همراه اول
25. بهمن 1396 - 11:08   |   کد مطلب: 33437
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی همدان:
ضرورت استفاده از ظرفیت‌ تشکل‌های مردمی برای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی همدان بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ تشکل‌های مردمی برای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،رضوان سلماسی در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا که با دستور کار بررسی سند جامع آموزش شهروندی همدان و دیدار با فعالان عرصه قرآنی استان برگزار شد، افزود:  لازم است از ظرفیت تشکل‌های قرآنی برای نهادینه کردن رفتارهای اعتقادی و مذهبی در شهر همدان استفاده شود.

سلماسی با اشاره به جمعیت قابل توجه موسسات قرآنی مخصوصا کودکان و نوجوانان قرآن آموز گفت: لازم است تفاهم نامه ای بین اتحادیه موسسات قرآنی و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همدان منعقد شود و در این تفاهم نامه ضمن اینکه فرایند کمک به موسسات قرانی از جمله کمک های مالی، سخت افزاری و استفاده از مراکز فرهنگی و فر هنگسراها پیش بینی می شود از ظرفیت های این موسسات قرآنی نیز در راستای ارائه آموزش های شهروندی و پیشبرد اهداف فرهنگی شهرداری استفاده شود.

وی گفت: هر جا مردم و تشکل های مردمی برای اجرای برنامه‌ای وارد عرصه عمل شده‌ و مشارکت داشته اند ما توانستیم کارها را با موفقیت به پایان برسانیم به همین دلیل نیز باید برای نهادینه کردن مفاهیم قرآنی در جامعه، از ظرفیت نهادهای قرآنی استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه شورای اجتماعی محلات با هدف جلب مشارکت های اجتماعی شهروندان ایجاد می شود آموزش شهروندی نیز با هدف تغییر،بهبود و اصلاح رفتار شهروندان است.

وی ادامه داد: شناسایی،معرفی و الگوسازی از شهروندان برگزیده،بسترسازی برای ارتقاء آموزش های شهروندی و تبدیل جشنواره به یک رویداد فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر همدان از دیگر اهداف شورا و شهرداری است بنابر این در مجموع جشنواره شهروند برگزیده، طرح شورای اجتماعی محلات و آموزشهای شهروندی هر سه در راستای ایجاد تغییر، بهبود و اصلاح رفتارهای شهروندی است.

وی همچنین با اشاره به تدوین سند راهبردی آموزشهای شهروندی همدان توسط مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر همدان اظهار کرد: این سند امروز به کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا تقدیم شد تا پس از بررسی در کمیسیون و ضمن لحاظ کردن نظرات اعضای کمیسیون به صحن شورا برای تصویب ارجاع داده شود.

سلماسی اضافه کرد: سند راهبردی آموزشهای شهروندی پس از تصویب در صحن شورا به معاونت اجتماعی فرهنگی و گردشگری شهرداری برای نگارش شیوه نامه اجرایی آموزش شهروندی ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم با اجرای صحیح برنامه های آموزش شهروندی در بتوانیم در تغییر رفتار مردم موثر باشیم تا مردم عامل به وظایف خود در شهر باشند.

رییس کمیسیون نظارت حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان نیز در خصوص درخواست های کمک اتحادیه و موسسات قرآنی از شورا ابراز کرد: قطعا نمی‌توانیم همه نیازهای موسسات قرآنی را به یکباره تامین کنیم پس پیشنهاد می‌کنیم این اتحادیه پیشنهادات خود را به صورت مکتوب به شورا ارایه دهند تا ما پس از بررسی، عرصه خدمت رسانی به این موسسات را مشخص کنیم.

سید مسعود عسگریان اضافه کرد: ظرفیت های متعدد و قابل توجهی در شهر همدان در حوزه فرهنگی وجود دارد که با هماهنگی ها می توان از این ظرفیت ها در راستای ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کرد.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی  شورای شهر همدان هم گفت: پیشنهاد می‌کنم تفاهم نامه‌ای از سوی شورای اسلامی شهر همدان با اتحادیه‌ موسات قرآنی منعقد گردد تا ضمن تامین منابع مالی و سخت افزاری مورد نیاز برای این کانون‌ها، انتظارات ما نیز در فضای فرهنگی محقق شود.

علی رحیمی‌فر با یبان اینکه برنامه های فرهنگی بازه زمانی مناسبی را می طلبد، افزود: نباید انتظار داشت بعد از انعقاد تفاهم نامه سریع نتیجه حاصل شود چرا که اقدامات فرهنگی زمان بر بوده و در دراز  مدت نتیجه دیده می شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان و نماینده استان در شورای عالی استانها نیز  با بیان اینکه شهرداری همدان برای ساخت تالار قرآن مبالغ هنگفتی را هزینه کرده است اظهار کرد: مرکز همایش‌های قرآنی و بین المللی همدان را همه به اسم تالار قرآن می شناسند پس باید فعالیت‌های آنجا نیز مبتنی بر فعالیت‌هایفرهنگی و قرآنی باشد اگرچه هم اکنون فعالیت‌های آنجا و خروجی برنامه‌های این مکان در شان تالار قرآن نیست.

حمید بادامی نجات اضافه کرد: شهرداری زیرساخت‌های لازم را در تالار قرآن مهیا کرده است و حالا این وظیفه موسسات مردم نهاد و تشکل‌های قرآنی است که با برگزاری برنامه‌های مختلف به این مکان رونق بخشند.

بادامی نجات افزود: مرکز مطالعات و پژوهش های شورا از طرح و برنامه های فرهنگی قرآنی استقبال می کند و در صورت ارئه طرحی در مرکز جزو اولویت های پژوهشی لحاظ می کنیم .

دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز بیان کرد: ما در این نهاد به دنبال توسعه جلسات قرآنی مانند جلسات قرآن مکتب امام زمان(عج) در شهر هستیم تا رفتار اسلامی و قرآنی در جامعه فراگیر شود.

اکبرکاوسی امید با شاره به تاکیدات مقام معظم رهبری اظهار کرد: با توجه به اینکه فعالیت های تخصصی قرآنی حائز اهمیت است اما باید اولویت نخست موسسات و اتحادیه قرآنی ایجاد فرهنگ و رفتار قرآنی است چرا که سبک زندگی اسلامی مبتنی بر رفتار قرآنی است.

سرپرست معاونت اجتماعی فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان نیز اظهار داشت: تشکل‌های فرهنگی انتظارت بسیاری از شهرداری همدان دارند و این در حالی است که بضاعت شهرداری برای خدمت رسانی به آنها اندک است.

حسن محمدی اضافه کرد: از اتحادیه‌ موسسات قرآنی می‌خواهیم به موضوع تعامل و همکاری بیش از اخذ کمک‌های مالی از شهرداری توجه کنند چرا که با تعامل و برنامه‌های دراز مدت کارهای بزرگترین را می‌توانیم انجام دهیم.

گفتنی است در این جلسه مسولین اتحادیه و موسسات قرآنی به بیان مشکلات و درخواست های این نهادها از شورا و شهرداری پرداختند.

همچنین در پایان این جلسه نیز سند راهبردی آموزش شهروندی همدان که توسط مرکز مطالعات شورا در طول یک سال تهیه و تدوین شده بود رونمایی و برای بررسی و تصویب در صحن علنی شورای اسلامی شهر همدن به کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی همدان تقدیم شد.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار