به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،حمیدرضا طبیمسرور در کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورا در پیرامون بررسی هماهنگی اجرای طرح پیادهراهسازی میدان امام خمینی(ره) و خیابان اکباتان، افزود: طرح پیاده راه اکباتان باید در این کمیسیون هم بررسی شود تا با توجه به اظهارنظرات تخصصی اعضای کمیسیون، درصد عناصر اجرایی آن مشخص شود.
وی با تأکید بر لزوم پیوستهای فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی در طرح پیادهراهسازی اکباتان، اظهار کرد: اما اختیارات قانونی و صیانت شورا و شهرداری باید حفظ شود تا اقدامات با حفظ اقتدار پیش برود.
طبیمسرور اضافه کرد: شورا محل تعامل سازنده با سایر دستگاههای اجرایی و ادارت ذیربط است و مدیریت شهری صرفاً به شهرداری و شورا ختم نمیشود، بلکه این تعامل در موفقیت طرحها اثرگذار است.
وی با تأکید بر ایجاد ارتباط رونق اقتصادی بوعلی و اکباتان بیان کرد: به دلیل تأخیر در آغاز اجرای طرح پیادهراهسازی که نزدیک به 2 دهه میرسد، پیوستهای فرهنگی و اجتماعی آنها نیاز است و از طرفی نگهداری پروژه، مباحث اقتصادی و ارتباط با اصناف و اتحادیههای صنفی باید مطرح شود.
رئیس کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان در ادامه با قدردانی از شهرداری برای اجرای دقیق طرح پیادهراه بوعلی بیان کرد: ادامه مباحث پیادهراهسازی در همدان معطوف به خیابان اکباتان شده و در ادامه نحوه اتصال پیادهراه بوعلی به میدان امام(ره) و اتصال ادامه آن به خیابان اکباتان به صورت پیادهراه محور فرهنگی تاریخی مردم مطرح است.
طبیمسرور تأکید کرد: مباحث پیشرو در اجرای پیادهراهسازی اکباتان بنا به قدمت تاریخی، محورهای فرهنگ، نوع رفتارهای اجتماعی و نحوه انتظار متخصصان و عوام از حساسیت بیشتری نسبت به پیادهراه بوعلی برخوردار است.
وی با توجه به کسب تجربه در اجرای طرح پیادهراه بوعلی، عنوان کرد: کموکاستیهای طرح پیادهراه اکباتان قابل قبول نخواهد بود و مباحث روبنایی، زیرساختی و جدارهسازی در این طرح بسیار ضرورت دارد.
طبیمسرور، اکباتان را شلوغترین خیابان از نظر تعاملات اجتماعی و فرهنگی برشمرد که تاریخ 2500 ساله هگمتانه را هم به تصویر خواهید کشید.
به گفته وی، بحث برقرار شدن ارتباط و نوع اتصالی پیادهراههای بوعلی و اکباتان با میدان امام(ره)، پیشبینی ترافیک سایر خیابانها، پوشش فضای سبز، الگوبرداری از معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی، تعیینتکلیف المان و هماهنگی لازم برای طرح جامع سازمان زیباسازی برای میدان امام که تهیه شده، از جمله مباحثی است که باید با حساسیت و دقت نظر بیشتری مورد توجه شهرداری قرار گیرد.
رئیس کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان همچنین بر ایجاد پارکینگهای عمومی و فضاهای خدماتی از جمله سرویس بهداشتی و نمازخانه، هتل، مهمانپذیر و...، انتقال ایستگاههای خودروهای عمومی به فضای مناسبتر و در نظر گرفتن نحوه اتصال خروجی دو معبر سرگذر و دباغخانه در اجرای طرح پیادهراه اکباتان تأکید کرد.
* ضرورت توجه به تجربه روش تکمدیریتی در طرحهای شهری
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم با تأکید بر اینکه پیوست اجتماعی پس از تصویب آن بیشتر به توجیه اجتماعی شبیه است، گفت: این اقدام باید قبل از اجرای طرح انجام و پس از آن نیاز است اقدامات اجتماعی و فرهنگی طرح برای اجرای آن دیده شود.
محمدرضا الیاسی با تأکید بر اینکه مهندسی ترافیکی باید در طرحها انجام شود، بیان کرد: مباحث ترافیکی با طرح های معماری یکسان نیست، بلکه این مهم باید به عدد و رقم ختم شود، زیرا آمار و رفتار ترافیکی تغییر کرده و به مرور زمان هم دچار تغییر می شود.
وی همچنین بر ضرورت نگهداری طرح ها تأکید کرد و افزود: حتی در بحث نگهداری طرح ها باید اعتبارات ویژه مد نظر باشد که در این زمینه باید برای نگهداری خیابان بوعلی هم تصمیم گرفته شود.
الیاسی با اشاره به اجرایی شدن تجربه روش تکمدیریتی و حمایت از شخص انتخاب شده در اجرای پروژه ها، عنوان کرد: بهتر است شکل دیگری از مدیریت هم در اجرای طرحهای شهرداری همدان تجربه شود، شاید واقعیت این است که باید یک نفر به عنوان مدیر پروژه اختیار تام داشته باشد.
وی معتقد است: باید صفر تا صد یک طرح را به یک شخص سپرد تا برای اجرای هرکاری با هماهنگی و مشورت، تصمیمگیرنده باشد.
* کلنگ زنی طرح پیادهراهاکباتان پیش از اتمام دوره چهارم شورا
سخنگوی شورا و رئیس کمیسیون خدمات شهری، حملونقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: در بحث پیادهراه اکباتان مشکلی در اجرای طرح نیست، زیرا پیوستهای فرهنگی و اجتماعی هم از قبل مورد اقبال و تأکید بوده است.
کامران گردان با تأکید بر ارائه پیوستهای فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی این طرح به فرمانداری و شورای شهر گفت: با رفع موانع موجود، عملیات اجرایی طرح پیادهراهسازی خیابان اکباتان باید پیش از اتمام دوره چهارم شورا آغاز شود.
* همراه کردن مردم برای بالابردن درصد موفقیت پروژهها
رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه گفت: پس از پیادهراهسازی خیابان بوعلی و در امتداد آن، برای اجرای طرح میدان امام(ره) و خیابان اکباتان ظاهراً قرار است 2 منطقه شهرداری به موازات هم کار را انجام دهند تا این اقدام هم سریعتر پیش برود و هم مباحث منابع مالی آن تقسیم شود.
ابراهیم مولوی با اشاره به مشکلات موجود در طرح پیادهراه بوعلی افزود: با توجه به هزینهکرد حدود 90 میلیارد ریال در اجرای طرح پیادهراهسازی خیابان بوعلی، متأسفانه این طرح رها شده و اتفاقات ناخوشایندی هم پیش میآید.
وی با تأکید بر اینکه باید وضعیت نگهداری پیادهراه بوعلی مشخص شود، اظهار کرد: شهرداری همدان وعده داد تا مدیریت واحدی در نظر بگیرد که جوابگو فضای سبز و نگهداری امکانات و... این پیادهراه باشد.
مولوی با ابراز امیدواری برای وجود پیوست اجتماعی در طرحها بیان کرد: یکی از دلایل موفقیت طرح پیادهراهسازی خیابان بوعلی این بود که همه افراد و بدنه تمامی ارگانها درگیر این بحث شدند که امروز به عنوان طرح قابل دفاع در مباحث مدیریت شهری و مراکز علمی و دانشگاهها یاد میشود.
وی با بیان اینکه سال 1304 نخستین طرح شهرسازی ایران در میدان امام(ره) شهر همدان پیاده شد که در زمان خود طرح جالبی بود، اظهار کرد: اگر میخواهیم شاهد تعاملات و برنامهریزی مناسب باشیم، باید مردم را برای بالابردن درصد موفقیت پروژهها همراه کنیم.
مولوی همچنین در زمینه مبلمان شهری خیابان اکباتان به ضرورت توجه به محور فرهنگی بودن آن تأکید کرد و افزود: البته در پیادهراه بوعلی بحث جدارهسازی و هماهنگی تابلوها ابتر ماند که در صورت اصلاح، زیبایی آن پیادهراه دوچندان میشود.
وی معتقد است: باید دست نیروهای جوان را گرفت تا مباحث عمرانی با کیفیت و فاز زمانبندی بهتری عملیاتی شود، همچنین مهندسان جوان، آینده شهر هستند و باید به آنها اعتماد کرد تا کارهایشان را با حداکثر تواناییهایشان انجام دهند.
* لزوم توجه به مطالعات فرهنگی و اجتماعی در اجرای طرح ها
یکی ار اعضای شورای اسلامی شهر همدان هم در ادامه جلسه گفت: اهمیت مطالعات فرهنگی و اجتماعی در اجرای طرح پیادهراه اکباتان بسیار چشمگیرتر است.
نرگس نورالهزاده با بیان اینکه جای مباحث تفریحی و فرهنگی در پیادهراه بوعلی خالی است، افزود: این مهم نیازمند ایجاد زیرساختهای پیشبینی شده بود که انجام نشد.
وی با تأکید بر اینکه پیش از اجرای طرحها نیازمند زیرسازیهای خاصی هستیم تا دوبارهکاری نشود، بیان کرد: در مطالعات اجتماعی طرحها برای بالا بردن کیفیت و کاهش آسیبها باید نگاهمان به سمت مردم باشد چرا که مشارکت شهروندان با مدیریت شهری عامل تسهیل در اجرای طرح ها خواهد بود.
* اجرای طرح پیاده راه اکباتان به نفع شهر و شهروندان است
دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان هم در ادامه با تأکید بر ضرورت استناد بر اسناد بالادستی در اجرای طرحهای عمرانی گفت: در اجرای هر طرحی نمیتوان همگان را راضی نگه داشت.
علی رحیمیفر معتقد است: باید طرح پیادهراه اکباتان با قدرت آغاز شود، زیرا تبعات و منفعت آن به شهر و شهروندان خواهد رسید.
در ادامه علیاکبر نظری، یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر همدان گفت: طرحهای شهرداری تنها باید در شورای شهر مصوب شود و پیوست فرهنگی داشته باشند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان در ادامه اظهار کرد: در طرح تفصیلی؛ مطالعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طرحها انجام شده و نیز بحث آغاز اجرای برخی طرحها بر اساس تکلیف و ساختار تعیین شده مدیریت شهری، است.
موسی رسولی با تأکید بر اینکه مدیریت شهری وظیفه ساماندهی محیط شهری را دارد، ادامه داد:با توجه به اینکه در اجرای طرح ها مشورت با سایر ارگانها ضروری است، اما برخی ارگانهای خدماترسان برای اجرای طرحهای شهری هم درخواست بهروزرسانی تأسیساتشان را با منابع مالی شهرداری دارند، در حالی که در مباحث هماهنگی مدیریت شهری، هر ارگانی تکلیف خودش را انجام میدهد.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري همدان نیز در ادامه این جلسه گفت: کلیات طرح پیادهراهسازی اکباتان در فرمانداری مصوب شده است که در نشست با اصناف و توجیه آنها، تبعات اجرای آن هم کمتر میشود.
مجيد يوسفينويد با تأکید بر اینکه هدف بر این است تا این طرح ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم، پیشنهاد داد تا از مشاوران خبره و با فن بیان مناسب برای رواندرمانی در کنار طرح به عنوان دفتر محلی بهره ببریم.
به گفته وی، معماری و عمران متفاوتی در طرح پیادهراهسازی خیابان اکباتان دیدهایم؛ همچنین سطح و شکل بهتری با توجه به تردد ویژه مردم و اصناف در این طرح دیده شده است.
يوسفينويد با تأکید بر توسعه فضاهای موجود با اتصال پیادهراههای اکباتان و بوعلی، به توجه پیوست اقتصادی هم اشاره کرد.
وی توجه به گسترش طرح پیاده راه سازی در آینده به 6 خیابان اصلی، دستیابی به هویتی واحد و یکپارچه در میدان با کمک هندسه ایرانی- اسلامی، هماهنگی طرح هندسی ایرانی- اسلامی با لایه های ترافیکی و همچنین توجه به انعطاف پذیری و پاسخگویی به عملکردهای متفاوت در میدان از تمهیدات در نظر گرفته شده برای طراحی پیاده راه سازی ها برشمرد.
گفتنی است؛ در پایان نشست هم کلیت اجرای طرح تصویب و اختیار آغاز پروژه با شهرداری اعلام شد.
دیدگاه شما