همراه اول
3. مهر 1398 - 9:38   |   کد مطلب: 29771
لطفا در این شرایط ورزش نکنید

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،

در سالیان اخیر مرگهای ناگهانی در حین و یا بعد از ورزش بیش از پیش خودنمایی میکند و تا جایی پیش رفته که برخی از دوستان، همکاران، آشنایان و مشاهیر و سیاستمدارانی که میشناختم و میشناسند نیز در اثر آن از دست رفته اند. بر آن شدیم تا با یک سری از مقالات هم راستا در این زمینه، کمکی هر چند اندک به علاقمندان ورزش کرده باشیم. امیدواریم که موثر واقع شود.

باید بدانیم که مرگهای ناگهانی در ورزش دارای دلائل متعدد میباشند ولی آنچه که بیشتر از سایرین جلو گری میکند مرگهای ناشی از افزایش فشار خون و در نتیجه مرگ مرتبط با سکته های قلبی و مغزی ناشی از آن میباشد.

هر چند همیشه گفته میشود ورزش دوای هر دردی است ولی باید در این مقاله به صورت کاملا هشداری و نه توصیه ای اعلام کنیم که گاهی ورزش نه تنها باعث سلامتی نمیشود بلکه متاسفانه باعث از دست رفتن سلامتی و حتی مرگ افراد هم شده است. در این مبحث کوتاه اشاره ای خواهیم به مشکلاتی که برای افراد با فشار خون بالا در اثر ورزش پیش می آید.

هرچند ورزش در طولانی مدت باعث بهبود بیماری فشار خون میگردد ولی باید بدانیم که فشار خون افراد در طی تمرینات بالا میرود. میزان افزایش فشار خون حین تمرین با توجه به روش اجرا و ماهیت تمرینات متفاوت خواهد بود. بنابراین توصیه اکید میکنیم تا از انجام ورزش در زمانی که احساس میکنید فشار خون شما از حالت طبیعی بالاتر است بپرهیزید. زیرا که افزایش فشار خون ناشی از تمرین به همراه فشار خون بالای فرد تمرین کننده که پیش از تمرین دچار آن شده باعث ایجاد شرایطی خواهد شد که بدن به ناگهان افزایشی غیر قابل تحمل را تجربه نماید و متاسفانه گاهی این امر موجب مرگ ناگهانی ناشی از سکته در افرادی با سابقه بیماری های قلب و عروق میگردد. این شرایط در افراد با سنین بالا و یا افرادی با وزن بالا بیشتر مشاهده شده است.

 

نشانه های فشار خون بالا

اگر فشار خون تان بسیار افزایش یابد، ممکن است علایمی به شرح زیر در شما ظهور کنند:

- سردرد شدید

- احساس خستگی یا گیجی

- مشکلات بینایی

- درد قفسه سینه

- تنفس دشوار

- ضربان قلب نامنظم

- وجود خون در ادرار

- احساس تپش و ضربان هایی در قفسه سینه و گردن و گوش ها

 

چه ورزشهایی خطر بیشتری برای اینگونه افراد ایجاد میکنند؟

البته همانگونه که بیان کردیم در صورت مشاهده شرایط فوق در قبل یا حین تمرین باید بلافاصله تمرین را متوقف نمائید ولی رشته های ورزشی زیر به دلائل ریسک بالاتر خطر جدید تری و حتی مرگ را نیز به دنبال داشته است.

ورزشهای که با حبس موقت تنفس همراه میباشند. نمونه این تمرینات شنا میباشد که در مراحلی از آن سر در زیر آب قرار میگیرد

ورزشهایی نظیر بدنسازی که علاوه بر حبس نفس (البته به اشتباه) دارای بار تمرینی بالایی هستند نیز برای این افراد خطر ساز است.

فعالیتهایی سرعتی و انفجاری

 

چه باید کرد:

در صورتی که با این شرایط مواجه شدید بهترین کمک ایجاد محیط آرام، دراز کشیدن و تماس سریع با اورژانس میباشد.

 

امیدواریم این مبحث مفید واقع شده باشد

منبع: مجله علوم ورزشی

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار