همراه اول
9. ارديبهشت 1397 - 4:05   |   کد مطلب: 33758
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد:
نظارت بر برون‌سپاری امور مدیریت شهری
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه دلیل به نتیجه نرسیدن پاره‌ای از امور، نبود طرحی جامع است؛ گفت: در صورت نبود نظارت کافی، برون‌سپاری میتواند آسیب بیشتری برای مدیریت شهری داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،رضوان سلماسی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با محوریت طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تشکیل خانه‌های سلامت، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی از مباحث مهمی است که تمام جوامع را درگیر کرده و در شهر همدان هم یکی از عوامل مهم و قابل توجه بسیاری از ارگانهاست.

وی با بیان اینکه با افزایش نیازمندی‌های بشر که ناشی از برآورده نشدن امکانات بوده، انواع آسیب‌ها به وجود آمد؛ افزود: امروز آسیب‌ها با ایجاد فضای مجازی، اختلافات طبقاتی و بحث دهکده جهانی شدن، افزایش یافته و جوامع را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان بیان کرد: مجموعه‌های مختلفی برای کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کرده‌اند که شهرداری هم علاوه بر مشغله‌ها و مسئولیت‌های فراوانش، از جمله این مجموعه هاست.

سلماسی با بیان اینکه باید باور کنیم آسیب‌های اجتماعی وجود دارند و مهم هستند، عنوان کرد: به بخشی از آسیب‌ها اصلاً نگاه نمی‌کنیم و این نگاه موجب رشد سریع آنها به عنوان معضل شده که مقابله با این آسیب‌ها از لحاظ صرف نیروی انسانی و مالی سخت و پرهزینه است.

وی ادامه داد: باید هرچه سریع‌تر اقداماتی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان با بیان اینکه به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید بین دستگاه‌های متولی هم‌افزایی صورت گیرد، گفت: شورای اجتماعی محلات با هدف تسهیل‌گری و کمک به مدیریت شهری ایجاد خواهد شد که در صورت موفقیت این طرح، در بحث آسیب‌های اجتماعی هم میتوان از ظرفیت‌های مردمی در قالب شورای اجتماعی محلات بهره گرفت.

وی با بیان اینکه مردم هر منطقه نسبت به مسائل و مشکلات منطقه خود بهتر واقفند، یادآور شد: مسائل و مشکلات هر منطقه متفاوت است و نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای تمام مسائل و مشکلات در مناطق مختلف تجویز کرد؛ بلکه باید متناسب با هر منطقه اقدامات صورت گیرد.

سلماسی با اشاره به تشکیل شورای اجتماعی محلات، گفت: در نظر داریم در شورای اجتماعی محلات متناسب با محلات همدان از افراد محله برای کاهش مسائل و مشکلات در تمام زمینه‌ها از فرهنگی و اجتماعی تا مدیریت شهری، بهره ببریم.

وی با تأکید بر اینکه هم‌افزایی در کارها ضرورت دارد، اظهار کرد: با وجود هم‌افزایی در پیشگیری از آسیب‌ها، تحقق این امر نیازمند کمک سازمان‌های مرتبط و نهادهای مردمی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا بیان کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی، آسیب بر افراد جامعه نیز تأثیرگذار است؛ بنابراین باید پیشگیری از آسیب‌ها جدی باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان گفت:  جالب نیست کاری را آغاز کنیم و به اتمام نرسانیم، بنابراین اقدامات لازم به منظور اجرای طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طی جلساتی با متولیان باید کار را قدم به قدم پیش می‎بریم.

وی همچنین در زمینه تشکیل کمیته آموزش شهروندی، یادآور شد: باید این کمیته تشکیل و کار را به سرعت آغاز کند، البته برای ارتقای فرهنگ عمومی و آموزش شهروندی نیاز به حرکت همگانی و جهادی است.

* برون‌سپاری اجرای طرح خانه‌های سلامت

رئیس کمیسیون نظارت حقوقی و امور اداری شورای شهر همدان هم گفت: طرح خانه‌های سلامت بسیار خوب است و در سیستم باید به دنبال برون‌سپاری آن باشیم.

سید مسعود عسگریان با بیان اینکه مجموعه‌های فعال و به‌روزی در قالب مشاوران و شرکت‌های خدماتی وجود دارند، افزود: این مجموعه‌ها می‌توانند با مدیریت و نظارت، اهداف را در یک گروه مشاوره‌ای انجام دهند.

وی بیان کرد: گردآوری یک مجموعه مشاور و متخصص که نظرات مورد نیاز را تأمین کند، هدف اصلی است.

عسگریان ضمن تأیید طرح بر برون‌سپاری آن در فرآیند اجرا تأکید کرد و افزود: اگر این موضوع را به اهالی صاحب‌فن سپرده و در قالب یک کار برون‌سپاری واگذار کنیم، کار منظم‌تر انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای ارتقای سطح فهم و درک شهروندان در بسیاری از مسائل در زندگی روزمره آموزش‌ها بسیار موثر است، عنوان کرد: سطح نگاه مردم با آموزش‌ها ارتقا یافته و در عمده موارد هم مثبت بوده است.

عسگریان با بیان اینکه نگاه امروز مردم با دهه‌های قبل متفاوت است، گفت: مردم برای رفتارهای شهروندمداری و شهروند برگزیده، ارتقا یافته‌اند که جای امیدواری است و دستگاه‌های اجرایی باید شهر را با همکاری رو به جلو ببرند.

دبیر انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران شعبه استان همدان نیز در این جلسه گفت: خلاء طرح‌های ما که معمولاً همراه با هدر دادن بودجه‌هاست، مشارکت دادن شهروندان نه تنها در شهرداری، بلکه در اکثر سازمان‌هاست.

فخرالدین حیدریان با تأکید بر اینکه برون‌سپاری بدون نظارت راهکاری عقیم و نیمه‌تمام است، افزود: در خصوص مدیریت شهری این تمرکز در شهرداری راحت‌تر می‌تواند گره‌های شهروندان را در حوزه‌های مختلف رفع کند و باید تعاملات بیشتری شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در اختیار گرفتن نیرو برای اجرای طرح خانه‌های سلامت عملیاتی نیست، افزود: باید به مشارکت سمن‌ها اتکا کنیم؛ زیرا اگر خدمت را بخریم چون شکل انتفاعی دارد، خدمات نیز ریالی است، اما وقتی سمن‌ها وارد شوند بحث انتفاعی در حاشیه است.

دبیر انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران شعبه استان همدان عنوان کرد: بحث مشارکت را باید جدی‌تر ببینیم؛ زیرا خلاءهای جدی داریم و امسال باید عمل‌گرایانه ورود کنیم.

وی با بیان اینکه به فرض مثال برای آرامش و رفاه خود به عنوان یک شهروند با دید کاملاً منفعت‌گرایانه باید محیط شهر را امن و قابل زیست کنیم،  ادامه داد: مسئولان نیز  قاعدتاً مسئولیت سنگین‌تری دارند و راه حل تحقق این مهم در مشارکت دادن شهروندان به صورت داوطلبانه است.

«طرح ماد» در تمام مدارس همدان اجرا می‌شود

رئیس بهزیستی شهرستان همدان نیز در این کمیسیون گفت: اجرای طرح خانه‌های سلامت، طرح خوبی است؛ اما در بحث اجرا با توجه به اینکه دولت به فکر کوچک‌سازی و چابک‌سازی است و از طرفی مناسب بود که در صورت امکان اداره بهداشت، کمیته امداد، انجمن پزشکان داوطلب و خیر و کانون وکلا هم حضور داشته و نحوه همکاری خود را اعلام کنند.

سیاوش رهبر با بیان اینکه مشابه این طرح در بهزیستی وجود دارد، افزود: در بهزیستی شهرستان 230 مرکز خصوصی، 4 مرکز دولتی و 16 هزار مددجوی مستمری‌بگیر وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت مراکز سلامت اجتماعی در 5 مرکز منوچهری، حصار امام(ره)، دیزج، مزدقینه و منطقه دیگر همراه با نیازسنجی و ارائه آموزش‌ها، عنوان کرد: در این مراکز آموزش خدمات و مهارت‌های زندگی ارائه می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان همدان عنوان کرد: تمرکز اقدامات در مناطق حاشیه شهر بوده، اما در اجرای «طرح ماد» کل شهر مدنظر بوده و در «طرح سراج» هم همدان در حال پایلوت شدن است.

رئیس بهزیستی شهرستان همدان با ارائه پیشنهادات و انتظارات از شورای شهر، بیان کرد: با توجه به فعال بودن شورای پنجم باید تمام دستگاه‌ها نیز هم‌افزایی داشته و موازی‌کاری کم‌تر شود.

رهبر خواستار در اختیار گذاشتن فرهنگسراها برای انجام برخی امور و همکاری بیشتر شهرداری مناطق شد و افزود: منتظر کمک شورا برای تهیه ساختمانی برای کودکان کار و خیابان هستیم.

وی در ادامه خواستار ایجاد بازارچه محلی برای گروه هدف محلی شد و گفت: قرار بر مناسب‌سازی 55 دستگاه اتوبوس برای معلولان توسط شهرداری همدان بود که هنوز انجام نشده است.

رهبر یادآور شد: پیشنهاد می‌شود به جای درخواست کارشناس برای خانه‌های سلامت، از تیم‌های سلامت اجتماعی استفاده شود.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار