همراه اول
13. مرداد 1398 - 10:32   |   کد مطلب: 34223
بهترین و بدترین غذاها برای کبد را بشناسید
با بهترین و بدترین غذاها برای حفظ سلامتی کبد که نقش حیاتی در بدن انسان ایفا می کند، بیشتر آشنا شوید.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، 

کبد فعالیت های بسیار حیاتی و گوناگون برای بدن انجام می دهد از جمله ترشح آب صفرا برای کمک به هضم غذا، از بین بردن سموم ناشی از الکل، داروها و متابلویسم از کارهای مهم کبد محسوب می شود. سلامت کبد برای عملکرد عمومی بدن حیاتی است. در لیست زیر با بهترین و بدترین غذاها برای کبد آشنا خواهید شد.

بهترین و بدترین غذاها برای کبد

جودوسر

غذاهای حاوی فیبر بالا برای کارکرد بهتر کبد، بهترین هستند. اگر بخواهید یک گزینه عالی را برای شروع روز انتخاب کنید، جو دوسر را امتحان کنید. تحقیقات نشان می دهد جو دوسر می تواند چربی شکمی را کاهش دهد که به گزارش نیک صالحی یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از بیماری های کبدی است.

 

جو دوسر

اجتناب از غذاهای چرب

سیب زمینی سرخ شده و انواع برگرها انتخاب خوبی برای داشتن یک کبد سالم نیستند. خوردن مواد غذایی با چربی های اشباع شده، کار کبد را سخت می کند. در بلند مدت منجر به التهاب شدید کبد شده که با نام “سیروز” شناخته می شود.

بروکلی

اگر می خواهید کبدتان را سالم نگه دارید، مقدار زیادی سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بروکلی می تواند بخشی از این استراتژی باشد. برخی از مطالعات اظهار دارند مواد غذایی ترد و جویدنی، می تواند کبد را از بیماری کبد چرب غیرالکلی محافظت کند. اگر بروکلی بخارپز شده به نظرتان خوشمزه نمی رسد آن را با برخی مواد دیگر مثل سیر یا سرکه بالزامیک طعم دار کنید.

 

بروکلی

قهوه

اگر نمی توانید روز خود را بدون نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز کنید، شاید خوشحال شوید اگر بدانید این نوشیدنی مزیت هایی نیز برای کبد دارد. مطالعات نشان می دهد نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز کبد را از آسیب های ناشی از رژیم غذایی ناسالم محافظت کرده و خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهد.

اعتدال در خوردن قند و شکر

شیرینی زیاد برای کبد مضر است و کار آن را سخت می کند چراکه بخشی از کار کبد این است که شکر را تبدیل به چربی می کند. اگر در مصرف شیرینی جات زیاده روی کنید، کبد مقدار زیادی چربی تولید کرده و در نهایت دچار بیماری کبد چرب خواهید شد.

 

شکر – بهترین و بدترین غذاها برای کبد

آب

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای کبد خود انجام دهید این است که وزن خود را متعادل و سالم نگه دارید. عادت کنید به جای خوردن نوشیدنی های شیرین مثل انواع نوشابه و یا نوشیدنی های انرژی زا ورزشی، آب بنوشید.

چای سبز

این چای حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام کاتچین است که می تواند از برخی از انواع سرطان از جمله کبد جلوگیری کند. اگر خودتان چای سبز را دم کرده و داغ بنوشید، کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. آیس تی (چای سرد) و چای سبزهای از پیش آماده شده حاوی میزان کمتری از این نوع آنتی اکسیدان هستند.

 

چای سبز

بادام

همچنین بخوانید :  حقایق جالب در مورد برخی مواد غذایی که به راستی متعجب می شوید! +عکس

آجیل ها به خصوص بادام منبع غنی ویتامین E است که کبد را در برابر بیماری کبد چرب محافظت می کند. بادام برای قلب نیز مفید است، بنابراین این بار وقتی هوس خوردن خوراکی به سرتان زد، یک مشت بادام را به جای اسنک های ناسالم بخورید. همچنین می توانید بادام را به سالاد اضافه کرده و از جویدن آن همراه سالاد لذت ببرید.

بهترین و بدترین غذاها برای کبد و جلوگیری از بیماری های کبدی

روی نمک سرپوش بگذارید

بدن شما به نمک نیاز دارد ولی نه به آن اندازه که احتمالا روزانه مصرف می کنید! رژیم غذایی با سدیم بالا می تواند منجر به فیبروزاست که اولین مرحله برای ابتلا به زخم کبدی محسوب می شود. چند راه کار ساده برای جلوگیری از این امر وجود دارد. باید از غذاهای فراوری شده مانند بیکن یا کالباس اجتناب کنید. به جای سبزیجات کنسروی از انواع تازه آن استفاده کرده و وسوسه خود را برای برداشتن نمکدان از روی میز کنترل کنید!

 

نمک – بهترین و بدترین غذاها برای کبد

اسفناج

سبزیجات برگ سبز آنتی اکسیدانی بسیار قوی به نام گلوتاتیون دارند که برای سلامت و عملکرد خوب کبد مفید است. اسفناج از جمله سبزیجاتی است که آماده سازی آن برای خوردن بسیار آسان است و می تواند یک پایه عالی برای سالادهای شام باشد. اسفناج با سیر و روغن زیتون نیز طعم خوبی پیدا می کند و همچنین می توانید مقداری پنیر پارمسان تازه نیز روی آن بپاشید.

بلوبری

بلوبری ها حاوی یک ماده مغذی به نام پلی فنل هستند که برای محافظت از کبد در مقابل بیماری کبد چرب مفید است. اگر خوردن بلوبری برای شما خوشایند نیست، شکلات تلخ، زیتون و آلو نیز سرشار از پلی فنل هستند.

 

بلوبری

سبزیجات خشک و ادویه ها

دوست دارید که در یک زمان هم از کبد و هم از قلب تان مراقبت کنید؟ بنابراین مقداری اورگانو، مریم گلی یا رزماری روی غذاهایتان بپاشید. این سبزیجات خشک منبع خوبی از پلی فنل های سالم هستند و مزیت دیگر آنها این است که به شما در استفاده کمتر از نمک کمک خواهند کرد. دارچین، پودرکاری و زیره نیز مفید هستند.

محدود کردن اسنک های بسته بندی شده

این بار وقتی هوس خوردن اسنک های بسته بندی به سرتان زد در عوض از خوراکی های سالم تر مصرف کنید. مشکل اصلی مضر بودن خوراکی هایی نظیر چیپس و یا دیگر محصولات پخته و بسته بندی شده، وجود مقادیر زیادی شکر، نمک و چربی در آنهاست. در محل کار خود اسنک های سالم مثل سیب، کره بادام زمینی ، نیم فنجان خوراک حمص و… همراه داشته باشید.

 

اسنک های سالم

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار