همراه اول
6. دى 1396 - 11:22   |   کد مطلب: 33157
رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان:
محدودیت حرائم خاص شهر تعیین‌تکلیف شود
محدودیت حرائم خاص شهر تعیین‌تکلیف شود
رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان گفت: محدودیت حرائم خاص شهر باید تعیین‌تکلیف شود تا مردم و شهرداری دچار مشکل نشوند که در این راستا باید به دنبال راهکار قانونی باشیم.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، نرگس نوراله‌زاده در کمیسیون معماری شهرسازی شورا با تأکید بر تعیین‌تکلیف حرائم شهر، اظهار کرد: با توجه به اینکه اضافه شدن حرائم خاصی چون سایت BTSو دکل‌های مخابراتی به حریم شهر همدان مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی افزود: بر اساس قانون باید حرائم خاص شهر همدان همراه با ضوابط مشخص و راهکار اجرایی برای تعیین‌تکلیف مدیریت شهری و آگاهی شهروندان توسط دستگاه‌های اجرایی و قضایی به صورت مستند اعلام شود.

نوراله‌زاده همچنین با تأکید بر ضعف اشرافیت به قوانین مدیریت شهرداری، گفت: مدیریت شهری در این حوزه نیاز به تقویت دارد.

وی با بیان اینکه قانون ملاک عمل ماست، اظهار کرد: انتظار میرود قانون تعیین حریم حفاظتی امنیتی اماکن و تأسیسات کشور برای تعیین‌تکلیف مدیریت شهری ملاک عمل قرار گیرد و این حرائم و محدودیت آنجا در طرح تفصیلی در نظر گرفته شود که در صورت ارائه مستندات قانونی از سوی دستگاه هایی که حریم امنیتی دارند، راه و شهرسازی استعلامی از شورای عالی معماری و شهرسازی در این زمینه بنماید.

رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر همدان بیان کرد: در صورت عدم همکاری ادارات با مجموعه مدیریت شهری، شهرداری باید رونوشت مکاتبات با این ارگانها را برای هماهنگی برگزاری نشست با مسئولان ارشد استان به شورای شهر همدان ارسال کند؛ از طرفی جلسه مجزایی هم برای میراث فرهنگی درنظر گرفته شود تا بر اساس ضوابط حوزه هایی که در حرائم میراث فرهنگی واقع میشوند به شهرداری ارائه شود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان هم در ادامه با اشاره به محدودیت‌های حرائم خاص شهر، گفت: محدودیت‌های اینچنینی موجب نارضایتی تصاعدی مردم می‌شود که تهدید امنیتی به وجود می آورد؛ بنابراین باید در برنامه ریزی درازمدت سایت اداری در منطقه‌ای مناسب تعریف شود.

اکبر کاوسی‌امید با تأکید بر اینکه مدیر شهر، شهرداری است، پیشنهاد داد: مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط باید در زمینه وضعیت حرائم شهر توجیه شوند تا بدانند که در این بین، مردم آسیب می‌بینند و خدمات ارائه شده خود را نیز زیر سوال خواهند برد.

معاون معماری شهرسازی شهرداری همدان نیز در ادامه گفت: با وجود محدودیت‌های حرائم خاص شهر همدان, امکان پاسخگویی به مردم و مدیریت شهر وجود ندارد که در نهایت مردم، متضرر می‌شوند.

مجید یوسفی‌نوید با تأکید بر اهمیت موضوع حرائم شهر، افزود: حوزه شهرسازی درگیرودار این بلاتکلیفی است، زیرا تمامی ادارات، اماکن قضایی و میراثی به نوعی برای خود حقی قائل هستند که به استناد مصوبه مجلس عمل می‌شود.

یوسفی‌نوید با تأکید بر اینکه ارائه خدمات به مردم به شرط ایجاد محدودیت برای آنها منطقی نیست، گفت: نقشه ای از وضعیت حرائم خاص شهر همدان توسط شهرداری تهیه شد که مشخص میکند نقاط مرغوب شهر در حریم‌ها قرار گرفته‌اند؛ بنابراین با این وجود، توانایی کاهش صدور پروانه‌ها را نداریم، زیرا از محدوده دسترسی مدیریت شهری خارج است.

وی با بیان اینکه حفظ بافت تاریخی شهر اولویت مدیریت شهری است، افزود: گویا ضوابط مدونی برای اجرای حرائم میراث فرهنگی وجود ندارد و این مهم به صورت موردی تصمیم گیری میشود.

یوسفی‌نوید همچنین با تأکید بر اینکه دیواری کوتاه تر از شهرداری وجود ندارد، گفت: به استناد قانون اگر دستگاهی حریمی را در شهر برای خود قائل میشود، باید جبران خسارت را هم در نظر بگیرد که این مهم میتواند اهرم کنترلی برای مطالبه‌گری مجموعه مدیریت شهری باشد.

مدیر شهرسازی دفتر فنی عمرانی استانداری همدان هم بر تعیین‌تکلیف نهایی تعامل شورا و شهرداری با سایر دستگاه ها تأکید کرد و گفت: مشخص شدن این شرایط برای توسعه شهر و عملکرد ارگانها، اثرگذار خواهد بود.

حسین صمدیان با بیان اینکه تراکم پایه و ارتفاع در استعلام از ادارات مختلف ملاک عمل است، یادآور شد: مخابرات به صورت مداوم نیازمند دکل‌ها نیست؛ بلکه این اقدام را برای رعایت اصول پدافند غیرعامل انجام میدهد.

وی با تأکید بر اهمیت حفظ حرائم میراث فرهنگی، معتقد است: باید حرائم شهر با توجه به قوانین و مستندات موجود دسته‌بندی شود که در بحث حرائم میراث و با توجه به اهمیت موضوع، قوانین محکم و مدونی وجود دارد.

صمدیان عنوان کرد: وضعیت افزودن محدوده های حرائم شهر همدان باید به صورت کلی و حقوقی پیگیری شود، زیرا قانون تعیین حریم حفاظتی امنیتی اماکن و تأسیسات کشور لازم‌الاجراست که انتظار میرود بازخوانی قانون آن صورت گیرد.

وی همچنین گفت: بر اساس قانون دستگاه‌های متولی باید با لحاظ کردن حریم‌های خود، خسارت وارده را به صورت نقدی جبران کنند، البته جهت‌گیری اصلی این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن اماکن نظامی و انتظامی است.

صمدیان بر پیگیری حقوقی مناسب از طرف شورا و شهرداری تأکید کرد تا وضعیت ضوابط استعلام ها و موارد اختلاف بسیاری از دستگاه ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه شهرداری، مجری طرح جامع و تفصیلی شهر است، افزود: باید استعلام دقیقی از مستندات کلی و جایگاه قانونی در زمینه حرائم شهر همدان توسط راه‌وشهرسازی از شورای عالی معماری شهرسازی برای خروج از این بلاتکلیفی‌ها صوت گیرد که پاسخ آنها لازم الاجراست.

رئیس اداره نظارت فنی بر صدور پروانه ساختمانی شهرداری همدان هم گفت: حدود 50 درصد شهر همدان تحت تأثیر محدویت حرائم شهر است که باید اطلاعات ارتفاع و تعداد طبقات واحدهای منتهی به این حرائم از ادارات ذیربط استعلام شود.

آرش خدابنده‌لو افزود: ارتفاعی که برای حرائم اماکن ارتباطی و زیرساختی تعلق میگیرد، بسیار کمتر از ضوابط شهرسازی است که زمان اخذ پروانه ها را دچار مشکل می کند.

وی اظهار کرد: متأسفانه ضوابط مدون، شفاف و روشنی برای حرائم شهر همدان اعلام نمی شود تا عموم مردم در جریان این وضعیت قرار گیرند و از طرفی در ضوابط تدوین شده، تناقص‌گویی هم وجود دارد.

‌خدابنده‌لو درخواست کرد تا محدوده حریم ها از مجموعه های ذیربط اخذ شود تا در نقشه شهر جانمایی کنیم و در طرح تفصلی شهر هم مشخص شود.

در حاشیه این  کمیسیون موضوع «تپه پیسا» شهر همدان هم مطرح شد که رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان هم با اشاره به تاریخی بودن تپه پیسا، پیشنهاد داد: به نظر میرسد که این تپه چند هزار ساله باید به موزه تبدیل شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم در این زمینه با اشاره به اهمیت تاریخی «تپه پیسا»، گفت: با توجه به اینکه این تپه نخستین جایگاه قوم ماد بوده و پیشینه چندین هزار ساله دارد و از طرفی در نشستی اعلام شد که استانداری یک‌سوم هزینه های تبدیل این منطقه به پارک را پرداخت می‌کند، انتظار می‌رود این موضوع به صورت کارشناسی و با زمان بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

علی فتحی افزود: با کاوشهای گذشته آن‌هم در چند متر از محدوده تپه پیسا، نیمی از آثار ارزشمند وتاریخی موزه هگمتانه به این منطقه اختصاص دارد که به نظر می‌رسد اگر به موزه تبدیل شود، منطقی‌تر است؛ ضمن اینکه تبدیل این تپه به موزه و با کاوش های جدید، این منطقه را به قطب گردشگری تبدیل خواهد کرد.

کامران گردان، سخنگوی شورای شهر هم پیشنهاد داد: اطراف تپه پیسا برای حفاظت از قدمت چندین هزار ساله اش محصور شود.

حمید بادامی‌نجات، رییس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای شهر همدان هم معتقد است: کمک به حفاظت از منطقه تپه پیسا جزو اولویت ها محسوب میشود و اینکه اگر قرار است مکان تفریحی یا موزه ای ایجاد شود، بهتر از رها شدن آن به این شکل ممکن است.

عضو شورای اسلامی شهر همدان در ادامه بر پیوست‌نگاری فرهنگی برای تمامی پروژه‌های شهری تأکید کرد و افزود: باید برای اعلام هرگونه دستورالعمل در سطح شهر تدبیرهای لازم صورت گیرد که در این بین، تبدیل «تپه پیسا» به پارک هم نیازمند اقدامات کارشناسی در زمینه های میراثی و فرهنگی است.

کاوسی‌امید معتقد است: مسئله آلودگی «تپه پیسا» را نمی توان با پاک کردن صورت مساله حل کرد و برخورد قهری هم برای این منطقه آنچنان اثرگذار نخواهد بود و نمی توان اینگونه شهر را مدیریت کرد؛ بنابراین باید وضعیت این منطقه به صورت ریشه‌ای تعیین‌تکلیف شود.

اما رئیس کمیسیون نظارت، حقوقی و امور اداری شورا هم در پایان این نشست اعلام کرد: افزودن آیتم‌هایی چون ضوابط املاک دارای سند متناسب با حد نصاب آیتم ها مشمول زمین های عادی شود، پهنه ها و همچنین مشمول شدن ارتفاع و تراکم به سند بازآفرینی برای تکمیل طرح توانمندسازی تصویب شد.

سید مسعود عسگریان افزود: در بحث تعرفه‌ها تخفیف شامل مناطق توانمندسازی می‌شود، در حالی که مناطق بازآفرینی گسترش یافته و ضوابط توانمندسازی باید به مناطق 3 و 4 محول شود.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار