همراه اول
30. خرداد 1397 - 13:57   |   کد مطلب: 33898
رییس کمیسیون اقتصاد ، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان:
ضرورت ساماندهی خانه مسافرهای غیرمجاز سطح شهر
رییس کمیسیون اقتصاد ، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان ساماندهی خانه مسافرهای غیرمجاز سطح شهر را ضروری دانست.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، مریم روانبخش در جلسه کمیسیون اقتصاد ، سرمایه گذاری و گردشگری شورا که پیرامون موضوع بررسی طرح پیشنهادی بخش خصوصی در  ساماندهی خانه مسافرهای سطح شهر  با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی برگزار شد، افزود : با توجه به اینکه مسافران از اقشار مختلف جامعه هستند و بعضی از آنها برای اسکان کمپ های اقامتی را انتخاب می کنند بر این اساس ساماندهی خانه مسافرهای سطح شهر امری ضروری است.

روانبخش با بیان اینکه برای توریست پذیری شهر ، باید تمامی جوانب از جمله امکانات رفاهی و اسکان مناسب را در نظر گرفت، اظهار کرد: فعالیت کارتون به دستان برای اسکان مسافران در سطح شهر در کنار معایبش نسبتا مزایایی نیز برای شهر به دنبال دارد اما باید این فعالیت ساماندهی شده و براساس اصول و چارچوب مشخصی باشد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که شهرداری متولی ساماندهی خانه مسافرها نیست اما شورا به عنوان پارلمان شهری وظایفی در این زمینه داردو با توجه به پیش رو داشتن رویداد همدان 2018 حضور نابسامان کارتن بدستان در سطح شهر جلوه نامناسبی را در دید نخست گردشگر و مسافر ایجاد می کند.

روانبخش با اشاره به معضل فعالیت سوییت منزلهای غیرمجاز در شهر اظهار کرد : ساماندهی این منازل در شهرهای شمالی صورت گرفته اما هنوز در همدان برنامهساماندهی شده ای برای آن تدوین نشده است.

روانبخش با بیان اینکه ساماندهی خانه مسافرها از مطالبات شهروندان است، افزود : این ساماندهی از حساسیت بالایی برخوردار است براین اساس باید تمامی ارگانهای ذیربط با برنامه منسجم و منظمی در چهارچوب قانونمند برای آن وضع کنند همچنین نیاز است این امر با هماهنگی جامعه هتل داران انجام شود تا در قالب وظایف آنها صورت پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه مسافران و گردشگران باید در اماکن امن از همه لحاظ اسکان یابند، افزود : در ساماندهی خانه مسافرها باید تمامی جوانب از جمله ایمنی منازل ،مکان و فضای فیزیکی و روحی منطقه مدنظر باشد چرا که این موارد در جذب دیگر گردشگران بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: ساماندهی خانه مسافرها رشد و رونق صنعت گردشگری و اقتصادی را به دنبال دارد و در این راستا باید زیرساختهای لازم فراهم شود.

رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان اظهار کرد: مدیریت شهری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می تواند در زمینه سرانه مسافرپذیری به خوبی وارد شده و با بخش خصوصی همکاری کنند و سوییت منزلهایی که شرایط پذیرایی را داشته باشند در چتر حمایتی خود قرار دهد.

وی با تاکید بر حمایت تمامی ارگانهای ذیربط درخصوص ساماندهی سوئیت منزلهای غیرمجاز اظهار کرد : در این راستا شناسنامه دار شدن منازل پیامدهای خوبی در پی خواهد داشت که مهمترین آن ابروی شهر و استان است.

وی با تاکید بر اینکه در ساماندهی خانه مسافرها باید با هماهنگی لازم و مدیریت خوب وارد شد، گفت : نقش مشارکت شهروندان هم در این اقدام مهم حائز اهمیت بوده وموفقیت طرح در گرو حمایت و همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر ارگانهای مربوطه است.

عزم جدی برای ساماندهی خانه مسافرها در همدان وجود ندارد

سخنگو و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه متاسفانه عزم جدی برای ساماندهی خانه مسافرها در همدان وجود ندارد، گفت: در دوره چهارم شورای شهر جلساتی برای ساماندهی این معضل تشکیل و از دستگاه های مرتبط دعوت شد اما فقط هماهنگی های اولیه صورت گرفت.

کامران گردان با بیان اینکه برای رفع این مشکل باید خانه مسافرها هم زمان جمع آوری و ساماندهی شود، گفت: بر اساس آنچه به دست آمده کارتن به دست ها مستقل عمل می کنند و به قوانین بی توجه هستند.

وی با بیان اینکه در ابتدا باید میراث فرهنگی دستورالعمل ساده تری ارائه دهد، گفت: اماکن و نیروی انتظامی باید وارد کار شوند تا از حضور کارتن به دست ها در ورودی های شهر همدان جلوگیری شود.

وی گفت: اگر خانه مسافرها در نقاط مختلف شهر همدان شناسایی و ساماندهی شوند معضل به راحتی حل خواهد شد اما اگر سایر دستگاه های ذیربط همکاری نکنند کار به تنهایی از عهده شهرداری بر نمی آید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه باید مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط و فرمانداری پای کار بیایند، گفت: شهرداری و شورای شهر همدان آماده همکاری در این زمینه هستند.

گردان خواستار تشکیل جلسه ای مشترک با مسولین استان و شهر شد و با بیان اینکه باید وظایف هر یک از سازمانها و نهادها مشخص شود، گفت: در این صورت اگر سازمان یا مسئولی وظیفه خود را انجام ندهد باید پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: این اقدام سبب ساماندهی وضعیت خانه مسافرها و تبع آن رونق گردشگری در همدان خواهد شد.

تعریف ظرفیت واقعی خانه مسافرها و هتل ها در همدان

 رئیس کمیسیون نظارت حقوقی و اداری شورای شهر همدان نیز در این خصوص با بیان اینکه باید ظرفیت واقعی خانه مسافرها و هتل ها در همدان مشخص باشد، گفت: این معضل باید توسط بخش خصوصی و زیر نظر دستگاه های متولی از جمله میراث فرهنگی و شهرداری ساماندهی شود.

سید مسعود عسگریان با بیان اینکه بخش خصوصی باید برای ساماندهی خانه مسافرها به شورای شهر همدان برنامه ارائه دهد، گفت: بهتر است کانکس های راهنمای گردشگران به صورت آزمایشی در دو ورودی شهر همدان برای راهنمای مسافران مستقر شود.

وی با بیان اینکه اگر هم اکنون به فکر ساماندهی خانه مسافرها نباشیم روز به روز بر تعداد واحدهای غیرمجاز افزوده می شود، گفت: برای جمع آوری افراد غیر مجاز  باید ظرفیت مجاز برای مسافرین ایجاد کرده و در ساماندهی باید ظرفیت اسمی واقعی از مجموعه خانه مسافرها و هتل ها تعریف شود و طرح توسط بخش خصوصی زیر نظر میراث فرهنگی و شهرداری اجرا شود.

عسگریان با بیان اینکه باید دستگاه های متولی با هم هماهنگ باشند، گفت: دستگاه های متولی باید پای کار بیایند اما شورای شهر همدان از ورود بخش خصوصی در راستای ساماندهی این معضل حمایت می کند.

وی با تاکید بر فعالیت بخش خصوصی برای توسعه خانه های بوم گردی در همدان  نیز عنوان کرد: شهر همدان ظرفیت راه اندازی حداقل 10 خانه بوم گردی را دارد.

ضرورت راه اندازی کانکس راهنمای مسافران

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه اهرم قانونی برای برخورد با خانه مسافرها وجود ندارد، گفت: این موضوع نباید موجب عدم پیگیری مشکل شود.

رضوان سلماسی با بیان اینکه باید راهکارهایی ارائه و با کمک ارگان های وابسته موضوع ساماندهی خانه مسافرها را در دستور کار قرارداد، گفت: در ساماندهی این موضوع متولی اصلی شهرداری نیست اما متاسفانه همه نگاه ها به سمت شهرداری است.

وی با تاکید بر راه اندازی کانکس راهنمای مسافران و ارائه اطلاعات مورد نیاز گردشگران در این مراکز عنوان کرد: ساماندهی خانه مسافر ها امنیت حضور مسافران در شهر را افزایش می دهد.

گفتنی است در ادامه یکی از فعالان حوزه گردشگری در خصوص لزوم استقرار سه کانکس در سه نقطه ورودی شهر گفت و افزود: همدان به دلیل ظرفیت گردشگری بالایی که دارد نیازمند احداث هتل های ارزان قیمت، خانه مسافرها و خانه های بوم گردی است.

مهرداد ضیایی به معضل و آسیبهای حضور کارتن بدستان در سطح شهر اشاره کرد و یادآور شد: استقرار کانکس ها به عنوان مرکز اطلاع رسانی و اسکان مسافران می تواند در امر اطلاع رسانی از ظرفیت گردشگری و اماکن اسکان و هتل ها کمک کند.

گفتنی است مقرر شد با همکاری بخش خصوصی و کمیسیون اقتصاد، سرمايه‌گذاري و گردشگري شورای اسلامی شهر همدان چهارچوبی برای این طرح نعریف و تهیه شود.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار