همراه اول
7. مرداد 1397 - 12:25   |   کد مطلب: 33975
رئیس شورای اسلامی شهر همدان در نشست با هیأت رئیسه دانشگاه بوعلی سینا:
بهره‌گیری از ظرفیت‌ دانشگاه، رویکرد مدیریت شهری است

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،ابراهیم مولوی در نشست هم اندیشی هیأت امنای مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا با هیأت رئیسه دانشگاه بوعلی سینای همدان به منظور بررسی زمینه‌های هم‌افزایی بیشتر و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مابین این دانشگاه و مرکز مطالعات شورا؛ فلسفه وجودی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان را ایجاد حلقه واسط بین دانشگاه و مدیریت شهری دانست و افزود: پایان نامه و طرحهای دانشجویی به عنوان یافته‌های علمی در حوزه مدیریت شهری، یاری رسان شهر خواهند بود.

به گفته وی، با بهره‌گیری از ظرفیت جامعه جوان دانشگاهي و نخبگان، می‌توانیم شاهد گسترش و پيشرفت چشمگيري در حوزه مدیریت شهري باشيم.

رئيس شوراي شهر همدان با تأکید بر اینکه باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه، راهکارهای علمی تعریف کنیم، ادامه داد: جوانان را باید جذب و از نظرات و پيشنهادات آنها استفاده كنيم و در نهایت با ایده‌هایشان برای جامعه جوان و جویای کار، اشتغال ایجاد شود.

مولوی از نخبگان جامعه درخواست کرد: فکر و اندیشه خود را بدون گرایش‌های سیاسی در اختیار مدیریت شهری قرار دهند تا از آزمون و خطا جلوگیری شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید از ریه‌های تنفسی شهر محافظت کنیم، اظهار کرد: سیاست شورای شهر برای کهن شهر همدان، جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی در شهر است.

مولوی همچنین از دانشگاهیان درخواست کرد: برای آرام‌سازی و یا تعریف مسیر جایگزین و اضطراری جاده برگشت گنج‌نامه، راهکار علمی اراده دهند.

رئیس شورای شهر همدان با اشاره به اینکه آوازه محور فرهنگی تاریخی پیاده راه‌ شهر همدان به عنوان بزرگترین پیاده راه در کشور با تکیه بر انسان‌محوری بوده است، گفت: انتظار می‌رود دانشگاه بوعلی در سمینارها و برنامه های ملی و بین‌المللی، معرفی این مجموعه منحصربه فرد را مدنظر قرار دهند.

* انعقاد تفاهم‌نامه نظام‌مند با دانشگاه بوعلی سینا

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه این مرکز پژوهشی در حال حاضر جزو مراکز پیشرو در کشور محسوب می‌شود، ابراز امیدواری کرد در قالب انعقاد تفاهم‌نامه عملیاتی و نظام‌مند با مجموعه دانشگاه بوعلی سینای همدان، مدیریت شهری را کمک دهیم.

حمید بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه نتایج مباحث کارشناسی مرکز مطالعات شورا با حضور اساتید و نخبگان شهری را در مدیریت شهری به کار می‎بریم، افزود: اولویت‌های پژوهشی بایست به سمت دانشگاه‌ها سوق داده شوند و از ظرفیتهای این مجموعه‌های علمی کمک بگیریم.

وی از نخبگان شهری به عنوان سرمایه‌های اجتماعی شهر یاد کرد و خطاب به آنها خواستار ارائه راهکارهای بدیع مدیریت شهری برای فراهم شدن هم‌افزايی علمی و تسهيل در كـاربردی شدن ايده‌ها در شهر شد.

بادامی‌نجات افزود: این مرکز به عنوان بازوي علمي- تحقيقاتي با هدف مديريت طرح‌های مطالعاتي و تحقيقاتي به منظور انجام مطالعات برای ارائه نظرات کارشناسي و مشورتي به مديريت شهري شکل گرفته است.

وی ادامه داد: حوزه پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان به منظور پیشبرد برنامه‌ها و اهداف  تعریف شده، به تشکیل کمیته‌های تخصصی 9گانه با حضور اساتید برجسته و توانمند هیأت علمی، مدیران و کارشناسان خبره شهرداری و اعضای شورای شهر اقدام کرده است؛ همچنین برنامه و طرح‌های اثرگذار در شهر به منظور  بررسی ساختار شهر در تمام ابعاد، چالش‌ها و فرصت‌ها برای ارائه راهکار صحیح در راستای توسعه پایدار شهری در کارگروه‌ها و اتاق‌های فکر مطرح می‌شوند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان عنان کرد: حوزه اجرایی این مرکز هم در راستای اهداف و سیاست‌های پژوهشی و تدوین برنامه‌های راهبردی عمل می‌کند و گام‌ها و برنامه‌های عملیاتی در راستای ارتقای کیفیت مدیریت شهری در پیش می‌گیرد.

بادامی‌نجات، یکی از مهمترین برنامه‌های مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان را حمایت از فعالیت‌های پژوهشی در 3 قالب پایان‌نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی و تدوین و چاپ کتاب برشمرد.

* ضرورت ایجاد تعاملات دانشگاه با مجموعه مدیریت شهری

رئيس دانشگاه بوعلي سينای همدان در ادامه این نشست بر ضرورت ایجاد تعاملات دانشگاه با مجموعه مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: رویکرد دانشگاه این است تا از پتانسیلهای موجود به نحو احسن استفاده شود.

يعقوب محمدي‌فر در ادامه با تأکید بر اینکه دانشگاه، منسجم‌تر و هدفمندتر به عنوان بازوی شورا عمل خواهد کرد، گفت: نگاه‌ مجموعه ما بر این مبناست که تمامی نرده های دانشگاه را برداریم؛ اما باید پیش از آن، شرایط و ملزوماتی فراهم شود.

محمدي‌فر با بیان اینکه همه ما در وهله نخست، شهروند هستیم؛ ادامه داد: دانشگاه بوعلي سينا به عنوان يك شهر كوچك همراه با تشكيلات آن در دلِ شهر بزرگ همدان قرار دارد که در مجموع سطح اراضی آن با دانشگاه علوم پزشكي نزديك به ٣٦٠ هكتار است؛ بنابراين بايد به اين شهر كوچك توجه ویژه‌ای شود.

به گفته رئيس دانشگاه بوعلي سينا؛ با توجه به اینکه بايستي در تعامل با شهر باشيم، در يك سري از مسائل خدمات ارائه میدهیم و یا خدماتی از سوی مدیریت شهری به دانشگاه ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نقش اثرگذار دانشگاه ها در حوزه‌های مختلف کشور، غیرقابل انکار است؛ گفت: با توجه به اینکه هر اقدام درشهر معطوف به زندگی مردم است؛ بنابراین برای ورود به طرح‌های عملیاتی هم اعلام آمادگی می‌کنیم.

* ایجاد تعامل با مراکز علمی و اجرایی استان رویکرد شوراست

رئیس کمیسیون نظارت، حقوقی و اداری شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: ایجاد تعامل با مراکز علمی و اجرایی استان یکی از رویکردهای اساسی دوره پنجم شورای شهر همدان است.

سید مسعود عسگریان با اشاره به اینکه همه مسئولان فارغ از جایگاه حقوقی، شهروند هستند، افزود: تکلیف مسئولان در قبال شهر، شهروندان و مجموعه شهری مشخص است که می‌توان با بهره‌گیری از تجربیات متخصصان و اساتید، آنچه ضرورت دارد را برای شهر ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود توافقاتی را در قالب تفاهم‌نامه یا منشور اخلاقی داشته باشیم تا در خور شأن مردم شهرمان تلاش کرده و شرایط مناسبی را فراهم کنیم.

عسگریان بر مطالعات علمی توأم با عملیات در حوزه مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: به طور قطع بازتاب هر مطالعه عملیاتی به صورت عینی در شهر قابل مشهود است.

وی در ادامه با بیان اینکه باید تکلیف استان همدان در حوزه سرمایه‌گذاری مشخص شود، اظهار کرد: کفِ تراز حمایت از سرمایه گذار تعریف نشده است و باید موانع سرمایه‌گذاری در شهر شناسایی و رفع شود.

عسگریان از مجموعه دانشگاه‌ها به عنوان یکی از مراکز مهم تولید علم و در راستای رونق اقتصادی در شهر، درخواست کرد: منابع و ظرفیت‌های گردشگری شهر همدان به منظور ایجاد درآمد پایدار شهرداری بررسی شود.

وی با بیان اینکه باید برنامه مدونی برای توسعه شهر تدوین شود، گفت: همه تلاش خود را در شورای شهر برای ایجاد اشتغال و کسب‌وکار به کار خواهیم بست.

* راه اندازی پژوهشکده‎ مدیریت شهری در همدان

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان در ادامه با بیان اینکه شهرداری‌ها در همه دنیا نقش مهمی در موفقیت شهرها دارند، گفت: یکی از محورهای توسعه استان بدون شک دانشگاه است.

غلام‌حسین مجذوبی اظهار کرد: شهر تاریخی همدان در صورت وجود طرح های نو در حوزه مدیریت شهری، توسعه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه میتوان با ایجاد یک موزه جامع در شهر به حوزه گردشگری کمک کرد، خواستار ایجاد تعامل و همکاری شهرداری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری همدان با دانشگاه‌ها برای توسعه گردشگری در شهر شد.

مجذوبی همچنین با تأکید بر اینکه توسعه شهر بدون حضور نخبگان امکان‌پذیر نیست، گفت: جا دارد شهرداری همدان در برخی زمینه ها با مجموعه دانشگاه همکاری و این مجموعه را از پرداخت عوارض ساخت، معاف کند.

وی با توجه به اینکه شهرداری برای صرفه جویی منابع ملی، امکانات بسیاری دارد؛ پیشنهاد داد: با توجه به اینکه به پژوهشکده‎ای در حوزه مدیریت شهری نیاز داریم، میتوانیم با تعیین محورهای آن و هم افزایی بیشتر، این مجموعه را در همدان راه اندازی کنیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه وظیفه دانشگاه توسعه فرهنگ کارآفرینی است، ابراز امیدواری کرد بتوانیم طبق تکنولوژی های روز دنیا، گام برداریم و با همت شورای شهر همدان در فضای کسب‌وکار، زیست‌بوم کارآفرینی در شهر ایجاد کنیم.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار