همراه اول
10. ارديبهشت 1396 - 13:34   |   کد مطلب: 31101
نشست مطبوعاتی رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر همدان
شورای دوره چهارم عملکرد قابل قبولی داشت
شورای دوره چهارم عملکرد قابل قبولی داشت
همزمان با روز ملی شورا، نشست مطبوعاتی رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر همدان با خبرنگاران برگزار شد و هر 15 عضو شورای اسلامی شهر همدان در صحن شورا حضور یافتند تا عملکرد 4 ساله خود را مطرح کنند.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،رئيس شوراي اسلامي شهر همدان در این نشست با تأکید بر اینکه قانون مدیریت شهری به‌روز نیست، گفت: قوانین باید از ریشه اصلاح شود و تمام دستگاه‌های بخشی مستقیم و غیرمستقیم به شوراها پاسخگو باشند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، رضا میرزایی همچنین با بیان اینکه شورای چهارم جزو بهترین شوراها در داخل کشور است، معتقد است: با توجه به توانمندی، تجربه و تخصص‌ اعضای هر یک از اعضای شوراهای شهر، در کشور جزو بهترین هاست و این دوره شورا، نمره قابل قبولی دارد.

وی همچنین تأکید کرد: تشکلهای سیاسی و اجتماعی بر اساس شایسته سالاری، تخصص، کارآمدی و توانمندی، کاندیداها را انتخاب کنند نه بر اساس منافع حزبی ، گروهی و فردی.

میرزایی با اشاره به اقدامات خوبی که در شورای چهارم انجام شده، گفت: در 4 ماهه گذشته در شورای چهارم برای سلامت جامعه، 12 قطعه زمین رایگان در اختیار بهداشت و درمان قرار گرفت که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: تقاطع غیرهمسطح شهید قهاری با 600 میلیارد ریال اعتبار و فاز نخست مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی هم در دوره چهارم شورای شهر با حدود 550 میلیارد ریال اعتبار به اتمام رسید.

میرزایی اظهار کرد: برای فراهم شدن زمینه توریستی و گردشگری با ارائه پروانه رایگان در هتل‌های 4 و 5 ستاره در محدوده زمانی 5/1 سال گذشته حدود 10 پروانه ساخت هتل صادر شده است.

وی با اشاره به نیازهای مجموعه آتش نشانی ادامه داد: خریداری نردبان های استاندارد برای این سازمان در شورا مصوب شده، اما شهرداری به علت مشکل نقدینگی موفق به خرید نرده‌بان نشده است.

* توسعه شهر در جهت درست انجام شود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: پس از گذشت 4 دوره شوراهای اسلامی، انتظار می‌رفت شوراها به بلوغی برسند که شرح وظایف خود را به انجام برساند، هرچند در مباحث مختلف اجتماعی، فرهنگی و عمرانی نیازسنجی لازم بود تا مطالبه‌گری از نهادهای مختلف صورت گیرد.

محمدرضا الیاسی در ادامه با بیان اینکه در شورای چهارم 348 جلسه صحن رسمی با 3 هزار و 200 مصوبه داشته ایم، اظهار کرد: شاید اگر مصوبات کمتر و کیفی در شورا داشتیم، تأثیر مستقیم روی مسائل شهر داشت و بهتر بود.

به گفته وی، شورای پنجم هم باید وظایف خود را انجام دهد و دولت‌ها هم حمایت کنند که بهترین تصمیم‌گیری‌ها در هر محله و منطقه را داشته باشیم.

الیاسی با تأکید بر اینکه توسعه شهر باید در جهت درست صورت پذیرد، اظهار کرد: شوراها به روزمرگی دچار شده اند.

* اجرایی شدن 90 درصد مصوبات شورای شهر

سخنگو و رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان هم با تأکید بر اینکه مصوبات شورای چهارم بسیار خوب بوده است، گفت: 90 درصد مصوبات شورای چهارم اجرایی شده است.

کامران گردان در ادامه با بیان اینکه سرانه فضای سبز همدان در شورای چهارم از 2/9 به 6/10 رسیده است، افزود: نصب المان‌های نوروزی از سال 92 به بعد آغاز به‌کار کرد و تابلوهای خیابان‌ها، تابلوهای راهنما، جهت‌نما و شعائر مذهبی در دستور کار زیباسازی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در کمیسیون خدمات شهری شورا در مهندسی ترافیک از پلیس هم پیشگام‌تر بودیم، یادآور شد: در هزینه‌هایی که برای ساخت پل انجام می‌گرفت، باید درآمد شهرداری را درنظر می‌گرفتیم که با کمترین هزینه توانستیم اصلاح هندسی برخی نقاط شهری را داشته باشیم تا نقش مهمی در کاهش تصادفات درون‌شهری داشته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان افزود: 100 نقطه حادثه‌خیز در شهر همدان شناسایی شد که تصادفات منجر به فوت بسیار کاهش یافته و کارهای فرهنگی در بحث ترافیک شهری درحال انجام است.

گردان همچنین با اشاره به احداث کارخانه کمپوست با 100 میلیارد ریال اعتبار، بیان کرد: با احداث این کارخانه، روزانه 250 تن زباله تولیدی شهر همدان به کمپوست تبدیل می‌شود.

وی در خصوص آبیاری فضای سبز همدان هم یادآور شد: آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهر قطع شده است و با آبیاری قطره‌ای، آبیاری می‌شود.

این عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه مباحث ترافیکی، خدمات شهری و محیط زیست توسط کمیسیون خدمات شهری شورا بررسی شد، گفت: روزانه 30 دستگاه وسیله نقلیه به شهر اضافه می‌شود و کاهش تصادفات در شهر همدان ناشی از اصلاح هندسی نقاط پر تصادف بوده که در 100 نقطه شهر انجام شده است.

گردان با اشاره به اینکه 31 دستگاه اتوبوس به شهر همدان اضافه شده است، ادامه داد: 40 دستگاه اتوبوس بازسازی شد که موجب کاهش زمان توقف اتوبوس‌ها شده است.

وی درباره نوسازی ناوگان تاکسی همدان هم گفت: یکی از مصوبات مناسب شورا ضمانت تاکسیرانی برای تاکسیداران است تا بتوانند تاکسی‌های خود را نوسازی کنند.

* بودن شورا با نواقص، بهتر از نبود آن

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان در ادامه با بیان اینکه شرح وظایف شورا مشخص شده، اما در عمل با مشکل روبروست، گفت: شورا باید محلی برای تصمیم‌گذاری و ریل‌گذاری باشد.

محمد تبریزی با تأکید بر اینکه باید برای جوانان شهر با جذب سرمایه گذار اشتغال ایجاد کرد، افزود: برای همدان حسرت و آرزو داریم، زیرا این شهر چیزی از سایر شهرهای همترازش کم ندارد.

وی همچنین معتقد است: بودن شورا با نواقص، از نبودن آن بهتر است، زیرا تمرینی برای مردم‌سالاری است که امیدواریم شورا در آینده به نقطه بلوغ خود دست یابد.

* شهر، گران اداره مي‌شود

رئیس شورای اسلامی استان و عضو شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه در دوره چهارم شورا ، شهرداری همدان به نسبت درآمدها خوب عمل کرده است، گفت: شهرداری در نگهداری و توسعه شهر به نسبت درآمدها، کارنامه قابل قبولی دارد؛ اما این مجموعه با چند چالش مهم مواجه است.

علی رضایی افزود: شوراهای اسلامی دوره چهارم با کاهش شدید درآمد شهرداری‌ها مواجه بودند، البته با متمرکز شدن یک سوم جمعیت استان در همدان آن هم با درآمد اندکی که بوده، این شهر خوب اداره شده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه پایین بودن بهره‌وری یکی از مشکلات جدی است، بیان کرد: پایین بودن بهره‌وری موجب شده شهر گران اداره شود که برای جلوگیری از آن، چند راهکار وجود دارد و باید در شورای پنجم با جدیت دنبال شود.

رضایی با بیان اینکه باید از منابع موجود استفاده و شهر نیز منطقی اداره شود، ادامه داد: برون‌سپاری امور از شهرداری به بخش خصوصی و کوچک‌سازی شهرداری می‌تواند در افزایش بهره‌وری و کارآیی مدیریت شهری مثمر ثمر باشد.

وی در ادامه، ایجاد شهر الکترونیک و ارائه طرح جامع و تفصیلی در شهر را از دیگر اقدامات لازم به منظور افزایش بهره‌وری و کارآیی شهرداری مطرح کرد و گفت: یکی از چالش‌های جدی مدیریت شهری، نبود مدیریت واحد شهری است و یکی از گرفتاری‌های مهم مدیریت شهری ناشی از فقدان مدیریت واحد شهری بوده است که دولت مکلف بوده این مدیریت واحد را ایجاد کند.

* حضور هزار نفر از اساتید در مرکز مطالعات

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان هم با تأکید بر اینکه انجام هر کار مثبت و منفی در شورا دسته‌‌جمعی است، گفت: تمامی اقدامات 4 سال گذشته حاصل خردجمعی شورا بوده است.

ابراهیم مولوی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر، افزود: این مرکز حلقه مفقوده بین مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی استان با مدیریت شهری بوده است که برای توسعه پایدار شهری ایجاد شد تا با استفاده از نظرات نخبگان بتوانیم در پروژه‌های عمرانی، اولویت‌بندی داشته باشیم و از دوباره کاری و اجرای پروژه‌ها همراه با آزمون و خطا جلوگیری کنیم.

وی به ارائه عملکرد 4 ساله مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا پرداخت و بیان کرد: تا امروز ‌هزار نفر از اساتید و هیأت‌های علمی در این مرکز و اتاق فکر این مرکز شرکت داشته‌اند که برآیند آن، اصلاح بخش زیادی از امور مربوط به شهر بود.

مولوی همچنین با اشاره به انتخاب همدان به عنوان پایلوت شهر سبز پایدار عنوان کرد: شهر همدان با داشتن 8 هزار هکتار فضای سبز و بیشه‌زار به عنوان پایلوت شهر سبز پایدار انتخاب شد که در همایشی با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور، این موافقتنامه مجدد امضاء و برای 24 ماه آینده هم تمدید شد.

وی استفاده از خودروهای برقی هیبریدی را هم از اقدامات دوره چهارم شورا برای شهر سبز پایدار برشمرد و یادآور شد: با استفاده از پهباد که توسط دانشجویان بومی همدان ساخته شده، از 50 هکتار پهنه‌های ریزدانه و حاشیه‌‌ای سطح شهر همدان عکسبرداری شد.

* افراد توانمند را راهی شورا کنید

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شوراي شهر همدان هم در این نشست با بیان اینکه توان افراد متفاوت است، به مردم توصیه کرد تا افراد توانمند را راهی شورای شهر کنند.

حمیدرضا طبی‌مسرور با تأکید بر اینکه تمام اعضای این شورا در دور چهارم تلاش خود را کرده‌اند، گفت: شناسنامه خوبی از شورای چهارم به جا مانده است.

وی با بیان اینکه 37 درصد نامه‌های شورا مربوط به کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی بود، ادامه داد: در کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی ـ عمرانی شورای شهر همدان، وظایف به شکل نرم‌افزاری و اجرایی بود، هرچند حدود 40 تا 50 درصد فعالیت‌ها، نمود شکلی و بیرونی نداشت.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان افزود: آسیب‌شناسی مصوبات شورای گذشته و ایجاد بازنگری طرح تفصیلی از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

طبی‌مسرور همچنین با توجه به اینکه تشکیل شهرداری با بافت قدیم و تاریخی گامی موثر در حفظ، احیای کالبد تاریخی، فرهنگی و هویت شهر است، بیان کرد: تملک املاکی که در مسیر معابر اصلی شهر قرار دارند، گامی برای روانسازی ترافیک شهر خواهد بود.

وی در پاسخ به وضعیت تیم فوتبال شهرداری از سوی یکی از خبرنگاران، گفت: پیگیرهستیم تا شهرداری همدان به منظور حفظ انگیزه بازیکنان به این تیم، تزریق مالی را داشته باشد.

* اختیارات شورا را کم می‌کنند

رئیس شورای اسلامی شهرستان و عضو شورای شهر همدان هم با بیان اینکه به جای تقویت اختیارات، برخی مسئولان، اختیارات شورا را کم می‌کنند، گفت: جایگاه شوراها در سراسر کشور نسبت به گذشته تضعیف شده که بخشی مربوط به عملکرد شوراها و بخشی هم به توجه نکردن دولتمردان و نهادهای دولتی مربوط است.

سید احمد حسنی‌حلم معتقد است: تا زمانی که مدیریت واحد شهری شکل نگیرد، شوراها، شوراهای شهرداری خواهند بود؛ البته قسمت اعظم این گرفتاری از خود ماست، زیرا از پشتوانه مردمی خود استفاده نمی کنیم.

وی همچنین گفت: ورود افراد فرصت‌طلب، رانت‌خوار و معامله‌گربه شوراها آفت این نهاد است.

* جلوگیری از هزینه‌کرد اضافی در شهرداری

رئیس کمیسیون برنامه بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: 40 تا 50 درصد مباحث مالی به عنوان وظایف اصلی شورا در این کمیسیون انجام شد.

حسین قراباغی با بیان اینکه 700 پرونده در کمیسیون بودجه بررسی شد، اظهار کرد: 3 هزار و 500 نامه از شهرداری در این کمیسیون بررسی شد.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه اقتصاد مقاومتی از هزینه‌کرد اضافی در شهرداری جلوگیری کردیم، ادامه داد: به منظور چابک‌سازی شهرداری، بازنشستگی 455 نفر از افراد حائز شرایط به سرانجام رسید.

* شورا نیازمند همکاری دستگاه هایی اجرایی است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه با شعار هر محله یک فرهنگسرا، یک سالن ورزشی وارد شورا شدم، گفت: شورا و شهرداری در حمایت از ورزش جانبازان و توان یابان نیازمند همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط است.

رضا غلامی خجسته افزود: در زمینه احداث فرهنگسراها (با اولویت مسجدمحوری) و سالن های ورزشی که به کمیسیون فرهنگی مربوط میشود، 83 مصوبه فرهنگی برای تهیه زمین فرهنگسراها و سالن های ورزشی به تصویب رسید؛ از این تعداد مصوبه تاکنون 23 پروژه فرهنگی و ورزشی افتتاح شده، 4 پروژه آماده افتتاح و 9 پروژه هم در حال ساخت (نیمه کاره) است، همچنین 18 قطعه زمین آماده ساخت، 15 قطعه زمین به سپاه ناحیه، مساجد، حسینیه ها و سمن ها اهدا شده و 14 قطعه زمین هم در حال پیگیری برای تملک است.

وی در ادامه تأکید کرد: با تمام توان اقدامات خرید و تملک زمین ها برای ساخت اماکن فرهنگی و ورزشی مورد نظر در مناطق محروم حاشیه شهر همدان را آغاز کرده ایم.

* حل مشکلات با تشکیل پارلمان قوی

دیگر عضو دیگر شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: از نظر ما نه شورا مشکلی دارد و نه شهرداری، اما مردم اینگونه قضاوت نمی‌کنند، البته باید گفت مشکل هست و بخشی از این مشکلات، قابل پیش‌بینی و بخشی هم قابل حل است.

علی رحیمی‌فر با اشاره به اصل 101 قانون اساسی در خصوص مشارکت مردمی، اظهار کرد: اگر یک پارلمان خوب، قوی و با ترکیب خوب تشکیل شود، بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری مشکل تخصیص درآمد دارد، بیان کرد: اگر شهرداری تراکم فروشی و تغییر کاربری انجام میدهد که نباید اینگونه باشد، به دلیل کمبود درآمد است.

رحیمی فر معتقد است: مشارکت مردم ضامن اجرای برنامه های شورا و شهرداری است.

* گرایش شورای چهارم سرمایه‌گذاری بود

محمدعلی پرزاد هم از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر همدان گفت: اعضای شورای اسلامی باید بدون وابستگی سیاسی،‌ فردی و جناحی عمل کنند.

پرزاد با تأکید بر اینکه جذب سرمایه گذار رونق اقتصادی را به دنبال دارد، افزود: گرایش شورای چهارم در همدان به سمت سرمایه‌گذاری بود که در هیچ دوره‌ای به بحث سرمایه‌گذاری به این خوبی نگاه نشد.

وی با بیان اینکه شوراها باید مجموعه توانمندی‌ها را به نفع شهر به کار گیرند، گفت: اساس کار شورای شهر برای کارهای مهم است.

* شورا قلب تپنده شهر است

دیگر عضو شوراي اسلامي شهر همدان هم شورای شهر را قلب تپنده شهر دانست و گفت: شورا ایجاد شده است تا بازوی توانای مردم در رفع مشکلات باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجید موسوی اظهار کرد: وظیفه شورا طبق قانون، سیاست‌گذاری و نظارت است و در این بین، شهرداری باید به شورا و شورا هم به مردم پاسخگو باشند.

وی بر یکپارچه‌سازی مدیریت شهری تأکید کرد و معتقد است: اگر دولت، شهرداری و شورا دست به دست هم بدهند، مشکلات این شهر (همدان) قابل حل نیست، در حالی که باید بخش خصوصی را وارد کار کنیم و شرایط برای سرمایه‌گذاری فراهم شود.

موسوی همچنین با اشاره به ایجاد ایستگاه‌های قطار در همدان گفت: ایستگاه اولیه در رباط شورین در حال شکل‌گیری است و تصمیم دارند که ایستگاهی به داخل شهر ایجاد کنند.

وی بر ضرورت احداث شهرک پزشکان در شهر همدان تأکید کرد.

* نقص قوانین مشکل اساسی مدیریت شهری است

عضو دیگر شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: مردم انتظاراتی از شورا دارند، اما کاندیداها پس از راهیابی به شورا با محدودیت اختیارات مواجه می‌شوند.

نرگس نورا...‌زاده، نقص قوانین را یکی از مشکلات اساسی مدیریت شهری برشمرد و افزود: یکی از اهرم‌های اجرایی برای شوراها و مدیریت شهری، قوانین مرتبط است که برای شوراها و نمایندگان مردم در شورا، این قوانین دیده نشده است.

وی، مهمترین زیرساختهای مورد نیاز شوراها را اصلاح قوانین اعلام کرد.

نورا...‌زاده تأکید کرد: متأسفانه در کشور به امور کیفی کمتر می‌پردازیم و بیشتر امور کمی مورد توجه است.

* شوراها از دخالت در امور مدیریت شهری خودداری کنند

دیگر عضو شورای شهر همدان هم گفت: بحث شورا در زمینه سیاست‌های کلانی است که باید تدوین و به شهرداری ابلاغ کند و بر این اساس شهردار، برنامه‌ریزی کرده و پروژه‌ها را با مصوبات شورا اجرایی می‌کند.

علی‌اکبر نظری تأکید کرد: طرح و برنامه در شورا به صورت شخصی انجام نمی‎گیرد، بلکه باید در جمع شکل گیرد.

وی با بیان اینکه شورا باید سیاست گذاری های کلان را مد نظر قرار دهد، توصیه کرد: شوراها از دخالت در امور مدیریت شهری خودداری کنند.

گفتنی است در پایان جلسه از خبرنگاران فعال در حوزه شورای اسلامی شهر همدان قدردانی شد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار