به خاطر نیاورد که چطور ارزش پهلوانان در بازار و کوچه محله زبانزد بود و ایرانیان برای پهلوانان خود ارزشی والا قائل بوده اند.

بی راه نگفته ایم اگر بگویم در مرام این پهلوانان، زورخانه مسجد دوم است جایی که در آن دائم نام خداوند و ائمه ورد زبان است و رسم های زیبایی نظیر گلریزان ها در زورخانه ها صورت می گیرد که حرکتی زیبا و پسندیده است.

مراسم گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی

امروزه مسابقات ورزش باستانی به صورت تیمی در یکی از شهر های ایران صورت می‌ گیرد که در آن هر تیم شامل ۱۰ نفر است و یک نفر مرشد، هشت ورزشکار و یک میان‌دار این ورزش را انجام می‌دهند.

همچنین این ورزش به نام ایرانیان در جهان ثبت شده است که افتخاری بسیار بزرگ است.

۲۰ زورخانه در استان همدان فعالیت می کنند

اما در خصوص وضعیت استان همدان در این ورزش کهن، رئیس هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان همدان با اشاره به قدمت بالای این ورزش در همدان اظهار داشت: اولین پهلوان همدان به قرن هفتم و زمانی که پوریای ولی در این ورزش فعالیت می کرد مربوط می شود و همدانی ها پهلوانی داشتند به نام پهلوان "پیله همدانی" که قدرت و تخصص بسیاری در این رشته داشت.

محمدمهدی پویا افزود: علی میرزای همدانی، احمد کوه کش، سید احمد بطائی، پهلوان گودرزی، پهلوان قیاسی، پهلوان سید میرزا آقا سجادی، محمد قاسم بکتاش تویسرکانی و عزت الله بیات نیز از دیگر پهلوانان این استان بوده اند.

وی با اشاره به تعداد زورخانه های استان همدان گفت: ۲۰ زورخانه در شهرهای همدان، اسدآباد، ملایر و نهاوند فعالیت می کنند که هفت زورخانه آن در شهر همدان قرار دارد.

مراسم گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی

پویا عنوان کرد: به زودی در شهرهای فامنین و مریانج نیز زورخانه هایی احداث خواهد شد.

رئیس هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان همدان بیان کرد: متاسفانه زورخانه مدرن و امروزی در استان همدان وجود ندارد.

وی یادآور شد: اما خوشبختانه استانداری همدان در این زمینه قول های مساعدی را داده اند که زمینی برای احداث این زورخانه در اختیار هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای همدان قرار دهند.

پویا با بیان اینکه مربیان و داوران خوبی در این رشته در همدان فعالیت می کنند، گفت: همدان در این رشته داور بین المللی در همدان دارد و مربیان توانمندی زیر نظر مربیان مجرب فعالیت کرده و آموزش دیده اند.

رئیس هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان همدان افزود: همچنین مرشدهای بسیار توانمند و تحصیل کرده در زورخانه های همدان فعالیت دارند.

مراسم گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی

وی با اشاره به جایگاه هیئت همدان در کشور گفت: با وجود امکانات پیشرفته و مدرنی که سایر استان ها نظیر تهران، اصفهان و شیراز وجود دارد اما ورزشکاران همدان در تمامی مسابقاتی که شرکت می کنند در جایگاه خوبی قرار می گیرند.

پویا عنوان کرد: هیئت همدان همیشه جزو چندین هیئت برتر کشور قرار داشته و در مقایسه با استان هایی که امکانات پیشرفته ای در این ورزش در اختیار دارند استان همدان توانسته جایگاه مناسبی را کسب کند.

یکی از مرشدان استان همدان نیز گفت: همدان دارای پهلوانان بسیار خوبی بوده و از این حیث دارای پتانسیل بالایی است و باید در این راستا به پهلوانان توجه شود.

وی ابراز داشت: بسیاری از استان ها دارای زورخانه مدرن هستند که متاسفانه همدان از این غافله به دور مانده است و باید در این راستا تدابیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه همدان به اندازه کافی دارای مرشد است و در این راستا مشکلی ندارد، اظهار داشت: مرشدان استان همدان در زورخانه ها از شعرهای عرفانی و حماسی استفاده می کنند.

این مرشد همدانی با بیان اینکه اکثر مرشدان از شاهنامه استفاده می کنند، افزود: مطالب ارائه شده توسط مرشدان دارای سبک خاصی است و تمام حرکات یک خواندن جداگانه دارد.

با توجه به مطالب ارائه شده امید است تا در همدان نیز مانند سایر استان های کشور ورزشکاران فعال در رشته باستانی و ورزش زورخانه ای شاهد زورخانه ای در شان پهلوانان استان باشند و همچنین امید می رود فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای بیش از پیش مطرح شود و مردم همدان شاهد برگزاری همایش هایی در استان باشند تا جوانان و نوجوان با روش و منش پهلوانی بیشتر آشنا شوند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار