همراه اول
10. آبان 1396 - 13:43   |   کد مطلب: 32744
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان:
ضرورت تعیین تکلیف روستاهای واقع در حریم شهر همدان
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان گفت: لازم است در تدوین طرح جامع شهری همدان تمامی موارد مدنظر بوده و الحاق روستاها به شهر بر اساس اصول علمی صورت پذیرد .

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،نرگس نوراله زاده در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورا که پیرامون بررسی سیاست های پیشنهادی شورا در خصوص بازنگری طرح جامع شهری با حضور اساتید و کارشناسان برگزار شد، افزود: طرح جامع شهری یکی از سیاست های کلی تاثیر گذار است که مشاور طرح خواستار سیاست های شورا نیز برای تدوین آن شده است.

نوراله زاده اضافه کرد: در طر ح جامع الحاق روستاها به شهر بر اساس اصول علمی صورت پذیرد در غیر این صورت آسیب جدی برای روستاییان و شهرداری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه 32 روستا در حوزه نزدیک شهر همدان وجود دارد ، اظهار کرد: این روستاها در محدوده شهر نیستند اما شهرداری همدان خدمات رایگان برای آنها ارائه می دهد که لازم است روستاهای واقع در حریم تعیین تکلیف شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان افزود: الحاقات روستاها به شهرتهدیدها و فرصت هایی را برای شهرداری به دنبال دارد که مشاور باید این موارد را شناسایی کند.

نوراله زاده به محدودیت منابع مالی و مشکلات اقتصادی شهرداریها اشاره کرد و گفت: امروز شهرداری همدان توانمایی تامین هزینه های شهر را ندارد با الحاق این روستاها به شهر مشکلات مالی آن بیشتر می شود و این آسیبی برای شرداری و خود روستا و روستاییان است.

وی با تاکید بر اینکه در طرح جامع شهری باید آینده نگر بود، افزود: شورا و شهرداری همدان باید به طرح جامع حساس بوده و ایده ها و نظرات را به مشاور انتقال دهد .

رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم با اشاره به مدیریت شهری در کشورهای توسعه یافته گفت: این کشورها به دلیل داشتن عدالت اجتماعی بالا مشکلات کنونی ما را ندارند.

ابراهیم مولوی با تاکید بر اینکه باید طرح الحاق روستاها به شهر آسیب شناسی شده و با برنامه مناسبی صورت پذیرد اضافه کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر به سه روستای قاسم آباد، علی آباد و حسن آباد قابلیت پیوستگی به شهر یافته اند و شهرداری خدمات به آنها ارائه می دهد این سه روستا به شهرالحاق شوند چرا که هم اکنون با مشکلاتی مواجه اند که باید تعیین تکلیف شوند.

مولوی افزود: برای دیگر روستاها نیز بنیاد مسکن محدوده آنها را مشخص کرده و ساخت وسازهای آنها را ساماندهی کند .

رئیس کمیسیون نظارت حقوقی و اداری شورای اسلامیی شهر همدان هم در تقسیمات کشوری در الحاق بخشها به هم برای تبدیل به شهرستان قطعا مباحث فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته می شود، افزود:لازم است در تدوین سیاست ها برای پیشنهاد به مشاور طرح جامع شهری از نظر اساتید علوم پایه و جامعه شناس هم استفاده شود.

سید مسعود عسگریان اظهار کرد: در بحث الحاق روستاهای حریم به شهرهمدان نباید تنها دلیل برای افزایش تعداد جمعیت جهت شاخصه کلان شهری باشد بلکه این امر نیاز به ایجاد زیرساختها و مقدمات خاص خود دارد.

اکبر کاوسی امید رئیس شورای اسلامی شهرستان همدان نیز با تاکید بر برگزاری همایش هایی با موضع شهر سبز پایدار گفت: می توان از تجربیات شهرهای موفق داخل و خارج کشور در زمینه طرح جامع شهری بهره گرفته و راهبردهای جامعی را ارائه داد.

در ادامه جلسه مشاور شهردار همدان هم گفت: با الحاق روستا به شهر نباید بافت سنتی روستاها نابود شده و از فرهنگ و هویت آنها چیزی باقی نماند.

حمید رضا طبی مسرور اضافه کرد: امروزه تغییرکاربری و تفکیک اراضی در روستاهای نزدیک شهر بدون پرداخت هزینه ای انجام می شود و شهرداری همدان هم خدکات رایگان به این روستاها ارائه می دهد و انی موارد باید در نظر گرفته شود.

طبی مسرور افزود: باید در طرح جامع شهری فاصله فیزیکی روستاها به تفکیک مشخص شود.

گفتنی است در ادامه جلسه هر یک از کارشناسان و اساتید حاضر به بیان نظرات خود در خصوص الحاق روستاها به شه همدان و تدوین موارد مورد نیاز جهت بازنگری طرح جامع شهری پرداختند و مقرر شد ضمن تدوین تمامی سیاستها در طرح جامع کمیته ای متشکیل از نمایندگان شورا و شهرداری و صاحبنظران در کنار مشاور اقدامات و مطالعات مشاور را بررسی و نقطه نظرات کارشناسی را پیگیر نمایند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار