همراه اول
14. بهمن 1394 - 10:09   |   کد مطلب: 26378
ورزش بهترین راه برای توسعه اخلاق در جامعه
  حضور در میادین ورزشی و انجام فعالیت های مختلف ورزشی بهترین راه برای به دست آوردن توانمندی های جسمی و همچنین اخلاقیات در افراد جامعه است.
همانگونه که ورزش و انجام فعالیت های ورزشی سلامتی و تندرستی جسم را به همراه دارد می تواند ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی افراد ورزشکار را نیز به دنبال داشته باشد .
حضور در میادین ورزشی و انجام فعالیت های مختلف ورزشی بهترین فرصت برای کسب توانمندی های جسمی و همچنین اخلاقی در ورزشکاران است. 
یک فرد ورزشکار نباید  به واسطه حضور خود در ورزش و کسب عناوین متعدد قهرمانی ، اخلاقیات و روحیه جوانمردانه را از یاد ببرد بلکه باید در این زمینه ها الگوی مناسبی برای سایر افراد جامعه باشد.
یک ورزشکار زمانی می تواند بگوید به تمام اهداف ورزشی خود دست یافته است که به واسطه ورزش مهارت هایی چون نقش پذیری، احساس مسئولیت، سازگاری، تقسیم وظایف، قانون مداری و... را که همه از اهداف اصلی ورزش و حضور در جامعه ورزشی است  تجربه و کسب کرده باشد.
ورزشکاران به واسطه ورزش باید اخلاق و منش پهلوانی و جوانمردانه را در خود تقویت کرده تا جایی که این رفتار حسنه در ضمیر آنها نهادینه شود و از این طریق است که این روحیات به دیگر افراد جامعه منتقل می شود.
در ورزش افراد ورزشکار باید در حین حضور در میادین مختلف ورزشی خطوط قرمزی را برای رعایت موارد اخلاقی جدا از قوانین و مقرارت ورزشی ترسیم کنند و خود را ملزم به انجام آن خطوط قرمز بدانند و به این نکته توجه کنند که پیروزی و برد تا جایی ارزشمند است که هدف اصلی ورزش که همان تقویت فرهنگی جامعه است فراموش نشود.
کارشناسان ورزشی بیشترین علت بروز موارد غیر اخلاقی در ورزش را نبود ناآگاهی ورزشکاران در آن زمینه خاص می دانند مثلا ورزشکاری که دست به انجام دوپینگ ورزشی می زند قطع به یقین در حین انجام این حرکت غیر ورزشی به بازتاب آن در جامعه نگاه نمی کند.
در چنین مواردی مربیان و پیشکسوتان جامعه ورزشی بهترین عامل و بهترین راهنما برای تربیت افراد ورزشکاری هستند که تازه پا در این عرصه فرهنگی و اجتماعی نهاده‌اند .
به نظر می رسد هیات‌ها و ادارات ورزش به عنوان محل اصلی رشد و  پرورش ورزشکاران و همچنین مربیان و پیشکسوتان به عنوان بهترین الگوهای اخلاقی و رفتاری ورزشکاران باید بیش از بیش در زمینه تربیت اخلاقی و بدنی ورزشکاران تلاش و در این راه با ارائه دوره های آموزشی و تربیتی متعدد سعی در تقویت روحیه جوانمردانه و اخلاق و رفتار پهلوانانه ورزشکاران داشته باشند.
 همدان پیام
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار